با ما در ارتباط باشید : 09199726467

جستجو
Close this search box.
رزمندگان

محمد قورچیان؛ مردِ همیشه رزمنده

برادرِ رزمنده؛ حاج محمد قورچیان؛ متولد 5 آذر، از رزمندگان مخلص و پر تلاش گردان علی اکبر از لشکر 10 سیدالشهداست.

وی پس از جنگ نیز لباس رزم از تن به در نکرده و همواره با همرزمان در ارتباط بوده و زحمت زیادی را در ارتباط با برگزاری مراسم مربوط به گردان و همچنین امور مربوط به سایت گردان تقبل نموده و وقت و مال و انرژی خود را در جهت شناسایی و شناساندن شهدای این گردان صرف نموده است.

در طول ماههای اخیر، ایشان به همراه جانباز مجید رضاییان و حاج عباس قربانی، ساعتها و روزها وقت صرف تکمیل فهرست شهدای گردان نموده اند.

او در طول این سالها همواره خصلت بسیجی خود را حفظ نموده و جالب اینکه سالروز ولادتش (5 آذر) نیز مصادف گشته با سالروز تشکیل بسیج.

در اثبات میزان ارادت حاج محمد قورچیان به شهدا، همین یک صفحه از آلبوم شخصی او بس، که عکس شهدا در آن، بیشتر است از عکس خودش…

آلبوم محمد قورچیان

به همین مناسبت، خادمان سایت گردان حضرت علی اکبر علیه السلام، تصویر این رزمنده عزیز را در قاب گل ویژه شهدای سایت، طراحی کردند، باشد که عاقبتش ختم به شهادت و وصال یاران شهیدش شود، ان‌شاءالله.


روایت یک عمر مجاهدت


حاج محمد قورچیان

به روایتِ جانباز مجید رضاییان

 

جانباز مجید رضاییان

آقای حاج محمد قورچیان از جمله نیروهای قدیمی گردان حضرت علی اکبر(ع) به شمار می آید.

نخستین ماموریت ایشان در گردان؛ شرکت در عملیات والفجر 8 در جزیره ام الرصاص بود. وی پس از این عملیات، مدتی به گردان زهیر منتقل شد، ولی پس از آن دوباره به گردان حضرت علی اکبر بازگشت و از عملیات کربلای 1 تا پایان دفاع مقدس در این گردان مشغول به خدمت شد.

 ***

آشنایی من با ایشان به پیش از عملیات کربلای 4 باز می‌گردد که به عنوان رزمنده در گروهان مشغول خدمت بود.

در مرحله تکمیلی عملیات کربلای 5، صحنه درگیری با دشمن به نحوی تغییر یافت که من و او (که حالا دیگر مسئول دسته شده بود) در بخشی از خط دفاعی مشغول به پدافند از مواضع شدیم و این؛ فرصتی برای آشنایی بیشترمان شد…

البته چیزی نگذشت که هر دو مجروح و به عقب بازگشتیم اما این ماموریت؛ سرآغازی شد برای نزدیکی بیشترمان.

 ***

محمد قورچیان پس از بهبودی، مجددا در بهار سال 66 به گردان بازگشت…

او در ادامۀ جنگ، به عنوان معاون گروهان فجر، در عملیات بیت المقدس 2 شرکت کرد و به سبب لیاقت و کاردانی که در این عملیات و ماموریت های قبلی از خود نشان داد، تا پایان دفاع مقدس به عنوان فرمانده گروهان فجر مشغول به خدمت شد و در مأموریتهایی ازجمله: عملیات بیت المقدس 6 ، مقابله با پاتک دشمن در شمال پادگان حمید و عملیات دفاع سراسری در منطقه عمومی شلمچه شرکت کرد که سرانجام در چهارمین روز از پنجمین ماه سال 1367؛ یعنی در واپسین روزهای جنگ، به شدت مجروح شد و برای درمان به پشت جبهه انتقال یافت.

 ***

محمد قورچیان پس از دوران دفاع مقدس نیز از فعالیت های فرهنگی مربوط به آن دوران، باز نماند و همواره در حال انجام اقداماتی موثر در این زمینه بوده است.

از جمله فعالیت های وی که طی چند ماه اخیر می توان به تحقیقات گسترده در خصوص شناسایی شهدای گردان علی اکبر و تکمیل مشخصات آنان اشاره کرد که ایشان سهم بسزایی در گرامیداشت یاد و خاطره ی آن عزیزان داشته است.

وی همچنین برنامه های دیگری نیز برای شناسایی مزار شهدای گردان در سطح کشور، و گردآوری وصیتنامه ها و خاطرات شهدای گردان دارد که امید است با مشارکت سایر همرزمان به مرحله اجرا درآید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
توکلی
توکلی
3 سال قبل

حاج محمد آقا خدا قوت دلاور

علی سید
علی سید
2 سال قبل

سلام حاج محمد اقا
علی سیدم از بچه های خوانسالار
سالهاست مارو تنها گذاشتی و رفتی
یادته گفتی من همه ی اینارو از دست بدم تورو از دست نمیدم
کجایی حاج محمد که دلتنگتم …

همچنین ببینید
بستن