با ما در ارتباط باشید : 09199726467

شهدا

شهید داوود جوانمرد


شناسه


شهید مدافع حرم

نام: داوود

نام خانوادگی: جوانمرد

نام پدر: احمد

ولادت: 25 شهریور 1349

محل تولد: تهران

شغل: شاغل در رسانه ملی – معاونت توسعه و فناوری صدا و سیما

سن: 45 سال

وضعیت تاهل: متاهل – دارای دو فرزند دختر (صبورا و زینب)

شهادت: 30 آذر 1394

محل شهادت: سوریه – حلب

مزار: تهران – بهشت زهرا – قطعه 40 ردیف 40 شماره 7

 

 


زندگینامه


شهید مدافع حرم؛ داود جوانمرد در واپسین روزهای تابستان 1349 در تهران دیده به جهان گشود. وی که فرزند اول خانواده بود، سال دوم دبیرستان در رشته علوم تجربی درس می خواند که با دست بردن در شناسنامه، در سال های آخر جنگ تحمیلی به جبهه های دفاع از میهن شتافت و حدود سه سال جنگید.

پس از دوران دفاع مقدس، تصمیم گرفت به كردستان برود و با ضد انقلاب بجنگد. در آنجا حدود 3 سال فرمانده گردان منطقه عملیاتی سقز بود.

پس از بازگشت از كردستان در سال 1376 به استخدام رسمی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درآمد؛‌ وی در این سال ها ابتدا در بخش حراست و سپس در معاونت فنی این سازمان فعالیت كرد.

با مطرح شدن موضوع دفاع از حرم، پاییز 1394 به سوریه رفت و سرانجام در منطقه حلب سوریه در حالیکه میکوشید برای برگرداندن پیکر‌های مطهر چهار شهید در منطقه حلب اقدام کند، پس از برگرداندن پیکر 3 شهید، هنگامی که تلاش میکرد چهارمین همرزم خود را بازگرداند، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در آخرین روز پاییز همان سال، به درجه رفیع شهادت نائل آمد و نام خود را به عنوان نخستین شهید مدافع حرم صدا و سیما جاودان نمود.

 

 


وصیتنامه



وصیت‌نامه شهید “داوود جوانمردکه 20 روز قبل از شهادت، در حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها نوشته شده است:

بسم ربّ الشّهدا و الصّدیقین

چند کلامی از باب تکلیف شرعی خویش، به عنوان وصیت عرض می‌کنم؛ حال که تاریخ دوباره تکرار گردیده و شمرها و عمرسعدها و حرمله‌ها هل من مبارز می‌طلبند و کمر به ضربه زدن به حریم ولایت بسته‌اند برخود تکلیف دانستیم تا با تمام وجودمان قامت راست کرده تا کمر این حرامیها را بشکنیم و دوباره حسرت نرسیدن به قافله سالار سیدالشهدا (ع) را نخوریم و انتقام حسینیان را از این حرامیها بگیریم که چرا آنان برای تعدی به حریم ولایت شمشیرهای خود را تیز کرده‌اند و می‌خواهند چهره اسلام را مخدوش نمایند؟!

پس لبیک یا حسین (ع) لبیک یا زینب(س) کلنا عباسک یا زینب (س) خانواده عزیزم، همسر خوبم، هیچگاه نتوانستم آن طور که می‌خواستید در کنارتان باشم ولی امیدوارم قصورها و عذر تقصیرهای حقیر سراپا تقصیر را بپذیرید؛ دختران عزیزم! حجاب را یک اصل جداناپذیر برای خود بدانید تا دل خدا و اهل بیت(ع) از شما راضی باشد و از مادرتان این درس را بگیرید.

برای همه‌تان آرزوی عاقبت بخیری و سلامتی مسئلت می‌کنم؛ از همه همکارانی که در این مدت همکاری حقیر را پذیرفتند ممنونم و از ایشان می‌خواهم دعا کنند که بتوانیم همیشه به نحو احسن به وظایف خود در چهارچوب منویات و فرامین حضرت امام خامنه‌ای قدم برداریم و حقیر را حلال نمایند؛ همیشه گوش بفرمان حضرت امام سید علی خامنه‌ای باشید که تنها راه سعادت در این است.

خیر‌الامور اوسطها؛ امیدوارم شرمنده امام و شهدا نباشیم و بتوانیم در روز جزا سرمان را جلوی حضرت زهرا (س) بالا بگیریم؛ از پدر و مادر عزیزم که برایم زحمت زیادی کشیدند می‌خواهم برایم دعا کنند و حلالم نمایند؛ خدایا از ما قبول بفرما!

کلنا عباسک یا زینب(س) خانم ممنونم که حقیر و نوکر در خانه‌تان را پذیرفتید.

***

وداع شهید داوود جوانمرد در آخرین پیام‌هایش با یار دیرینش: “حرمله و عمر سعد و شمر، باز مبارز می‌طلبند؛ کاروان زینبیه در حرکت است؛ خانم هل من ناصر می‌گوید. می‌روم تا انتقام سیلی زهرا(س) را بگیرم، تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.

 

 


آثار


آثار تولید شده درباره شهید داوود جوانمرد

مستند «یلدا و ستاره‌ها» روایتی مختصر و داستان گونه‌ از زندگی و شهادت داوود جوانمرد نخستین شهید مدافع حرم رسانه ملی است.

جوانمرد كه در قسمت معاونت توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما مشغول بود و داوطلبانه راهی سوريه شد، از جمله شهدای مدافع حرم یگان ویژه فاتحین است که در ۲۹ آذرماه ۱۳۹۴ در حلب سوریه به شهادت رسید.

این مستند در گفتگو با اعضای خانواده، همكاران و همرزمان شهيد به ابعاد مختلف زندگی جوانمرد پرداخته است.

تهیه کننده: محمود فراهانی

شبکه: مستند

مدت زمان: 60 دقیقه

 

 


تصاویر


 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن