با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

عملیات کربلای 4

در تاریخ 3/7/65، پس از بازگشت نیروها از منطقه عملیاتی کربلای2، گردان بار دیگر به موقعیت شهید گلکار در اردوگاه قلاجه بازگشت. پس از استقرار نیروها، کار سازمان‌دهی مجدد و برنامه‌های آموزشی در سطح گروهان‌ها به مرحله‌ی اجرا گذاشته شد. ازجمله برنامه‌های آموزشی، انجام مانورهای گروهانی بود که در ارتفاعات پایین‌دست قلاجه انجام شد.

در تاریخ 11/7/65، آن دسته از نیروهایی که پس از پدافندی از حاج عمران به مرخصی رفته بودند به منطقه بازگشته و به جمع گردان ملحق شدند.

در تاريخ 12/7/65، نيروهاي گردان شب‌هنگام در يک رزمايش شرکت کردند. محل برگزاري اين برنامه‌ي آموزشي در ارتفاعات پايين‌دست اردوگاه بود.

صبح روز 17/7/65، پس از اجراي مراسم صبحگاه، به برندگان مسابقات ورزشي جايزه اهدا شده و پس‌ازآن براي تمامی نیروهای گردان برنامه‌ی واکسیناسیون انجام شد. خبر جابه‌جایی لشکر از قلاجه به منطقه‌ی جنوب در این ایام بین رزمندگان منتشر شده بود و به‌تدریج اقدامات لازم برای انتقال لشکر صورت ‌گرفت.

در تاریخ 18/7/65، نیروهای گردان از اوايل روز به‌تدریج نسبت به جمع‌آوري وسايل و لوازم و چادرها اقدام کرده و پس از اقامه‌ي نماز و صرف شام، در حوالي ساعت 11:30 با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به‌سوی پادگان دوکوهه رهسپار شدند. فردای آن روز در هنگام اذان صبح اتوبوس‌ها به پادگان دوکوهه رسيدند و نيروها پس از برپايي نماز و مقداري استراحت، اين محل را به‌سوی اردوگاه جدید خود واقع در شرق پادگان دوکوهه و در مجاورت ارتفاعات پیرکوه ترک کردند. پس از رسيدن نيروها به موقعيت يادشده، بلافاصله پس از استقرار در آن نسبت به برپايي چادرها اقدام کردند.

پس از نصب چادرها و آماده‌سازي محل اردوگاه از روز 21/7/65 با اجراي مراسم صبحگاه،‌ برنامه‌هاي روزمره‌ي گردان از سر گرفته شد. از اين روز به بعد، موارد مختلفي ازجمله اجراي برنامه‌ي دو و نرمش پس از صبحگاه، برگزاري کلاس‌هاي آموزشي و همچنين تمرين ستون‌کشي و رزم شبانه برگزار شد. علاوه بر موارد يادشده،‌ برنامه‌ي مانورهاي گروهاني نيز از اوايل آبان ماه در دستور کار قرار گرفت. در پي اين تصميم، گروهان‌ فتح در 5/8/65 (احتمالاً)، ‌گروهان نصر در 7/8/65 و گروهان فجر در 9/8/65 به اجراي برنامه‌ي مانور در مناطق پيرامون اردوگاه پرداختند. اين مانورها معمولاً در ساعات پاياني شب و با اجراي آتش نسبتاً سنگين اجرا شده و تا نخستين ساعات بامداد روز بعد ادامه داشت.

در تاریخ 10/8/65، پس از برگزاری مانورهای گروهانی به تمامی نیروهای گردان مرخصی داده شد. در عصر همان روز افراد به ایستگاه راه‌آهن اندیمشک منتقل شده و ساعاتی پس از تاریک شدن هوا با استفاده از قطار به مرخصی عازم شدند. فردای آن روز در حوالی 9 صبح، تعدادی از نیروها در ایستگاه قم پیاده شده و بقیه به تهران رفتند.

در تاریخ 25/8/65، نیروهای گردان به‌تدریج از مرخصی بازگشته و به اردوگاه روبه‌روی دوکوهه رفتند. در این دوره سازمان‌دهی گردان تغییر یافته و دسته ویژه صف ایجاد شد. در 27/8/65 تمامی نیروهای گردان به اردوگاه جدید واقع در ساحل جنوبی دریاچه‌ی سد تنظیمی دز (اردوگاه فرات) منتقل شدند. پس از انتقال گردان به اردوگاه جدید، کار برپایی چادرها و استقرار وسایل و لوازم انجام شده و با دریافت تجهیزات مورد نیاز، برنامه‌هاي آموزشي از بعدازظهر همان روز آغاز شد. اين برنامه علاوه بر دو و نرمش صبحگاهي،‌ شامل آموزش شنا،‌ عبور از عرض درياچه، ستون‌کشي در مناطق باتلاقي و رزم شبانه بود که به‌صورت گروهاني و يا گرداني انجام مي‌شد.

در تاريخ 4/9/65، طولانی‌ترین بمباران هوایی در طول جنگ روی داده و ضمن آن بیش از 54 هواپیمای دشمن شهر اندیمشک و پیرامون آن را بمباران کردند. تعدادی از بمب‌ها به اطراف اردوگاه گردان اصابت کرد ولی به نیروها آسيبي وارد نشد. علي‌رغم اين اتفاق، گردان کماکان برنامه‌ي آموزشي خود را ادامه داد و در اين روز آموزش غواصي به کادر گردان و گروهان‌ها آغاز شد. اين برنامه براي ساير نيروهاي گردان از فرداي آن روز (5/9/65) پي گرفته شد.

پس از گذشت 12 روز از استقرار نيروهاي گردان در چادرها، در روز 9/9/65، تمامي گروهان‌ها به واحدهای مسکونی مجاور که برای جنگ‌زدگان احداث شده بود، منتقل شدند. برنامه‌هاي آموزشي تا 2 روز بعدازاین جا به‌جای نيز ادامه يافت.

صبح روز 12/9/65، نیروهای گردان وسايل و لوازم خود را جمع‌آوري کرده و بار دیگر به اردوگاه روبه‌روی دوکوهه منتقل بازگشتند. لازم به ذکر است که در اين دوره گردان امام سجاد تشکيل و برادر رنجي به فرماندهي آن منصوب شد. با رفتن وي و تني چند از نيروهاي گردان، برادران رضاقلي و اعتصامي به‌عنوان معاونين جديد گردان علی‌اکبر انتخاب شده و پس از سازمان‌دهی جديد، گردان نسبت به جذب نیرو از افراد اعزام‌شده در قالب سپاه محمد (ص) اقدام کرد. در روزهای بعد برنامه‌های آموزشی از سر گرفته شد.

پس از طی برنامه‌های آموزشی سرانجام گردان در عصر 22/9/65، محل اردوگاه روبه‌روی دوکوهه را ترک کرده و با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به‌سوی اردوگاه کوثر واقع در جاده‌ی اهواز-حمیدیه رهسپار شدند. ورود گردان به محل استقرار خود در اردوگاه کوثر تا پاسی از شب به طول انجامید تا آنکه نیروهای گردان موقعیت خود را شناسایی کرده و در آنجا مستقر شدند.

در روز 23/9/65، پس از برپایی چادرها، برنامه‌های آموزشی گروهان‌ها آغاز شد. در روزهای بعد با جذب نیروهای پراکنده، تعداد افراد گردان به 430 نفر بالغ شد. در این ایام منطقه‌ي عمليات گردان مشخص شده و مقرر گرديده تا در اين ماموريت نيروها پس از عبور از شط العرب، از نهر ابوالفلوس گذشته و شهر ابوالخصيب را آزاد نمايند.

پس از مشخص شدن محل ماموريت، کار توجیه کادر گردان و گروهان‌ها بر روی نقشه‌ی عملیات انجام گرفت و دستور تشکیل یک گروه ویژه برای هر گروهان صادر شد. بیشترین تمرکز برنامه‌های آموزشی قبل از عملیات، علاوه بر آموزش سلاح و رزم انفرادی، بر روی ستون‌کشی در شب و روز بود. پس از طی این دوره در تاریخ 28/9/65 میدان تیر به‌صورت گروهانی در محوطه‌ی مجاور گردان برگزار شد.

در 29/9/65، از اوايل روز نيروهاي گردان براي رفتن به منطقه عمليات آماده شدند. ازاین‌رو ساک‌هاي خود آماده کرده و تا قبل از فرارسيدن ظهر، به واحد تعاون تحويل دادند. در حين جمع‌آوري وسايل و تحويل ساک‌ها، 3 تن از نيروهاي گروهان فتح براي تمرين پرتاب نارنجک به محوطه‌ي ميدان تير رفته بودند که بر اثر انفجار نارنجک، 2 تن از آن‌ها شهيد و يکي مجروح شد. اين حادثه موجب ناراحتي مسئولين و نيروهاي گردان شد. بعدازظهر همان روز تعدادي کاميون به محوطه‌ي گردان وارد شد و رزمندگان با استفاده از برزنت کف‌پوش چادرها،‌ آن‌ها را براي انتقال نيروها آماده کردند. با تاريک شدن هوا،‌ افراد گردان به‌تدريج بر کاميون‌ها سوار شده و مهياي عزيمت به منطقه گرديدند. در حوالي ساعت 9 شب، کاميون‌ها از اردوگاه كوثر خارج شده و براي انجام عمليات عازم خرمشهر شدند.

در ساعت 1 بامداد روز 30/9/65، کاميون‌ها به 15 کيلومتري خرمشهر رسيده و نيروهاي گردان از آن پياده شدند. پس از سازمان‌دهی افراد در قالب گروهان‌ها و دسته‌ها، ستون نيروهاي گردان به‌صورت پياده عازم قسمت شرقي خرمشهر (کوت شيخ) شد. با توجه به طولاني بودن مسير، پس از اذان صبح، نيروها نماز خود را در حال حرکت خواندند. حرکت ستون تا روشن شدن هوا ادامه يافت، قبل از رسيدن ستون گردان به محل استقرار خود، 2 گلوله‌ي خمپاره120 در اطراف نيروهاي گروهان فتح اصابت کرد که منجر به جراحت يکي از افراد شد. به هر ترتيب در حوالي ساعت 8 صبح، گردان به محل تعيين‌شده رسيد و در ساختمان‌هاي متروکه‌ي بخش شرقي خرمشهر استقرار يافت. پس از تقسيم ساختمان‌ها بين گروهان‌ها و دسته‌ها، افراد در آن اسکان يافته و تا پيش از ظهر به نظافت محوطه و آماده‌سازي منازل پرداختند. در بقيه‌ي روز نيروها بيشتر به جابه‌جايي تجهيزات و وسايل و استراحت پرداختند.

در بعدازظهر 1/10/65، نيروهاي گردان از محل استقرار خود خارج شده و به سالن نمايشگاه نخل‌هاي بي‌سر رفتند. در اين مراسم، فرمانده گردان ضمن توجيه منطقه‌ي عمليات براي کل گردان، به معرفي افراد جانشين خود پرداخت. بر اين اساس برادران رضاقلي، اعتصامي، آملي، ساسان نژاد، آرياپور، كوليوند و اسدي را به ترتيب به‌عنوان جانشين گردان معرفي کرد.

در تاريخ 2/10/65، از اوايل روز فرماندهان گروهان‌ها و دسته‌ها به‌طور جداگانه در محل استقرار نيروهاي خود حضور يافته و ضمن توجيه نهايي عمليات، به‌مرور وظايف يكايك افراد پرداختند. در عصر همان روز، نيروها به‌تدریج سلاح و تجهيزات خود را مهيا کرده و پس از تاريک شدن هوا، براي حضور در عمليات آماده شدند.

در نخستين ساعات بامداد 3/10/65، عمليات كربلاي 4 با رمز يا محمد رسول‌الله (ص) آغاز شد و در پي آن نيروهاي غواص از يگان‌هاي مختلف براي شکستن خط دشمن اقدام کردند. نيروهاي دشمن در سراسر منطقه‌ي عمليات از آمادگي بالايي برخوردار بودند. ازاین‌رو ضمن مقاومت در برابر نيروهاي غواص، شهر خرمشهر و مناطق پيرامون آنکه آمادگاه نيروهاي خودي در آن قرار داشت را به‌شدت زير آتش قرار داد. در اين آتش‌باري علاوه بر توپخانه و خمپاره‌انداز، دشمن از سلاح‌هاي ضد هوایی مانند دوشکا، شيليکا و… استفاده مي‌کرد.

علي‌رغم آتش دشمن، نيروهاي گردان کماکان آماده براي عزيمت به کنار رود و سوارشدن بر قايق‌ها بودند تا بتوانند حرکت خود را براي رسيدن به منطقه‌ي ماموريت آغاز کنند. اما به دليل درگيري سنگين نيروهاي خط‌شکن و مقاومت دشمن، اين انتظار به طول انجاميد. تا آنکه در ساعت 3:30 بامداد با توجه به عدم پيشروي نيروهاي خط‌شکن در برخي از محورها و احتمال بمباران شيميايي و آسيب ديدن نيروهاي مستقر در خرمشهر، قرار شد محل استقرار در اين شهر تخليه و نيروها با سرعت به اردوگاه كوثر بازگردند.

در حوالي ساعت 4 بامداد 3/10/65، چند دستگاه کاميون به محل استقرار نيروهاي گردان رسيدند. البته به دليل کمبود وسايل‌ نقليه، نيروهاي گردان به‌صورت فشرده در کاميون‌ها سوار شده و منطقه کوت شيخ را به مقصد اردوگاه کوثر ترک کردند. با توجه به طولاني بودن مسير، پس از اذان صبح، رزمندگان نماز خود را به‌تدریج در کاميون‌هاي در حال حرکت به جا آوردند. پيش از رسيدن به شهر اهواز با طلوع آفتاب آسمان روشن شده و تا ساعتي پس‌ازآن کاميون‌ها به‌تدریج وارد اردوگاه کوثر شدند. تا حوالي ساعت 9 صبح تمامي نيروها وارد موقعيت گردان شده و پس از پياده شدن از کاميون‌ها در انتظار فرمان حرکت براي شرکت در عمليات، به چادرهاي خود رفتند.

اگرچه نيروها در آماده‌باش کامل به سر برده و مهياي رفتن به عمليات بودند ولي به دليل عدم موفقيت در نخستين مراحل عمليات کربلاي4،‌ احتمال شرکت رزمندگان در اين عمليات به‌تدریج کاهش يافت و سرانجام پس از اعلام خاتمه‌ي عمليات، انتظار نيروها براي حضور در اين نبرد بي‌نتيجه ماند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن