با ما در ارتباط باشید : 09199726467

یادها

اذا وقعت الواقعه… لیس لوقعتها کاذبه

واقعه‌خوانیِ دسته‌جمعیِ رزمندگان گردان حضرت علی اکبر علیه السلام

به اذعان هر کسی که روزگاری را در جبهه‌‌ها گذرانده و شبهایی را به جای خانه، در چادر و به جای خانواده با همرزمان به صبح رسانده، حس و حال آن روزها و شبها، فراموش نشدنی است.

درست است که اسمش “جنگ” بود و طعمش “تلخ”، اما آن انسان‌های پاک و باصفا، جنگ را هم به برکت وجودشان، “شیرین” کرده بودند.

به تدریج در طول 8 سال دفاع مقدس، فرهنگی شکل گرفت و رسم و رسوماتی پدید آمد که بعضا تا امروز هم ماندگار شد.

یکی از زیباترین رسوم آن دوران، تلاوت دسته‌جمعی سوره واقعه بود. این؛ برنامۀ هر شبشان بود… هر شب در چادر، گرد هم می‌نشستند، این سوره را به اتفاق می‌خواندند و سپس هر یک دعایی می‌کردند… و عجب شور و حالی در این جمع‌خوانی نهفته بود…

***

حالا پس از گذشت چند دهه، رزمندگان گردان حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام، هنوز هم به این کار مقیدند و با استفاده از بستر فضای مجازی، این رسم زیبا را دوباره زنده کرده و درواقع دل‌های خود را با یاد خوش آن روزها زنده و رفاقت‌هایشان را به‌روزرسانی می‌کنند.

***

هنوز چیزی از تشکیل گروه مجازی رزمندگان گردان حضرت علی‌اکبر علیه السلام نگذشته بود که حاج محمد قورچیان پیشنهاد جمع‌خوانی شبانه سوره واقعه را مطرح کرد و درست شب اول محرم 1399 بود که سایر رزمندگان، ندای همرزم خود را لبیک گفتند و از آن پس، هر شب در چادر یکی از شهدای گردان، مهمان شدند.

و چه پیشنهاد نیکویی!

در روزهایی که گروه به سبب قرار دادن مطالب متفرقه و سیاسی دچار التهاب شد، همین واقعه‌خوانیِ دسته‌جمعی، به سانِ نخ تسبیح، اتصال میان همرزمان را حفظ کرد و نگذاشت گروه از هم بپاشد و یاد شهدا به فراموشی گراید.

حاج محمد قورچیان؛ خود متولی برگزاری این برنامه گشت و شب‌هایی که هم درگیر بیماری شد، حاج سعید مؤمنی با ذوق و سلیقه مثال‌زدنی‌اش، این وظیفه را بر عهده گرفت.

هر روز بنر ویژه شهید آن روز طراحی و در گروه قرار گرفت.

شب هنگام، 15 دقیقه پیش از شروع برنامه، اعلان صورت گرفت و رزمندگانی که توفیق شرکت در این برنامه را داشتند، یک به یک اعلام حضور کردند.

سپس رأس ساعت مقرر، صوت سوره مبارکه واقعه در گروه قرار گرفت و دقایقی بعد، برنامه با دعاهای زیبا خاتمه یافت.

برخی شبها همرزمان خاطراتی را از شهید آن شب تعریف کردند و با خاطره‌بازی، حال و هوای خوب آن شب را دو چندان نمودند. گاهی نیز لینک صفحه اختصاصی شهید مربوطه در سایت گردان حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام که شامل شناسه، زندگینامه، خاطرات و عکس‌های شهید می‌باشد، در گروه قرار گرفت.

***

و حالا یکسال از شروع این رسم زیبا می‌گذرد…

گویی هر شب، شهید مربوطه به راستی میزبان است و خودش نیز گوشه ای از این چادر، همراه میهمانان مشغول تلاوت می‌شود…

چه خوش دقایقی است…

چه حال و هوای لذتبخشی در قلبها ایجاد می‌شود…

چه مریض‌ها که در دعاهای پس از تلاوت، شفا گرفته‌اند و چه حاجت‌‌ها که روا گشته‌اند…

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن