با ما در ارتباط باشید : 09199726467

شهدا

شهید سید حسن کلانتر


شناسه


نام: سید حسن

نام خانوادگی: کلانتر گوشه

نام پدر: سید احمد

ولادت: 20 شهریور 1349

محل تولد: تهران

سن: 16 سال و 4 ماه و 3 روز

شهادت: 23 دی 1365 (نیـمه شب، ۲۲/۱۰/۱۳۶۵مصادف با ۱۱ جـمادی‌الاول ۱۴۰۷

محل شهادت: شلمــــچه، جنب کانال پرورش ماهی، سه راه شهادت

عملیات: مرحله دوم کربلای پنج

نحوه شهادت: اصابت تیر مستقیم به گونه راست صورت و سر

یگان: لشکر 10 سیدالشهدا – گردان علی اکبر

مزار: تهران – بهشت زهرا – قطعه 27 ردیف 6

سایر اطلاعات: برادر ایشان؛ سید کاظم نیز به شهادت رسیده است.


زندگینامه


شهید سید حسن کلانتر 20 شهریور 1349 در خانواده‌ای مذهبی و متدین در تهران دیده به جهان گشود. از همان کودکی نوری در چهرة معصومش نمایان بود که همه را شیفتة خود می‌کرد. در سن 7 سالگی پا به مدرسه گذاشت و به تحصیل پرداخت.

در اوج‌گیری انقلاب فعالیت چندانی نداشت ولی بعد از انقلاب هم تحصیل می‌کرد و هم از آرمان‌های مقدس اسلامی دفاع می‌کرد.

در پی شروع جنگ تحمیلی داوطلبانه دوره آموزش را فرا گرفت ولی چون برادرش در جبهه بود او عازم نشد منتظر ماند تا برادر بیاید و بعداً او برود تا اینکه برادر بزرگتر سید کاظم کلانتر در جبهه به درجه رفیع شهادت نائل گشت.

سید حسن نگذاشت که اسلحة برادر بر زمین بماند و فوراً به جبهه‌های نبرد اعزام گردید. او هنوز چهارده سالش تمام نشده بود که با تغییر سالِ تولد در شناسنامه‌اش موفق به حضور در جبهه‌های نور گردید. علیرغم سن کم و جثّه کوچکش ابتدا مدتی در جبهه‌های غرب کشور (از شهریور ۱۳۶۳) و یک دوره نیز در یگان دریائی گردان فرات (10 فروردین 1364) شجاعت خود را به منصه ظهور رساند.

در چهارمین مرحله از اعزام و در مورخه (18 آذر 1364)، با کاروان راهیان کربلا توسط بسیج سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی کرج، طبق روال اعزام‌های قبلی به لشکر 10 حضرت سیّدالشهدا(ع) وارد و با دیگر رزمندگان در اردوگاه کوثر مستقر شد.

در مورخه 12 دی 64 به گردان حضرت علی‌اکبر(ع) منتقل و در عملیات‌های «سید‌الشهدا»، «آزادسازی مهران»، «آزادسازی‌امّ‌الرصاص» شرکت نمود و در این مدت، آموزش تخریب و غوّاصی را نیز فرا گرفت. نهایتاً قبل از عملیات کربلای 5 درگروهان فتح، دسته 2 سازماندهی شد.

وی در مرحله‌ی اول عملیات به عنوان غوّاص، قهرمانانه به خط دشمن زد و دو روز بعد در مرحله‌ی دوم عملیات و در رویاروئی مستقیم با مزدوران تیپ‌های ۴۲۱، ۴۲۹، ۵۰۱ وابسته به سپاه سوم عراق، در حال شلیک آرپی‌جی به سنگرهای دوشکا به فیض شهادت رسید.

او به گواهی همسنگرانش اسوه اخلاص و در اوج ایمان بود و برای رسیدن به فوز شهادت از انجام هیچ عمل مستحبی کوتاهی نمی‌کرد و صبر و تقوا، بارزترین ویژگی او بود.

پیکر مطهر سید حسن در کنار برادر شهیدش سید کاظم در قطعه 27 بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.


وصیتنامه


بارالها، تو خود می دانی که این دنیا قفسی بیش نیست و دوستانم پرکشیدند و رفتند و خداوندا تو می دانی که من نیز میل دارم همانند آنان پرواز کنم اما نمی‌انم با این سنگینی گناهانم بتوانم پرواز کنم و به لقاء تو نائل گردم یا نه .

خدایا می‌انم تو جانم را خواهی گرفت پس چه بهتر خودم جانم را تقدیمت کنم .

پدر و مادر عزیزم امیدوارم مرا حلال کنید و همچنان که در شهادت برادرم صبر را پیشه کردید در شهادت من هم همین کار را ادامه دهید تا خداوند با صابرین است و خواهرانم همیشه زینب گونه رفتار کنید

در آخر از همه التماس دعا دارم…


خاطرات


https://www.ali-akbar.ir/6684/%d8%ad%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c%d8%9b-%d8%ac%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%aa-%d8%a7%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%af-%d8%ae%d8%a7%d9%84%d8%b5/

https://www.ali-akbar.ir/6310/%d8%ad%d8%b3%d9%86-%d8%a8%db%8c%d8%a7-%da%a9%d9%86%d8%a7%d8%b1/

  • محمود روشن (نویسنده)

از یاران فراموش‌نشدنی گردان علی‌اکبر، سید حسن کلانتر بود. او فرزند یک روحانی بود و به صورت بسیجی به جبهه آمده بود. خوش‌خلق و بامحبت بود و از بچه‌های خوب گردان.

(صفحه 261 کتاب اعزامی از شهر ری)


تصاویر


مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید طاهری
مجید طاهری
3 سال قبل

روحت شاد بچه محل…

ناشناس
ناشناس
3 سال قبل

بسم الله الرحمن الرحیم / سلام علیکم/ سید حسین کلانتر ، اخوی شهیدان سیدکاظم و سید حسن کانترهستم./ لطفا این اطلاعات مختصر شهید را در سایت گردان درج نمایید. متشکرم/

y~Y… /@… yó©YTŠ

شهید سیّد حسن کلانتر

ü       تاریــخ تــولــــد

20/06/1349 

ü       مــحـل تــــــولد

تهران

ü       مدت عمر مبارک

16سال و 4ماه و  3روز

ü       تاریخ شهـــادت

نیـمه شب، 22/10/1365مصادف با 11 جـمادی‌الاول 1407.

ü       محل شهـــادت

جبهــه‌ی جنگ جنوب کشـور  ، منطقه شلمــــچه، عملیات کربلای پنج، جنب کانال پرورش ماهی، سه راهی شهـــادت

ü       نوع شهــــادت

اصابت تیر مستقیم به گونه راست صورت و سر   در مواجهه با مزدوران بعثی عراقی، برای دفاع از اسلام­عزیز، قرآن کریم و انقلاب مقدس اسلامی‌ایران.

ü       تاریـــــخ دفــن

03/11/1365

ü       محـــــل دفــن

تهـران، بهشـت زهــرا سلام‌الله‌علیهـــا، قطعه 27، ردیف  6 .

ü         هنگام عملیات؛

«فرمانده قرارگــــــــــــــــــاه( کربلا): سردار احمدغلامپور /

فرمانده لشگر(دَه سیدالشهدا علیه‌السلام): سردار حاج علی فضلی /

فرمانده گردان(حضرت علی‌اکبرعلیه‌السلام): سردار حمید تقی‌زاده، /

 فرمانده گروهان فتـ­­­­­­­­­­­­­­­­ـــح: شهیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد آملی /

مسؤل دستــه دو: شهیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــد داود محسنی ».

شهید سید حسن کلانتر  هنوز چهارده سالش تمام نشده بود که با تغییر سالِ تولد در شناسنامه‌اش موفق به حضور در جبهه‌های نور گردید. علیرغم سن کم و جثّه کوچکش ابتدا مدتی در جبهه‌های غرب کشور(از شهریور 1363) و یک دوره نیز در یگان دریائی ،گردان فرات  (10/01/64) شجاعت خود را به منصه ظهور رساند.

 در چهارمین مرحله از اعزام و در مورخه «18/09/1364»، با کاروان راهیان کربلا توسط بسیج سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی کرج، طبق روال اعزام‌های قبلی به لشگر دَه حضرت سیّدالشهداA وارد و با دیگر رزمندگان در اردوگاه کوثر مستقر شد.

در مورخه‌ی 12/10/64 به گردان حضرت علی‌اکبرA منتقل و در عملیات‌های             «یا سید‌الشهدا»، «آزادسازی مهران»، «آزادسازی‌امّ‌الرصاص»  شرکت نمود و در این مدت، آموزش تخریب و غوّاصی را نیز فرا گرفت نهایتاً قبل از عملیات کربلای پنج درگروهان فتح، دسته دو سازماندهی شد. در مرحله‌ی اول عملیاتِ به عنوان غوّاص، قهرمانانه به خط دشمن زد و دو روز بعد در مرحله‌ی دوم عملیات و در رویاروئی مستقیم با  مزدوران تیپ‌های 421، 429، 501 وابسته به سپاه سوم عراق و درحال شلیک آرپی‌جی به سنگرهای دوشکا  به شهادت رسید.

به گواهی همسنگرانش اسوه اخلاص و در اوج ایمان بود و برای رسیدن به فوز شهادت از انجام هیچ عمل مستحبی کوتاهی نمی‌کرد و صبر و تقوا، بارزترین ویژگی او بود.

همچنین ببینید
بستن