با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

آمادگی برای مقابله با حمله منافقين در شمال غرب

در تاریخ 16/5/67، پس از صبحگاه به کلیه‌ی نیروهای گردان اعلام آماده‌باش داده شد تا برای مقابله با حمله‌ی منافقین مهیا شوند. در پی این خبر، نیروهای گردان به‌سرعت آماده شده و با استفاده از چند دستگاه اتوبوس که به محوطه‌ی گردان آمده بودند، به‌سوی پایگاه چهارم وحدتی دزفول روانه شدند. حضور رزمندگان در این پایگاه تا عصر آن روز به طول انجامید؛ سرانجام در ساعت 6:30 بعدازظهر با استفاده از يک فروند هواپیمای ترابری c130، ‌اين پايگاه را به مقصد فرودگاه تبريز ترک کردند. اين پرواز يک و نيم ساعت به طول انجاميد و در ساعت 20:00 در فرودگاه به زمين نشست. نيروها پس از پياده شدن از هواپيما، با استفاده از چند دستگاه اتوبوس که از قبل در اين محل استقرار يافته بودند،‌ به‌سوی مياندوآب حرکت کردند. اتوبوس‌ها در مسیر حرکت خود توقف کوتاهی در آذرشهر کرده تا افراد به اقامه‌ی نماز بپردازند. پس‌ازآن به شهر میاندوآب رفته و آن شب را در مقر سپاه اين شهر به استراحت پرداختند.

در تاريخ 17/5/67، رزمندگان گردان پس از نماز صبح، از این محل خارج شده و در حوالي 7 صبح به اردوگاه قائم واقع در کيلومتر 20 جاده‌ی مياندوآب-مهاباد رسيدند. در طول روز نیروها در محوطه‌ی اردوگاه به استراحت پرداختند و به سبب بارانی شدن هوا در حوالی مغرب، به‌سوی سوله‌های موجود در محل اردوگاه عازم شدند. فردای آن روز برنامه‌های آموزشی به‌صورت پراکنده در سطح گروهان‌ها و دسته‌ها آغاز شد.

در تاریخ 19/5/67، پس از مراسم صبحگاه، فرمانده گردان در جمع نیروها به تشریح وضعیت عمومی لشکر و شرایط منطقه پرداخته و به‌احتمال حمله منافقین از محورهای مختلف نظیر لولان (اشنویه)، کلاشین، سپیارز اشاره کرد. پس از مراسم نیروها، طبق روال گذشته در محوطه‌ی اردوگاه به سر بردند. فردای آن روز نیز برنامه‌های معمول کماکان ادامه داشت تا آنکه در اواخر شب و هنگامی‌که افراد در سوله‌ها مشغول به استراحت بودند، برنامه‌ی رزم شبانه برای حفظ آمادگی نیروها آغاز شد. در این رزمایش نفربرهای زرهی خشایار که بر روی آن دوشکا نصب بود، ضمن حرکت در محوطه اردوگاه به تیراندازی پرداخته و هم‌زمان تیربارهای ضد هوایی نیز اقدام به شلیک کردند. افراد در این مانور از سوله‌ها خارج شده و پس از سازمان‌دهی، در این رزمایش که بیشتر برای مقابله با حمله‌ی منافقین ترتیب یافته بود، شرکت کردند.

صبح روز 21/5/67، نیروهای گردان آماده‌ی اعزام به میدان تیر شدند. ازاین‌رو مهمات لازم را دریافت کرده و ساعت 8 صبح در محل میدان تیر، به تیراندازی پرداختند. بقیه‌ی روز برنامه‌های معمول گردان در جریان بود. فردای آن روز پس از مراسم صبحگاه، متناسب با ماموریت پیش رو ، در سازمان‌دهی افراد و تقسیم وظایف تغییراتی به عمل آمد.

پس از تغییرات انجام‌شده در سازمان‌دهی در روز 23/5/67، نیروهای گردان از ساعت 6 صبح برنامه‌ی راهپیمایی را به‌سوی شرق اردوگاه آغاز کرده که تا ساعت 11 به طول انجامید. در این روز پس از نماز ظهر و عصر نیروها بیشتر کماکان در محوطه‌ی اردوگاه حضور داشتند. فردای آن روز پس از مراسم صبحگاه فرمانده گردان مجدداً در جمع رزمندگان حضور یافته و به تشریح وضعیت عمومی جنگ و دیگر مسائل مرتبط پرداخت. در این روز به تعدادی از رزمندگان که نیاز مبرم داشتند، مرخصی داده شد. اما بقیه‌ی نیروها کماکان در محل اردوگاه حضور داشته و به فعالیت‌های آموزشی پرداختند. ازجمله برنامه‌های انجام‌شده در این روز می‌توان به برنامه‌ی ستون‌کشی شبانه همراه با آموزش جهت‌یابی و… اشاره کرد که از ساعت 22 آغاز شده و تا ساعت 24 ادامه یافت.

در تاریخ 25/5/67، پس از چند روز به کلیه‌ی افراد اجازه‌ی مرخصی شهری داده شد که تا ساعت 4 بعدازظهر به طول انجامید. پس از بازگشت از مرخصی به افراد مهمات داده شد تا برای رزم شبانه آماده شوند. در عصر این روز پس از مراسم سخنرانی، مداحی و سینه‌زنی انجام شد و پس از نماز، نیروها به راهپیمایی رفتند. نيروها در مسير راهپيمايي، در ساعت 23 و 24 دقیقه به محل کمین رسیده و در آنجا تيراندازي صورت گرفت. پس از اتمام مانور، نيروها در همان محل تا ساعت 4:45 صبح به استراحت پرداختند. سپس در کنار آبگیر موجود در پايين دره، وضو گرفته و نماز صبح را به ‌جا آوردند. در ادامه‌ی برنامه، نيروها در ساعت 6 صبح به سمت خانه‌های خالی متروکه در همان حوالی رفته و در آنجا آموزش پاک‌سازی خانه‌ها را انجام دادند. بعدازاین مرحله، افراد به‌سوی قلمستان روستا رفته و در آنجا تمرین پاک‌سازی جنگل را نيز انجام دادند. با اتمام برنامه‌های يادشده، رزمندگان گردان به اردوگاه بازگشته و در ساعت 8:30 به محل استقرار خود رسيدند. در طول اين روز نيروها بيشتر به استراحت پرداخته ولي در هنگام عصر بار دیگر برنامه‌ی سخنرانی برگزار شده و در پي آن افراد به مداحی و سینه‌زنی پرداختند.

در تاریخ 27/5/67، پس از صبحگاه به تعدادي از نیروهاي گردان اعلام شد تا براي تمرين هلی برن،‌ با تجهيزات کامل آماده شوند. نيروهاي مذکور در ساعت 5:45 صبح با استفاده از ميني‌بوس به محل برگزاري تمرين واقع در 7 کيلومتري عجب‌شير رفته و در کوه‌های اطراف آن به آموزش سوار و پياده شدن از هلی‌کوپتر پرداختند. اين برنامه تا بعدازظهر به طول انجاميد و نيروهاي اعزامي در ساعت 17 به محل استقرار خود در اردوگاه قائم بازگشتند. فرداي آن روز، اين افراد در ساعت 6 صبح با استفاده از اتوبوس به محل تمرين خود در روز گذشته بازگشته تا در آنجا به ادامه‌ی آموزش خود بپردازند. نيروها در ساعت 9:30 صبح به محل تمرين رسيده و ابتدا به‌صورت دسته‌های جداگانه، سوار هلی‌کوپتر شده و پس از مدتي پرواز، مجدداً به همان محل بازگشته و تمرین پياده شدن را انجام دادند. در ادامه برنامه، نيروها بار ديگر سوار هلی‌کوپتر شده و بر روي يکي از ارتفاعات اطراف هلی برن شدند. نيروها از آنجا به‌سوی يک مقر تعیین‌شده به راه افتادند و پس‌ازآن به‌سوی اردوگاه قائم حرکت کردند. نيروهاي اعزامي در ساعت 15:15 به محل اردوگاه رسيده و در آنجا استقرار يافتند.

در تاريخ 29/5/67، نيروهاي گردان به همراه ساير نيروهاي لشکر در مراسم صبحگاه شرکت کردند. در اين مراسم برادر مظهري، معاون لشکر به سخنراني پرداخت. شواهد موجود حاکي از آن بود که احتمال خطر حمله‌ی منافقين در منطقه‌ی شمال غرب از بين رفته و احتمال حضور نيروها نيز براي مقابله با اين حمله کاهش يافته است.

در تاريخ 30/5/67، خبر پذيرش آتش‌بس اعلام شد و بدين ترتيب جنگ تحميلي عراق عليه ايران به‌طور رسمي پايان يافت. انتشار اين خبر در بين رزمندگان، حزن و اندوه مضاعفي را براي مشتاقان جهاد و شهادت به همراه داشت. در شامگاه اين روز، نيروهاي گردان در فضايي آکنده از غم و اندوه به‌صورت هيئت سینه‌زنی به‌سوی حسینیه‌ی لشکر رفته و در آنجا به عزاداري پرداختند. فرداي آن روز با توجه به از بين رفتن احتمال حمله‌ی منافقين و همچنين پذيرش آتش‌بس، عده‌ای از رزمندگان که مدت مديدي را در منطقه به سر می‌بردند، به مرخصي رفتند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن