با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

مأموریت پدافند در ارتفاعات حاج عمران

با توجه به عدم استمرار عمليات کربلاي2، احتمال شرکت گردان در اين عمليات نيز پايان يافت ولي با توجه به‌ضرورت حفظ بخشي از مناطقي که در جريان اين عمليات آزاد شده بود، در تاريخ 12/6/65 ماموريت پدافند از ارتفاعات گردکوه (شهيد صدر) که در شب عمليات توسط رزمندگان لشکر 9 بدر آزاد شده بود،‌ به گردان علی‌اکبر محول شد.

متعاقب اين ماموريت، نيروهاي گردان به‌سوی ارتفاعات يادشده حرکت کردند و در شياري که پشت اين ارتفاع قرار داشت،‌ رفتند. اين شيار محل مناسبي براي استقرار افراد بود چراکه از ديد و تير دشمن در امان بود.

پس از استقرار نيروها در شيار يادشده، فرماندهان گردان ابتدا براي شناسايي به منطقه رفتند و پس از فراهم کردن مقدمات لازم در تاريخ 14/6/65، گروهان الحديد (ادوات) از ساير نيروهاي گردان جدا شده و براي انجام ماموريت پدافندي، زير آتش شديد دشمن به‌سوی ارتفاعات شهيد صدر اعزام شد. بر روي اين ارتفاعات سنگرهای اجتماعی و نگهبانی در دل صخره‌ها ايجاد شده که با کانال‌هایی به هم مرتبط بودند ولي به دليل اشراف دشمن به منطقه، اين خط زیر آتش شدید دشمن قرار داشت. گروهان الحديد پس از حضور در خط يادشده، ادوات خود را در آن مستقر کرد. لازم به ذکر است بخشي از اين ادوات، پیش‌ازاین در جريان عمليات کربلاي1 به غنيمت رزمندگان گردان درآمده بود. مهم‌ترین ماموريت گروهان الحديد دفاع از خط پدافندي و اجراي آتش بر روي مواضع دشمن بود. البته علاوه بر نيروهاي اين گروهان، تعدادي از نيروهاي واحد ادوات لشکر نيز در اين خط مشغول به پدافند و اجراي آتش بودند.

ساير نيروهاي گردان تا صبح روز 18/6/65 در همان شيار که حالا از سوي نيروها به شعب ابی‌طالب خوانده می‌شد، باقي ماندند تا آنکه دستور بازگشت به آن‌ها داده شد. ازاین‌رو درحالی‌که هنوز نيروهاي گروهان الحديد در خط پدافندي مشغول به دفاع از مواضع خودي بودند، ساير گروهان‌ها با استفاده از چند دستگاه کاميون به اردوگاه قلاجه بازگشتند. در عصر همان روز ستون گردان به‌تدریج به اردوگاه قلاجه رسيد و نيروها پس از پياده شدن از کامیون‌ها، سلاح و تجهيزات خود را به تدارکات تحويل داده و پس از دريافت ساک‌های خود، به مرخصي اعزام شدند. اين مرخصي بيش از 10 روز به طول انجاميده و در 29/6/65، اين نيروها از مرخصي بازگشتند.

حضور نيروهاي گروهان الحديد در خط پدافندي تا پايان شهريور به طول انجاميد. در اين دوره به سبب آتش شديد دشمن 4 تن از نيروهاي گروهان الحديد شهيد و تني چند نيز مجروح شدند. به هر ترتيب در تاريخ 1/7/65، گردان قمر بنی‌هاشم به‌عنوان جايگزين انتخاب شده و خط پدافندي را از گردان علی‌اکبر تحويل گرفت.

نيروهاي گروهان الحديد که حدود 2 هفته در خط پدافندي بودند، پس از تحويل خط، از ارتفاعات شهيد صدر به موقعيت شهيد زین‌الدین منتقل شده و از آنجا به‌سوی اردوگاه قلاجه رهسپار شدند. نيروهاي اين گروهان پس از يک روز توقف در اردوگاه قلاجه و تحويل وسايل و تجهيزات خود، در تاريخ 3/7/65 به مرخصي رفتند. دوره‌ی مرخصي آن‌ها 1 هفته بيشتر به طول نينجاميد و سرانجام در 11/7/65، از مرخصي بازگشته و به ساير نيروهاي گردان در اردوگاه قلاجه ملحق شدند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن