با ما در ارتباط باشید : 09199726467

-

گاه شمار گردان حضرت علی اکبر علیه السلام

شرکت در مأموریت پدافند در منطقه سومار

تاکنون اطلاعاتی به ثبت نرسیده است.

عملیات والفجر مقدماتی

تاکنون اطلاعاتی به ثبت نرسیده است.

عملیات والفجر 1

تاکنون اطلاعاتی به ثبت نرسیده است.

شرکت در مأموریت پدافندی در منطقه والفجر

تاکنون اطلاعاتی به ثبت نرسیده است.

شرکت در عملیات خیبر

تاکنون اطلاعاتی به ثبت نرسیده است.

مأموریت پدافندی در منطقه عملیاتی خیبر

زمان شرح واقعه
  نیروهای گردان از پادگان ابوذر به سوی اندیمشک حرکت کردند
  با پیوستن نیروهای جدید به گردان، کار سازماندهی انجام شده و برنامه های آموزشی آغاز شد.
  برادر قاسمی پور به عنوان فرمانده گردان منصوب شد. برادران نصرت الله اندامی و مظفری بمی نیز کماکان به عنوان معاونین گردان مشغول به خدمت بودند. 
62/12/8 از اواخر شب کار انتقال نیروهای گردان، با استفاده از چند فروند قایق از اسکله به جزیره مجنون آغاز شد.
62/12/9 تا پیش از روشن شدن هوا کار انتقال نیروهای گردان به جزیره مجنون پایان یافت. محل پیاده شدن نیروها در جزیره، موقعیت شهید باکری نام داشت.
62/12/9 پس از اذان مغرب، به سبب آتش دشمن تعدادی از نیروهای گردان شهید و مجروح شدند.
62/12/9 در هنگام شب نیروهای گردان  به سوی محل مأموریت خود در جزیره جنوبی حرکت کرده و در آنجا استقرار یافتند.
62/12/16 از اوایل صبح پاتک سنگین دشمن با کمک نیروی زرهی و آتش شدید آغاز شد.
62/12/16 تعدادی از نیروهای تیپ حضرت عبد العظیم، به نیروهای گردان پیوسته تا به مقاومت در برابر دشمن بپردازند.
62/12/17 در نتیجه پاتک سنگین دشمن، ده ها تن از نیروهای گردان شهید و مجروح شدند.
62/12/17 سرانجام دشمن موفق به شکستن خط گردان شد. 
62/12/17  
  در هنگام انتقال نیروهای گردان از جزیره به عقب، به دلیل بمباران شیمیایی،تعداد زیادی از افراد مصدوم شدند.
  در جریان این مأموریت علاوه بر 36 تن شهید و ده ها تن مجروح، 13 تن از نیروهای گردان که اغلب در خط کمین بودند، به اسارت دشمن در آمدند.

آمادگی برای انجام عملیات در منطقه سومار

تاکنون اطلاعاتی به ثبت نرسیده است.

آمادگی برای شرکت در عملیات بدر

تاکنون اطلاعاتی به ثبت نرسیده است.

تشکیل مجدد گردان

زمان شرح واقعه
64/4 با انتصاب برادر علی فضلی که از فرماندهان باسابقه در دفاع مقدس بود، تیپ۱۰سیدالشهدا پس از دوره‌ای رکود، جانی دوباره گرفت. متعاقب این انتصاب، برادر یدالله کلهر نیز به‌عنوان جانشین تیپ منصوب شد که این خود بر یگانگی و انسجام هر چه بیشتر نیروها افزود. این فرمانده‌ی باتجربه توانست در یک دوره‌ی کوتاه، علاوه بر جذب کادر گردان‌ها و گروهان‌های موجود در سطح تیپ، به شناسایی و جذب چهره‌های مستعد و به‌کارگیری آن‌ها در سازماندهی اقدام کند. ازجمله فرماندهان باسابقه و مورد توجه فرماندهی تیپ می‌توان به حاج حسین میررضی،‌ جعفر جنگروی، احسانی و… اشاره کرد.
64/4/20 برادر فضلی از برادر جعفر محمدی که تا چند ماه قبل از آن فرماندهی گردان‌حضرت‌علی‌اکبر را در عملیات بدر به عهده داشت، ‌درخواست کرد تا بار دیگر فرماندهی این گردان را بر عهده گیرد.
64/4 جعفر محمدی که ازجمله چهره‌های فعال در سطح تیپ سیدالشهدا بود بیشتر تمایل به آن داشت که در کنار شهید میررضی به امور طرح و عملیات بپردازد و برای اداره‌ی امور گردان برادران تقی‌زاده و رنجی را به ترتیب به‌عنوان معاونین خود معرفی کرد تا در غیاب وی بتوانند سرپرستی و هدایت گردان را بر عهده گیرند. انتخاب برادران تقی‌زاده و رنجی به‌عنوان معاونین گردان سبب شد تا ظرف مدت کوتاهی، تنی چند از رزمندگان باسابقه به جمع گردان‌حضرت‌علی‌اکبر پیوسته و یک هسته‌ی اولیه را به وجود آورند. محل استقرار این افراد در یک طبقه از ساختمان های تیپ سیدالشهدا در پادگان دوکوهه بود.
  طبق برنامه عملیات پیش رو قرار بود با اهداف ایذایی در منطقه‌ی فکه انجام شود و از این‌رو برای انجام عملیات،‌ گردان‌های مختلفی نظیر حضرت علی‌اصغر، حضرت قمر بنی‌هاشم، حضرت قاسم و… از مدت‌ها قبل سازماندهی شده و ضمن پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی آماده برای شرکت در عملیات بودند. ولی گردان‌حضرت‌علی‌اکبر که در آن زمان  به غیر از فرمانده و معاونین، تنها برادران عليرضا آملي، رضا كياپاشا و احمد رفاهي، در آن حضور داشتند، نمی‌توانست در یک دوره‌ی کوتاه نسبت به جذب نیرو و سازماندهی و درنهایت شرکت در عملیات اقدام کند. لذا کادر این گردان به دلیل پیش‌بینی نشدن حضور آن‌ها در عملیات، تصمیم گرفتند تا به‌طور داوطلبانه در جریان عملیات مشارکت کرده و در صورت لزوم به کمک نیروهای طرح و عملیات پرداخته و یا حتی در حمل مجروح به دیگران کمک کنند.
64/5/25 سرانجام موعد انجام عملیات عاشورای۳ فرارسید و رزمندگان تیپ سیدالشهدا از چند محور به‌سوی مواضع دشمن یورش برده و تلفات و خسارات زیادی را بر آن‌ها وارد کردند. نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبر نیز در ضمن عملیات هر جا که نیاز به کمک احساس می‌شد، حضور پیدا کرده و به کمک مسئولین واحدهای مختلف می‌شتافتند.
64/5/26 پس از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات عاشورای۳، کل نیروهای تیپ سیدالشهدا به مدت ۱۵ روز به مرخصی اعزام شدند.

پدافندی جزيره (سال 1364)

زمان شرح واقعه
64/6/9 پس از پایان دوره‌ی مرخصی، رزمندگان به محل اردوگاه خود واقع در دهستان فتح‌المبین بازگشته و نسبت به جمع‌آوری وسایل و لوازم خود اقدام کردند. طبق برنامه ی پیش بینی شده، تیپ سیدالشهدا باید به اردوگاه قلاجه منتقل می شد. این اردوگاه در جاده‌ی اسلام‌آباد-ایلام و بر روی گردنه‌ای به همین نام واقع شده بود.
64/6/10 به هر ترتیب با فراهم شدن مقدمات لازم کار ستون‌کشی به قلاجه، آغاز شد. کادر گردان‌حضرت‌علی‌اکبر نیز به همراه سایر نیروهای تیپ، از پادگان دوکوهه به قلاجه رفتند.
64/6/11  نیروهای تیپ در اردوگاه قلاجه مستقر شدند. کادر گردان‌حضرت‌علی‌اکبر نیز در چادری که برپا کرده بودند، استقرار یافتند. حضور آنها به همراه سایر نیروهای تیپ در این اردوگاه تقریباً ۲ هفته به طول انجامید تا آنکه بار دیگر تصمیم به جابه‌جایی اردوگاه به محل جدید گرفته شد.
64/6/26 رزمندگان تیپ با استفاده از خودروهای موجود به‌سوی پادگان دوکوهه رهسپار شده و در مجاورت ارتفاعاتی که در ۳ کیلومتری شرق آن بود، اقدام به برپایی اردوگاه کردند. کادر گردان‌حضرت‌علی‌اکبر نیز با استفاده از یک وانت تویوتا در این جابه جایی شرکت داشتند.
64/6/27 پس از احیای مجدد تیپ سیدالشهدا، به‌زعم فرماندهی تیپ، هر گردان تازه‌تأسیس لازم بود تا برای شروع به یک مأموریت پدافندی اعزام شود تا فرماندهی تیپ بتواند توانمندی فرماندهان این گردان را در اداره‌ی امور ارزیابی کند. ازاین‌رو به گردان‌حضرت‌علی‌اکبر مأموریت پدافند از جزیره‌ی مجنون واگذار شد. پس از ابلاغ مأموریت پدافندی، گردان‌حضرت‌علی‌اکبر که حالا در اردوگاه شرق دوکوهه مستقر شده بود،‌ اقدام به جذب نیرو کرد. بخشی از این نیروها به‌صورت پراکنده جذب گردان شده و بخش دیگر شامل نیروهای موجود در گردان‌های شرکت‌کننده در عملیات عاشورای۳ بودند که پس از آگاهی از ابلاغ مأموریت به گردان‌حضرت‌علی‌اکبر، از گردان‌های دیگر ازجمله حضرت علی‌اصغر و حضرت قمربنی‌هاشم انتقالی گرفته و به این گردان پیوستند.
64/6/28 با آغاز مراحل جذب نیرو و سازماندهی مقرر گردید در گردان‌حضرت‌علی‌اکبر ۳ گروهان ایثار، جهاد و شهادت تشکیل شود تا نیروهای اعزامی متناسب با سابقه،‌ رشته و تخصص خود در این گروهان‌ها و دسته‌های آن سازماندهی شوند.
64/7/2 نیروهای گردان متشکل از ۳ گروهان، تجهیزات و سلاح خود را دریافت کردند.
64/7/3 تمامی رزمندگان گردان پس از انجام یک راهپیمایی در روبه‌روی دوکوهه به میدان تیر رفتند. این روز مصادف با تاسوعای حسینی بود ازاین‌رو در هنگام بازگشت، نیروها علی رقم خستگی و تشنگی به سینه‌زنی و نوحه‌خوانی در بیابان پرداختند. پس از بازگشت، رزمندگان به‌تدریج آماده‌ی عزیمت به منطقه شدند. ازاین‌رو به جمع‌آوری وسایل و لوازم پرداخته و ساک‌های خود را به تعاون تحویل دادند.
64/7/4 ساعت 6:20 صبح نیروهای گردان در دوکوهه پس از اقامه‌ی نماز و خواندن زیارت عاشورا، با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به‌سوی جزایر مجنون رهسپار شدند.
64/7/4 ساعت 12 نیروهای گردان به جزیره‌ی مجنون رسیده و از طریق اسکله‌ی تیپ حضرت قمر بنی‌هاشم به پایگاه‌های شهید سنجری، شهید ملکی و شهید کرباسی اعزام شده و در آنجا مستقر گردیدند. حضور رزمندگان گردان در این مأموریت ۴۵ روز به طول انجامید. در طی این مدت افراد به‌صورت شبانه‌روزی به نگهبانی از خط پدافندی پرداختند. لازم به ذکر است به استثنای یک درگیریی مختصر، واقعه مهمی در محل مأموریت گردان روی نداد.
64/8/19 پس از اتمام مأموریت پدافندی، تمامی نیروهای حاضر در منطقه، از جزیره مجنون به اردوگاه روبه‌روی دوکوهه بازگشتند. این نیروها پس از تحویل سلاح و تجهیزات خود و دریافت ساک‌هایشان از واحد تعاون آماده برای اعزام به مرخصی شدند.
64/8/20 نیروهای بازگشته از پدافندی جزیره مجنون به مدت دو هفته به مرخصی رفتند.
64/9/4 پس از دوره‌ی مرخصی، نیروها به منطقه بازگشته و در اردوگاه روبه‌روی دوکوهه (شهید گلکار) به جمع گردان پیوستند.

عمليات والفجر 8 – ام‌الرصاص

زمان شرح واقعه
64/7/30 درحالی‌که رزمندگان گردان‌حضرت‌علی‌اکبر در خط پدافندی جزیره‌ی مجنون مشغول دفاع از مواضع خود بودند، تعداد کثیری از رزمندگان از تهران و کرج به منطقه اعزام شدند.
64/8/1 نیروهای اعزامی از تهران و کرج، به جمع رزمندگان تیپ سیدالشهدا پیوستند. از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر نیز جذب گردان‌حضرت‌علی‌اکبر شدند. این افراد انتظار داشتند به جمع نیروهای مستقر در خط پدافندی جزیره مجنون بپیوندند، اما مسئولین گردان که درصدد سازماندهی و برنامه‌ریزی برای عملیات بعدی بودند، آنان را به صورت پیاده از پادگان دوکوهه به محلی واقع در کنار ارتفاعات شرق دوکوهه بردند.
  پس از برپایی اردوگاه جدید که به نام شهید گلکار نامگذاری شده بود، برنامه‌های سازماندهی و در پی آن آموزشی گردان آغاز شد.
64/8/19 در حالی که نیروهای جدید، مشغول برنامه‌های آموزشی بودند، آن دسته از نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبر که قبلاً جهت انجام مأموریت پدافندی به جزیره مجنون رفته بودند، به اردوگاه بازگشتند.
64/8/20 نیروهایی که از پدافندی جزیره مجنون برگشته بودند، برخی  تسویه حساب کرده یا به مرخصی رفتند.
64/9/4 نیروهایی که پس از پدافندی به مرخصی رفته بودند، پس از طی مرخصی، به جمع نیروهای گردان در اردوگاه روبه‌روی دوکوهه پیوستند. با اضافه شدن این افراد، به ترکیب اصلی گردان برای شرکت در مأموریت آتی شکل گرفت.
64/9/8 برادر فضلی؛ فرمانده تیپ سیدالشهدا، در جمع رزمندگان گردان‌حضرت‌علی‌اکبر حاضر شده و با اعلام آماده‌باش، وعده‌ی یک عملیات قریب‌الوقوع را داد. پس‌ازآن، برنامه‌های آموزشی گردان وارد مرحله‌ی جدیدی شده و با جدیت بیشتر پیگیری شد.
64/9/13 ساعت 22 راهپیمایی‌های طولانی و حمله به خط دشمن فرضی در زیر آتش سنگین تیربارهای دوشکا و ضدهوایی، در منطقه روبه‌روی دوکوهه صورت گرفت.
64/9/16 پس از طی دوره‌ی آموزشی، محل استقرار گردان از روبه‌روی دوکوهه به ساحل شمالی دریاچه‌ی سد تنظیمی دز واقع در چمگلک منتقل شد. در این محل متناسب با مأموریت پیش رو، آموزش‌های آبی-خاکی شامل تمرین شنا، عبور از آب، استفاده از جلیقه نجات و پریدن از قایق و… در دستور کار قرار گرفت.
64/9/21 در هنگام عصر؛ گردان برای انجام مانور به منطقه‌ی عملیاتی فتح‌المبین واقع در غرب پل کرخه رفته و ضمن انجام یک راهپیمایی طولانی،‌ حمله به خط دشمن فرضی را تمرین کرد. این مانور تا فردای آن روز ادامه داشت.
64/9/22 در هنگام صبح؛ نیروهای گردان مقابله‌ی با پاتک را نیز تمرین کرده و پس از انجام تیراندازی آموزشی به اردوگاه خود بازگشتند. پس از بازگشت نیروها، ‌برنامه‌ی آموزشی در کنار دریاچه‌ی سد تنظیمی دز، به روال سابق ادامه یافت.
64/9/29 درهنگام صبح بعد از اتمام برنامه‌ی آموزشی، گردان از سد تنظیمی دز، به اردوگاه دیگری واقع در ام‌النوشه رفت. ام‌النوشه یکی از روستاهای اطراف دارخوئین بود که نیروها در نخلستان‌های‌ آن و در مجاورت رود کارون استقرار یافتند. در این مرحله، نیروهای گردان برنامه‌های آموزشی نظیر عبور از رودخانه خروشان کارون، بلم‌رانی، حمله به ساحل و راهپیمایی در گل‌ولای و مناطق باتلاقی را در شرایط دشوار پشت سر گذراندند.
64/10/10 با خاتمه یافتن دوره‌ آموزشی سخت و فشرده در ام‌النوشه، به نیروهای گردان مرخصی داده شد.
64/10/11 تمامی افراد به‌استثنای کادر گردان به اهواز منتقل شده تا از آنجا به شهرهای خود رفتند.
64/10/20 كادر گردان که به مرخصی نرفته بودند، وسايل گردان را از اردوگاه ام‌النوشه به اردوگاه كوثر انتقال دادند.
64/10/26 نیروها پس از پانزده روز مرخصی، به منطقه بازگشتند. محل استقرار گردان پس از بازگشت از مرخصی، اردوگاه کوثر واقع در کیلومتر ۱۷ جاده‌ی اهواز-حمیدیه بود.
64/10/27 پس از بازگشت از مرخصی، گردان اقدام به جذب نیرو کرده و سازماندهی خود را کامل کرد و برنامه‌های آموزشی خود را از سر گرفت. در این مرحله گردان‌حضرت‌علی‌اکبر از ۳ گروهان ایثار، جهاد و شهادت و 2 دسته‌ویژه و الحدید تشکیل شده بود.
64/11/3 مقارن با شب شهادت حضرت زهرا(س) هیئت گردان با پای‌ برهنه به حسینیه‌ی تیپ رفته و در آنجا به عزاداری پرداختند.
64/11/7 ابوذر خدابین به‌عنوان فرمانده گردان معرفی شده و برادران تقی‌زاده و رنجی نیز کماکان به‌عنوان معاونین گردان مشغول به کار بودند. پس از معرفی برادر خدابین، محمود زارع نیز به‌عنوان معاون سوم منصوب شد.
64/11/8 برای طی دوره‌ی غواصی، پانزده نفر به تیپ معرفی شدند. این افراد که غالباً کم سن و سال بودند،‌ با امتناع مسئولین دوره از پذیرش آن‌ها روبه‌رو شدند، ولی به‌سبب انگیزه‌ی قوی و اصرار زیاد، درنهایت به این دوره اعزام شدند.
64/11/9 چادر گردان و گروهان‌ها مملو از كادر قوي و با تجربه شده بود. در چادر گردان، به غير از فرمانده و معاونين، حاج علی گروسي و تقي دليلي نيز حضور داشتند.
64/11/10 ساعت 8 صبح گردان برای تکمیل برنامه‌ی آموزشی خود بار دیگر به اردوگاه ام‌النوشه اعزام شد. پس از استقرار گردان، آموزش در کنار ساحل پر از گل رس و چسبنده و عبور از رودخانه سرد و خروشان کارون از سر گرفته شد. از جمله موارد پیش‌بینی شده در برنامه آموزشی نیروها، آموزش تخریب توسط حاج رضا صلواتی بود.
64/11/13 ساعت 12:30  هواپيماهاي دشمن اطراف اردوگاه ام‌النوشه را بمباران كردند. البته در این بمباران به كسي از نیروهای گردان آسيب نديد.
64/11/14 در اوخر شب، مانور تیپ سیدالشهدا در جزایر کوچک واقع در رودخانه‌ی کارون آغاز شد. گردان‌حضرت‌علی‌اکبر نیز در این مانور حضور داشت.
64/11/15 ساعت 6 مانور تیپ سیدالشهدا که از شب گذشته آغاز شده بود، به پایان رسید.در این ایام مسئولان گردان برای شناسایی منطقه اصلی عملیات ‌در رفت‌وآمد بودند.
  در این عملیات، بخشی از جزیره‌ی ام‌الرصاص و جزایر ام‌البابی شرقی و غربی به‌عنوان حد تیپ سیدالشهدا در نظر گرفته شده بود.
64/11/16 در ساعت 14 بعدازظهر نیروهای گردان از ام‌النوشه با اتوبوس به بیمارستان متروکه‌ای در خرمشهر اعزام شدند. استقرار افراد در اتاق‌های بیمارستان تا ساعت 24 شب به طول انجامید.
64/11/17 برخی از نیروها جشن حنابندان گرفته و فرماندهان نیز به توجیه کادر گردان برای منطقه‌ی عملیات پرداختند.
64/11/20 از اوایل صبح، توزیع مهمات بین نیروها انجام شد و پس از جمع‌آوری وسایل و لوازم،گردان برای شرکت در عملیات مهیا گردید.
64/11/20 ساعت 14، همه گردان‌های تیپ در حالی که جلیقه نجات پوشیده بودند، در محوطه‌ی بیمارستان گرد هم آمدند و پس از ساعتی، برادر فضلی برایشان سخنرانی کرد. سپس کویتی‌پور در جمع نیروها حاضر شده و به نوحه‌خوانی پرداخت. این مراسم با شور و حال معنوی خواستی همراه بود.
64/11/20 بعد از مراسم نحوه‌ی عملیات توسط فرمانده گردان از روی نقشه برای نیروها توضیح داده شد.
64/11/20 ساعت 17 ؛ كدهاي مخابراتي را آورده و به بي‌سيم‌چي‌ها دادند.
64/11/20 قبل از غروب حاج طالبي از فرماندهان گردان در تیپ نبی‌اکرم  و محمد مهين‌خاكي هم به گردان پيوستند.
64/11/20 در هنگام اذان مغرب، نیروها سوار بر اتوبوس شده و به سمت پل آهنی در غرب خرمشهر رهسپار شدند. نیروهای گردان نماز مغرب و عشاء را در هنگام حرکت در اتوبوس‌ها به‌جا آوردند.
64/11/20 پس از رسیدن به پل آهنی، افراد از اتوبوس‌ها پیاده شده و پس از یک ساعت راهپیمایی به محل اسکله رسیدند. غواصان زودتر رفته بودند تا خط را بشکنند و معبرهایی را برای ورود نیروها به جزیره ام‌الرصاص باز کنند. در حین نگرانی عمیق برای دیده شدن و سروصدا، ناگاه باران گرفت که از لو رفتن عملیات جلوگیری کرد.
64/11/20 ساعت 24 ؛ نیروها در قایق‌ها مستقر شدند و عملیات با رمز مقدس “یا زهرا(س)” و با حمله غواصان شروع شد.
64/11/21 پس از رسیدن غواص‌ها به خط دشمن و آغاز درگیری،‌ نیروهای عراقی اقدام به اجرای آتش بر روی محل اسکله و اطراف آن کردند که در جریان آن تعدادی از افراد شهید یا مجروح شدند.
64/11/21 ساعت ۱ پس از شکسته‌شدن خط توسط نیروهای غواص، حرکت قایق‌ها به سمت جزیره آغاز شد. حاج علی گروسی کار اعزام قایق ها در اسکله را بر عهده داشت.
64/11/21 در طول مسیر بر اثر اصابت خمپاره به تعدادی از قایق‌ها، عده‌ای شهید و مجروح شدند. چند قایق هم میانه‌ی اروند خاموش شدند و از بقیه عقب ماندند و جريان آب برخي از آنها را برد.
64/11/21 ساعت ۱:۳۰ بامداد گروهان‌ها یکایک به جزیره رسیده، ولی نسبت به جایی که قرار بود پیاده شوند هنوز فاصله داشتند.
64/11/21 ساعت ۳ بامداد، گروهان جهاد خط اول را پاکسازی کرد و با تیپ امام‌رضا(ع) الحاق کرد. گروهان ایثار و گروهان شهادت عرض جزیره را به سمت جنوب طی کرده و دسته‌ویژه نیز از وسط جزیره به سمت راست جدا شد تا مقر فرماندهی دشمن را تصرف کند. درگیری در جزیره به‌ویژه در کنار پل ام‌البابی با شدت ادامه داشت. در این محل، دشمن به‌شدت آتش ریخته و نیروهای کماندویی و زرهی را وارد جزیره می‌کرد. مقر فرماندهی دشمن چند بار بین رزمندگان گردان و نیروهای دشمن دست‌به‌دست شد و در این میان تعداد زیادی از نیروها به شهادت رسیده یا مجروح شدند.
64/11/21 ساعت 4 ؛ خبرها حاکی از آن بود که ابوذر خدابین به شدت دچار موج‌گرفتگی شده بود.
64/11/21 ساعت 5 ؛ به دلیل مقاومت دشمن، نیروهای دسته ويژه هنوز نتوانسته بودند مقر فرماندهی دشمن را تصرف کنند.
64/11/21 ساعت 5:30 ؛ گروهان ايثار از جنوب جزيره به راست در حال درگيري بود و عراق سعي داشت با استفاده قايق، نيرو به جزيره بياورد.
64/11/21 ساعت 6 صبح ؛ در حالی که هوا گرگ و ميش بود، عراق به شدت آتش مي‌ريخت و جزيره هنوز پاك‌سازي نشده بود.
64/11/21 ساعت 6 صبح؛ حاج یدالله كلهر، خود به جنوب جزيره آمده تا اوضاع را فرماندهي كند.
64/11/21 ساعت 30/6 صبح؛ محمود زارع؛ معاون سوم گردان را كه سخت زخمي شده بود، نیروها به عقب منتقل کردند.
64/11/21 ساعت 7 صبح؛ با يك هجوم ديگر دسته‌ويژه، مقر فرماندهی عراق سقوط كرد، ولي تقريباً عمده دسته‌ويژه در این درگیری مجروح و شهيد شدند.
64/11/21 ساعت 8 صبح در حالی که نیروهای گروهان ایثار و شهادت به شدت درگیر بودند، دشمن با استفاده از قایق در جزيره نيروي كماندو پياده كرد.
64/11/21 ساعت ۹ صبح، یک گروهان ویژه به فرماندهی کریم آخوندی به کمک نیروهای گردان آمد، ولی در همان ابتدای کار تعدادی از آنان ازجمله کریم آخوندی نیز به شهادت رسیدند.
64/11/21 ساعت ۱۰ صبح، دستور تخلیه‌ی مجروحان و شهدا از جزیره صادر شد.
64/11/21 ساعت ۱۱ صبح؛ اغلب نیروهای گردان در جنوب جزیره مشغول مقابله با پاتک دشمن بودند. این نبرد با شدت تمام ادامه داشت و نیروهای دشمن به‌تدریج در حال پیشروی بودند.
64/11/21 ساعت 15 ؛دستور ترک جزیره‌ی ام‌الرصاص صادر شده و مقرر گردید تا باقی‌مانده‌ی نیروها جزیره را ترک کنند. پیرو این دستور نیروها به‌تدریج جزیره را ترک کرده و تا ساعت 17 به محل قبلی استقرار خود واقع در بیمارستان متروکه‌ی خرمشهر بازگشتند. نیروهای گردان به خاطر عقب‌نشینی از جزیره و شهادت همرزمان خود، به شدت غمگین بودند. در جریان این عملیات 42 تن از رزمندگان گردان به شهادت رسیده، 3 تن اسیر و ده‌ها نفر مجروح شدند.
64/11/22 برادر تقی‌زاده که هنگام صبح برای اطلاع از وضعیت منطقه رفته بود، پس از بازگشت خبر آورد که عملیات در محورهای مختلف صورت گرفته و برخلاف جزیره‌ی ام‌الرصاص، پیشروی در محور اصلی (فاو) به‌خوبی انجام شده است. افراد با شنیدن این خبر خوشحال شده و روحیه‌ی خود را بازیافتند.
  نیروهای گردان تا ۳ روز بعد از عملیات در محل بیمارستان مستقر بودند. در طی این مدت در مراسمی، برادر فضلی ضمن تقدیر از عملیات رزمندگان اظهار داشت که این عملیات ایذایی بوده و عملیات اصلی از محور فاو با موفقیت انجام شده است.
64/11/24 گردان از خرمشهر برای جمع‌آوری وسایل و تجهیزات خود ابتدا به اردوگاه ام‌النوشه رفته و سپس از آنجا به اردوگاه کوثر بازگشت. پس از استقرار نیروها در این اردوگاه، گردان به‌تدریج سازمان خود را بازیافته تا در صورت لزوم برای انجام مأموریت به محور فاو اعزام شود. حفظ این آمادگی حدود دو هفته به طول انجامید.
64/12/9 نیروهای گردان به مرخصی رفتند.

انجام عملیات در فاو

زمان شرح واقعه
  درحالی‌که نیروهای گردان در مرخصی به سر ‌بردند، در تاریخ ۵/۱۲/۶۴ اعزام نیرو از استان تهران انجام شده و نیروهای اعزامی پس از ۲ روز به قرارگاه ثارالله واقع در دشت عباس رفتند تا دوره‌های آموزش تکمیلی را در آنجا بگذارند.
64/12/18 نیروهای گردان به‌تدریج از مرخصی بازگشته و در موقعیت گردان‌حضرت‌علی‌اکبر در اردوگاه کوثر حضور یافتند. با توجه به شهادت، مجروحیت و تسویه‌حساب برخی از نیروهای گردان در عملیات والفجر۸، گردان برای سازماندهی و انجام مأموریت، نیاز به نیرو داشت لذا انجام سازماندهی تا ورود نیروهای اعزامی به تأخیر افتاد. در طی این مدت به دلیل تشابه نام گروهان‌های گردان با سایر یگان‌ها، به پیشنهاد برادر رنجی، اسامی گروهان‌ها به نصر، فتح و ظفر تغییر یافت.
64/12/20 پس از بازگشت نیروهای گردان از مرخصی، دوره‌ی آموزشی افراد اعزامی به پایان رسیده و تعدادی از آن‌ها به گردان‌حضرت‌علی‌اکبر پیوستند. با ورود این افراد، کار سازماندهی گردان و توزیع نیروها در قالب گروهان‌ها و دسته‌ها صورت گرفت. با انجام سازماندهی، برنامه‌ریزی برای حفظ آمادگی رزمی آغاز شده و فعالیت‌های آموزشی به مرحله‌ی اجرا درآمد. در این دوره سازماندهی گردان متشکل از ۳ گروهان پیاده و ۱ دسته‌ی ادوات بود.
64/12/28 ساعت 8:5 دقیقه صبح, درحالی‌که نیروها از برنامه‌ی صبحگاه بازگشته و مشغول صرف صبحانه بودند، چند فروند هواپیمای دشمن به اردوگاه کوثر حمله کرده و نقاط مختلف آن را بمباران کردند. نیروهای گردان بلافاصله پس از شروع بمباران در کنار خاکریز ضلع شمالی اردوگاه پناه گرفتند. در جریان این حمله، موقعیت گردان به سبب دور بودن از محل استقرار سایر گردان‌ها و واحدهای تیپ مورد اصابت واقع نشد و آسیبی به نفرات آن وارد نگردید.
65/1/7 حاج علی گروسی در خط پدافندی فاو به شهادت رسید. وی در عملیات والفجر 8 به عنوان نیروی آزاد در گردان‌حضرت‌علی‌اکبر حضور داشت.
  منطقه فاو به عنوان محل عملیات گردان در نظر گرفته شد و در پی آن فرماندهان گردان و گروهان‌ها برای شناسایی به فاو اعزام شدند.
  برای ارتقای سطح آمادگی، برنامه‌ی میدان تیر در اردوگاه کوثر برگزار شد.
65/1/15 ‌گردان برای انجام عملیات آفندی در محور فاو مهیا و اقدامات لازم برای تجهیز نیروها و توزیع مهمات انجام شد؛، ولی پیش از حرکت، این مأموریت لغو گردید.
  در پی لغو عملیات آفندی در فاو، برادر تقی‌زاده به‌عنوان فرمانده جدید گردان منصوب شد و انجام پدافند از خط‌مقدم فاو در محور البِحار به‌عنوان مأموریت جدید گردان ابلاغ شد.

مأموریت پدافندی در فاو

زمان شرح واقعه
65/1/19 از اوایل روز کار تحویل ساک‌ها به تعاون انجام شده و در بعدازظهر آن روز نیروهای گردان نسبت به جمع‌آوری وسایل و لوازم خود اقدام کردند.
65/1/19 ساعت 18 نیروهای گردان با استفاده از چند دستگاه اتوبوس، اردوگاه کوثر را به مقصد خسروآباد واقع در جنوب آبادان ترک کردند. اتوبوس‌ها در اواخر شب به مقصد رسیده و نیروهای گردان در نخلستان‌های واقع در کرانه‌ی شرقی اروند مستقر شدند.
65/1/20 پس از اذان صبح، کار انتقال نیروها با استفاده از چند فروند قایق به ساحل غربی اروند آغاز شد که تا طلوع آفتاب به طول انجامید. نیروهای گردان پس از رسیدن به ساحل اروند، از قایق‌ها پیاده شده و به‌صورت ستون پیاده به‌سوی یکی از پدهای ب شکل که درواقع خط دوم دشمن در قبل از عملیات والفجر۸ بود، رفتند. پیش از ورود گردان به این محل، با استفاده از لودر سنگرهایی در پد ایجاد شده بود که یک تیم از هر دسته، در یکی از آن‌ها مستقر شد. رزمندگان گردان بلافاصله پس از تعیین محل استقرار خود، اقداماتی را برای مناسب‌سازی محل جهت اسکان خود انجام داده و پس ‌از آن به استراحت پرداختند.
65/1/22 پس از اذان صبح؛ گروهان فتح و نیمی از گروهان ظفر به همراه بخشی از دسته ادوات، با استفاده از چند دستگاه وانت تویوتا به‌سوی محل مأموریت خود در جاده‌ی البِحار اعزام شده و به‌تدریج در سنگرهای اجتماعی در طول خط پدافندی مستقر شدند. انتقال نیروها و توزیع آن‌ها در سنگرهای یادشده تا روشن شدن هوا به طول انجامید. بقیه‌ی نیروهای گردان کماکان در عقبه باقی ماندند تا پس از طی دوره‌ی ۱۵ روزه، با نیروهای موجود در خط پدافندی تعویض شوند.
65/1/23 تعدادي نيرو از گردان زهير(ع) به گردان‌حضرت‌علی‌اکبر منتقل شدند.
65/1/24 در حوالی بعدازظهر جهانبخش بیات معاون دسته 3 گروهان فتح در حین احداث سنگر در خط پدافندی به شهادت رسید.
  با توجه به احتمال حمله‌ی زرهی دشمن، تصمیم به مین‌گذاری در جلوی خط پدافندی اتخاذ شده بود. ازاین‌رو در تاریخ ۲۵/۱/۶۵، پس از تاریک شدن هوا ۱۸ نفر از نیروهای تخریب در قالب ۳ تیم به سرپرستی مجید رضایی برای مین‌گذاری به منطقه آمده و به‌نوبت اقدام به مین‌گذاری در جلوی خط‌مقدم کردند. در حین این کار، در مقابل حد گروهان ظفر، بر اثر شلیک توپ مستقیم تانک دشمن و انفجار مین‌های همراه ۷ تن از آن‌ها به شهادت رسیدند و ۲ تن از نیروهای گروهان فتح که مأمور تأمین آن‌ها بودند، دچار موج‌گرفتگی شدند.
65/1/27 مقارن با وعده‌ی فرماندهان نظامی عراق به صدام مبنی بر بازپس‌گیری فاو، بر تعداد نیروهای زرهی دشمن در منطقه افزوده شده و آتش آن‌ها از شدت بیشتری برخوردار شده بود. علاوه بر آتش متقابل توپخانه و خمپاره‌انداز رزمندگان اسلام، نیروهای گردان نیز در خط‌مقدم به اجرای آتش پرحجم علیه نفرات دشمن می‌پرداختند.
65/2/5 پس از گذشت ۱۵ روز از حضور نیروهای مستقر در خط، گروهان نصر به همراه نیم دیگری از گروهان ظفر به خط پدافندی آمده و جایگزین نیروهای قبلی شدند.
65/2/8 هرچند طبق برنامه‌ی قبلی، قرار بر حضور نیروهای جدید در خط‌مقدم به مدت ۱۵ روز بود ولی به علت دستور آمادگی برای عملیات، نیروهای گردان از خط پدافندی فاو بازگشته و در عقبه مستقر شدند. خبرها حاکی از حضور گردان در یک عملیات آفندی در منطقه‌ای واقع در جنوب کارخانه نمک فاو بود و ازاین‌رو با توجه به وضعیت عملیات، تغییری در سازماندهی گردان انجام شد.
65/2/9 انجام عملیات در کارخانه نمک فاو منتفي شد و دستور بازگشت گردان به اردوگاه كوثر در اهواز صادر شد. در جریان این مأموریت 4 تن از رزمندگان گردان شهید و چند تن نیز مجروح شدند.
65/2/10 با روشن شدن هوا، نیروهای گردان در ۱ ستون پیاده به‌سوی اسکله‌ حرکت کرده و با استفاده از چند فروند قایق به شرق اروند انتقال یافتند. پس‌ازآن نیروهای گردان با استفاده از چند دستگاه اتوبوس خسروآباد را به‌سوی اردوگاه کوثر ترک کردند.
65/2/10 در حوالی ظهر؛ نیروهای گردان به اردوگاه کوثر رسیده و پس از اقامه‌ی نماز و صرف ناهار، به استراحت پرداختند.
65/2/10 نیروها پس از ساعتی استراحت در اردوگاه کوثر با چند دستگاه اتوبوس به‌سوی پادگان دوکوهه حرکت کردند و در حوالی عصر به آنجا رسیدند. پس از استقرار در محل، نیروها اقدام به تحویل سلاح و تجهیزات به واحد تسلیحات و دریافت ساک خود از تعاون کردند.
65/2/10 پس از نماز مغرب و عشا؛ نیروها در محل حسینیه‌ی تیپ مشغول به استراحت شده تا برای رفتن به مرخصی در روز بعد آماده شوند. چند نفر از بچه‌های گردان نیز مأموریت یافته تا چادرها و وسایل را به چمگلک واقع در ساحل شمالی دریاچه‌ی سد تنظیمی دز برده و در آنجا مستقر کنند.

عمليات سيدالشهداء علیه‌السلام

زمان شرح واقعه
65/2/10 در شب؛ خبر حمله عراق به فکه و آماده‌باش برای پاسخگویی به حمله دشمن در سطح تیپ، منتشر شد. در اواخر شب مسئولین گردان با بیدار کردن مسئولین گروهان‌ها و دسته‌ها و نیروهای اصلی گردان موضوع آماده‌‌باش برای انجام عملیات را بازگو کرده که مورد استقبال افراد قرار گرفت.
65/2/11 در اوایل صبح؛ نیروهای گردان به حسينيه تیپ سيدالشهداء (ع) پادگان دوكوهه فرا خوانده شدند. پس از تجمع نیروها، فرمانده گردان درباره حمله دشمن و ضرورت مقابله با آن صحبت کرد و حضور آن‌ها را در این عملیات خواستار شد كه به غير از چند نفر، بقيه آمادگی خود را با بانگ تکبیر اعلام کردند. متعاقب آن تمامی مرخصی‌ها و تسویه‌حساب‌ها لغو گردید. در پی آماده‌‌باش صادره، کار تحویل مجدد ساک‌ها به تعاون آغاز شده و هم‌زمان با آن کار تجهیز و تسلیح نیروها انجام شد.
65/2/11 در حوالی بعد از ظهر؛ فرماندهان گردان و گروهان‌ها  براي شناسايي به منطقه فكه رفتند.
65/2/11 پس از نماز مغرب و عشا؛ نیروهای گردان که سلاح و مهمات خود را دریافت کرده بودند، سوار اتوبوس‌ها شده و پادگان دوکوهه را به مقصد اردوگاه شهید کهن واقع در غرب کرخه ترک کردند.
65/2/11 در اواخر شب؛ اتوبوس‌های گردان به اردوگاه شهيد كهن رسيده و نيروها در مقر تخريب لشگر استقرار يافتند. پس از تعیین محل اسکان هر یک از گروهان‌ها و دسته‌ها، نیروها تا فردای آن‌روز به استراحت پرداختند.
65/2/12 در حوالی عصر؛ نیروهای گردان به‌تدریج آماده شده و پس از غروب آفتاب با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به‌سوی منطقه‌ی فکه عازم شدند. به دلیل تاریکی شب و نبود علائم راهنما، برخی از اتوبوس‌ها مسیر خود را گم کردند.
65/2/12 ساعت 21؛ به هر ترتیب تمامی اتوبوس‌ها به نزدیکی منطقه‌ی عملیات رسیده و نیروهای گردان از آن پیاده شده و به‌سوی نقطه‌ی رهایی عازم شدند..
65/2/12 پس از رسیدن نیروهای گردان به نقطه‌ی رهایی، گروهان‌ها به‌سوی اهداف پیش‌بینی‌شده در خاکریز دوم ارتش که بخشی از آن در تصرف دشمن بود، حرکت کردند.
65/2/12 ساعت 23 پس از یک ساعت تأخیر عملیات سیدالشهدا شروع شد. در پی آن گروهان‌های نصر و فتح به خاکریز ارتش رسیده و بدون درگیری در آن مستقر شدند.
65/2/12 ساعت 23 گروهان ظفر نیز پس از رسیدن به خاکریز ارتش، از آن گذشته و با نفوذ در مواضع دشمن، با نیروهای پیاده و زرهی عراق درگیر شد. درنتیجه‌ی این درگیری نیروهای دشمن متحمل خسارت‌ها و تلفاتی شده و تنی چند از نیروهای گروهان ظفر نیز شهید یا مجروح شدند.
65/2/13 ساعت 1 بامداد؛ نیروهای گروهان ظفر پس از درگیری با دشمن،  مسیر بازگشت خود را گم کرده بودند، ولی به هر حال پس از ساعتی، توانستند از مسیرهای مختلف به عقب بازگشته و در مواضع خود مستقر شوند.
65/2/13 از نخستین ساعات بامداد نیروهای گردان، در طول خاکریز ‌اقدام به حفر سنگر کرده و به نگهبانی از مواضع خود پرداختند.
65/2/13 ساعت 4 صبح؛ با نزدیک شدن به طلوع فجر، دشمن آتش خود را بر روی محل استقرار نیروهای گردان متمرکز کرده که درنتیجه‌ی آن تنی چند مجروح و شهید شدند.
65/2/13 اگرچه گردان موفق به تصرف مواضع ازپیش‌تعیین‌شده و تثبیت آن شده بود، ولی به دلیل عدم الحاق برخی از گردان‌ها که در اطراف جاده‌ی فکه به نبرد پرداخته بودند، دستور بازگشت داده شد. در پی این فرمان، مسئولین سعی کرده تا عقب‌نشینی را به‌گونه‌ای انجام دهند که توسط دشمن غافلگیر نشده و تلفات کمتری وارد شود. ضمناً قبل از تخلیه‌ی کامل منطقه، تنی چند از رزمندگان مأموریت یافته تا وسایل به‌جای‌مانده را منهدم کرده تا به دست دشمن نیافتد.
65/2/13 پس از روشن شدن هوا در مسیر بازگشت چند نفر از نیروها به دلیل اثابت ترکش خمپاره‌های دشمن، شهید و مجروح شدند.
65/2/13 ستون گردان در هنگام بازگشت، مسیری در حدود 10 كيلومتر را به صورت پياده طی كرد. طی نمودن مسیر برای نیروها در حالی که با خود سلاح و تجهیزات داشته و به حمل مجروحین می پرداختند، با دشواری زیاد همراه بود.
65/2/13 سرانجام پس از ساعاتی؛ ستون گردان به محل توقف خودروهای تیپ سیدالشهدا رسیده و در آنجا گرد هم آمدند. در این محل برادر آهنگران نیز حضور یافته و به همراه سایر افراد به نوحه‌خوانی پرداخت.
65/2/13 در جریان عملیات سیدالشهدا، 12 تن از نیروهای گردان به شهادت رسیده و تعدادی نیز مجروح شدند. ضمنا یکی از مجروحین نیز به اسارت دشمن درآمد.
65/2/13 نیروهای گردان به‌طور پراکنده و به‌مرورزمان با استفاده از خودروهای موجود از منطقه خارج شده و تا هنگام عصر به پادگان دوکوهه بازگشتند.
65/2/14 نیروهای گردان پس از تحویل سلاح و تجهیزات و دریافت ساک‌های خود به استراحت و استحمام پرداختند. 
65/2/15 پس از آماده شدن مقدمات لازم، برخی از نیروهای گردان تسویه‌حساب کرده و برخی دیگر نیز به مرخصی رفتند.

عمليات شرهانی (شيار ربوط)

زمان شرح واقعه
65/2/16 دو روز پس از رفتن نیروهای گردان به مرخصی، دشمن در ادامه‌ی عملیات “دفاع متحرک” اقدام به تک در محور پیچ‌انگیزه و شرهانی کرد. در جریان این حمله، خط دفاعی ارتش شکسته شده و دشمن در برخی از مناطق موفق به پیشروی گردید. در پی این تک، به برخی از یگان‌های سپاه ازجمله تیپ سیدالشهدا مأموریت مقابله با پیشروی دشمن ابلاغ گردید.
65/2/17 در حوالی ظهر؛ نیروهای تازه‌نفس در ضمن یک اعزام جدید به پادگان دوکوهه رسیده و بخشی از آن‌ها که اغلب از جنوب تهران اعزام شده بودند، به گردان‌حضرت‌علی‌اکبر پیوستند.
65/2/17 در حوالی عصر؛ نیروهای اعزام‌شده، به اردوگاه گردان منتقل شده و در آنجا پس از برپایی چادرها مستقر گردیدند.
65/2/18 یک روز پس از جذب نیروی جدید، مأموریت دفاع در برابر حمله‌ی دشمن در منطقه پیچ‌انگیزه و شرهانی به گردان ابلاغ شد.
65/2/19 صبح؛ نیروهای گردان که تعداد آن‌ها 336 نفر بود، از اردوگاه گردان به حسینیه‌ی تیپ سیدالشهدا واقع در پادگان دوکوهه منتقل شدند. در این دوره به‌جز برادر تقی‌زاده و برادر اسماعیلی (مسئول مخابرات)، بقیه‌ی کادر گردان در مرخصی بودند. ازاین‌رو سازماندهی افراد در قالب ۳ گروهان و به‌صورت تعجیلی صورت گرفت و برادر اسماعیلی نیز به‌عنوان معاون گردان  معرفی شد. پس از سازماندهی، بلافاصله اقدامات لازم درباره‌ی تحویل سلاح، مهمات و تجهیزات به نیروها انجام شد.
65/2/19 در حالی که فرمانده گردان برای شناسایی به منطقه رفته بود، در حوالی عصر، برادر اسماعیلی، نیروهای گردان را با استفاده از چند دستگاه اتوبوس، از پادگان دوکوهه به سوی منطقه‌ی عملیات انتقال داد.
65/2/19 هنگام غروب؛ گردان به منطقه‌ی برقازه رسیده و نیروها با استفاده از چند دستگاه وانت تویوتا در جاده‌ی اصلی حرکت کرده و جلوتر از مقر لشکر۱۶ ارتش در پشت یک خاکریز مستقر شدند.
65/2/20 نیروهای گردان تا بعدازظهر در پشت خاکریز یادشده مستقر بودند تا آنکه پس از اقامه‌ی نماز و صرف نهار، یک گروهان از نیروهای گردان برای تقویت خط ارتش در محل الحاق لشکر ۱۶ و تیپ ۲۳ ارتش به منطقه‌ی تلمبه‌خانه اعزام شدند. این محل در شب‌های گذشته مورد حمله‌ی دشمن واقع شده و نیروهای ارتشی مستقر در آن پراکنده شده و تنها فرمانده گردان و تعداد کمی از نیروهایش به پدافند مشغول بودند. پس از رسیدن گروهان اعزام‌شده به منطقه، نیروها به گردان ارتش در خط‌مقدم پیوسته و ضمن تله‌گذاری راه‌های ورود به خط، به دفاع از آن پرداختند.
65/2/21 نیروهای اعزامی در حدفاصل لشکرهای یادشده به پیشروی پرداخته تا نسبت به پاکسازی آن از وجود احتمالی عناصر دشمن اقدام کنند. حضور نیروهای گردان در کنار برادر های ارتشی، موجب خوشحالی آنها شده و تشکر فرمانده گردان ارتشی را در پی داشت.
65/2/21 یک گروهان دیگر از نیروهای گردان به منطقه‌ی فکه اعزام شده تا به تقویت یک گردان دیگر از ارتش که در خط مستقر بود، بپردازد. نیروهای این گردان نیز پراکنده شده و تنها فرمانده به همراه معدود نفرات خود در پشت یک خاکریز کوتاه به پدافند مشغول بودند. ورود نیروهای اعزامی از گردان‌حضرت‌علی‌اکبر موجب تقویت روحیه‌ی نیروهای ارتشی حاضر در منطقه شد.
65/2/22 به گردان مأموریت بازپس‌گیری شیار ربوط در شرهانی ابلاغ گردید و متعاقب آن ضمن اعلام آماده‌باش به بقیه‌ی نیروهای گردان، به کلیه‌ی نیروهای اعزام‌شده به خط پدافندی تلمبه‌خانه و فکه هم دستور بازگشت داده شد. در این دوره مسئولین گردان نیز طی چند مرتبه برای شناسایی منطقه به شیار ربوط رفته بودند. ضمناً برادر علیرضا آملی که از مرخصی بازگشته بود، در غروب روز ۲۲/۲/۶۵، خود را برای کمک به مسئولین گردان به منطقه رسانده و در محل دیدگاه به آن‌ها پیوست.
65/2/23 در حوالی ظهر نیروهای گردان برای انجام عملیات در شیار ربوط آماده شدند و در عصر همان‌روز با استفاده از چند وانت تویوتا به‌سوی شیار ربوط عازم شدند. ورود ستون گردان در این منطقه زیر آتش دشمن صورت گرفت.
65/2/23 در حوالی ساعت ۱۹؛ نیروها از خودروها پیاده شده و به سمت ارتفاعات انتهای غرب شیار ربوط حرکت کردند. مسیر حرکت نیروها از کف شیار ربوط می‌گذشت و دشمن بر لبه‌های این شیار اقدام به پدافند کرده بود. در مسير ستون‌كشي، تيربارچی‌های دشمن از لابلاي ماهورها تيراندازي کرده و عده‌اي از نيروها مجروح شده‌اند.
65/2/23 در اوخر شب؛ پس از رسیدن به محل مأموریت، با توجه به وضعیت نیروها و موقعیت زمین که به سبب وجود شیارهای متعدد از پیچیدگی خاصی برخوردار بود،‌ مقرر گردید که گردان از ۲ محور به‌سوی دشمن پیشروی کند. از این رو بخشی از گردان با هدایت برادر آملی از سایر افراد جدا شده تا به محل مأموریت خود بروند.
65/2/23 ساعت 23 با اعلام رمز از سوی فرماندهی، عملیات آغاز شد.
65/2/24 در ساعت ۱ بامداد تعدادی از نیروهای لشکر ۱۹ فجر به علت پیچیدگی زمین ناگزیر به پیوستن به گردان در محل درگیری شدند. به هر ترتیب نیروها از ۲ محور آماده‌ی شنیدن رمز عملیات برای درگیری با دشمن و پیشروی در محور خود بودند، اما در محور راست درحالی‌که نیروها برای بالا رفتن از کف شیار آماده می‌شدند، دشمن متوجه حضور آن‌ها شده و پیش از آغاز عملیات با شلیک گلوله‌ی آرپی‌جی به‌سوی آن‌ها، موجب شهادت و مجروحیت برخی از افراد شد. به‌نحوی‌که عملاً امکان پیشروی در این محور مقدور نشد. در محور سمت چپ نیز نیروهای گروهان اعزامی در مسیر پیشروی خود با چند تن از نفرات دشمن روبه‌رو شده که پس از بین بردن آن‌ها به حرکت خود ادامه دادند و توانستند مواضع پیش‌بینی‌شده را تصرف کنند.
65/2/24 ساعت 4:30؛ علی‌رغم تلاش نیروهای خودی، امکان الحاق در برخی محورها میسر نشد یا این کار در سطح ضعیف و شکننده صورت گرفت.
65/2/24

در حوالی 5 صبح؛ به دلیل اشراف دشمن به منطقه، امکان پیشروی بیشتر میسر نبود. ازاین‌رو با نزدیک شدن به روشنایی هوا، به گردان دستور عقب‌نشینی داده شد و متعاقب آن نیروها به‌صورت دسته‌های پراکنده و زیر آتش دشمن به عقب بازگشتند.

ساعت 8 صبح؛ در مسیر بازگشت نیروها، وجود یک خودرو حامل مهمات که مورد اصابت قرار گرفته و در حال سوختن بود، تردد افراد را با دشواری همراه کرده بود.

65/2/24 به سبب آنکه برخی از دسته‌ها راه خود را گم کرده بودند، بازگشت آن‌ها با دشواری روبه‌رو شده و مجبور به طی کردن مسیرهای طولانی زیر آتش دشمن شدند. به هر ترتیب نیروهای گردان تا حوالی ۹ صبح به عقب بازگشتند.
65/2/24 در پی اتمام مأموریت، نیروها به محل سابق استقرار خود در کنار جاده‌ی فکه بازگشتند. در این عملیات 8 تن از رزمندگان گردان به شهادت رسیده و تعداد زیادی مجروح شدند.
65/2/24 در حوالی ظهرگردان از منطقه خارج و به پادگان دوکوهه برگشت.
65/2/25 تعدادی از رزمندگان گردان که در پدافند از مناطق فکه و تلمبه‌خانه و عملیات شیار ربوط شرکت کرده بودند، به مرخصی رفته یا تسویه‌حساب کردند. از سوی دیگر در همین‌روز تعدادی از نیروهای گردان که پس از عملیات سیدالشهدا به مرخصی رفته بودند، به منطقه بازگشتند.

مرحله اول عملیات گردان در كربلای1 – آزادسازی مهران

زمان شرح واقعه
65/3/14 در حوالی عصر؛ نیروهای گردان با استفاده از چند دستگاه اتوبوس،اردوگاه سد دز را به سوی اردوگاه قلاجه ترک کردند.
65/3/15 در اوایل روز؛ نیروهای گردان به اردوگاه شهید جنگروی واقع در گردنه‌ی قلاجه وارد شدند. این اردوگاه که در ۸۵ کیلومتری شهر ایلام قرار داشت،پس از رسیدن نیروها به موقعیت خود که به نام شهید گلکار نام‌گذاری شده بود، نسبت به پیاده‌کردن وسایل و لوازم و برپایی چادرها اقدام کردند. برپایی چادرها تا پیش از تاریک شدن هوا انجام شده و افراد در آن مستقر  شدند.
65/3/16 پس از برپایی چادرها، مقدمات لازم را برای احداث حسینیه گردان فراهم شده و کار تسطیح زمین و برپایی حسینیه آغاز شد.
65/3/17 پس از استقرار گردان، برنامه‌های آموزشی برای حفظ آمادگی جسمانی و رزمی افراد از سر گرفته شد. برنامه‌های آموزشی معمولاً هر روز پس از نماز جماعت صبح و مناجات و با برپایی صبحگاه آغاز می‌شد. پس‌ازآن برنامه‌ی دویدن و متعاقب آن نرمش صبحگاهی انجام می‌شد. پس از صبحانه نیز برنامه‌های آموزشی تا ظهر ادامه می‌یافت. در برخی از موارد عصرها نیز جلسات آموزشی برپا می‌شد. شب‌ها نیز هرازچندگاهی برنامه‌ی رزم شبانه و یا تمرین ستون‌کشی در شب صورت می‌گرفت که گاهی تا نخستین ساعات بامداد روز بعد نیز ادامه می‌یافت.
  در این دوره؛ علاوه بر ۳ گروهان نصر،‌ فتح ، فجر و دسته ادوات (الحدید)، دسته‌ویژه صف نیز به باقی مانده گردان اضافه شد.در این دوره کماکان بردار تقی‌زاده به عنوان فرمانده گردان و برادر عباس رنجی به عنوان معاون گردان مشغول به خدمت بودند.
65/3/19 در پی ابلاغ یک مأموریت، کلیه نیروهای گردان آماده عظیمت به منطقه عمومی سومار شدند. مطابق آن کلیه نفرات گردان با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به سوی محل مأموریت عازم شدند. ساعاتی بعد اتوبوس‌ها در اردوگاهی در مجاورت ارتفاع کاسه‌گران رسیده و نیروها در آنجا مستقر شدند.
65/3/20 پس از منتفی شدن مأموریت ابلاغ شده، نیروهای گردان محل استقرار خود در سومار را ترک کرده و به ادوگاه شهید جنگروی قلاجه بازگشتند.
65/4/3 بر اساس آمار پرسنلی، تعداد نفرات گردان تا این روز به 413 نفر رسیده و سازماندهی گردان برای انجام عملیات تکمیل شده بود.
65/4 در اوایل تیرماه؛ با مشخص شدن محل عملیات، دسته الحدید قبل از سایر نیروها برای پدافند به خط‌مقدم رفته و در آنجا ادوات خود را مستقر کرد.
65/4 در روزهای بعد؛ برادر حسین اجاقی از تیپ نبی‌اکرم نیز به جمع گردان پیوسته و به‌عنوان معاون دوم گردان منصوب شد.
65/4/6 نیروهای گردان از اوایل روز به‌تدریج ساک‌های خود را به واحد تعاون تحویل داده و پس از جمع‌آوری وسایل و لوازم و بارگیری آن‌ها، در اواخر شب این مکان را با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به مقصد اردوگاه عشق‌حسین ترک کردند.
65/4/7 در اوایل صبح؛  نیروهای گردان به اردوگاه عشقِ‌حسین که در کنار رودخانه‌ی کنجان چم قرار داشت، رسیده و در آنجا اسقرار یافتند. با توجه به پیشروی دشمن در منطقه‌ی عمومی مهران، فاصله‌ی این اردوگاه تا خط‌مقدم در حدود ۱۲-۱۳ کیلومتر بود.
65/4/8 شور و شوق رزمندگان برای شرکت در عملیات پیش رو و حالات معنوی آن‌ها فضای خاصی را در اردوگاه عشقِ‌حسین حاکم کرده بود.
65/4/9 ساعت 16؛ در سومین روز حضور افراد در اردوگاه عشقِ‌حسین، تمامی گردان‌ها در مراسم وداع حضور یافتند. این مراسم با قرائت قرآن آغاز شد و پس‌ازآن برادر محسن رضایی،‌ فرمانده‌ کل سپاه، درباره‌ی عملیات دفاع متحرک عراق و اهمیت شهر مهران و آزادسازی آن صحبت کرد. سپس حاج صادق آهنگران به نوحه‌خوانی پرداخت که با همراهی رزمندگان تا حدود 2 ساعت به طول انجامید.
65/4/9 ساعت 18؛ در خاتمه‌ی مراسم،گردان‌ها به‌صورت منظم از زیر دروازه‌ی قرآن که توسط واحد تبلیغات نصب شده بود،‌ عبور کرده و ضمن آن با برادر فضلی،‌ فرمانده لشکر، وداع کردند. این مراسم با شور و حال معنوی خاصی همراه بود.
65/4/9 ساعت۲۰:۳۰؛ نیروهای گردان با استفاده از چند دستگاه کامیون که در محوطه‌ی اردوگاه آماده شده بود، به‌سوی منطقه رهسپار شدند.
65/4/9 ساعت 22؛ کامیون‌ها تا نزدیکی ایستگاه صلواتی پیش رفتند، ولی به دلیل آنکه ادامه مسیر در دید و تیر دشمن قرار داشت، افراد از کامیون‌ها پیاده شده و مسافتی را به‌صورت پیاده طی کردند. پس از خارج شدن از دید و تیر دشمن،‌ رزمندگان با استفاده از چند دستگاه وانت تویوتا که از قبل آماده شده بود،‌ به‌سوی سنگرهای تعجیلی که در مجاورت رودخانه‌ی فصلی (گاوی) ایجاد شده بود، رفته و در آنجا مستقر شدند.
65/4/9 ساعت 22:30؛ پس از گفته شدن رمز عملیات، گردان‌های علی‌اصغر و المهدی به‌سوی خط دشمن روانه شدند. در این مرحله از عملیات قرار بر آن بود که ابتدا این دو گردان‌ وارد عملیات شده و گردان‌حضرت‌علی‌اکبر نیز به‌عنوان احتیاط باشد تا در صورت ضرورت وارد عمل شود.
65/4/10 علی‌رغم یورش گردان‌های حضرت علی‌اصغر و المهدی و دلاوری رزمندگان، دشمن با استفاده از آتش شدید به مقاومت پرداخت و تا روشن شدن هوا پیشروی چندانی به‌ویژه در محور گردان المهدی فراهم نشد.
65/4/10 ساعت 9 صبح؛ با توجه به مقاومت دشمن،‌ دسته‌ویژه صف از گردان‌حضرت‌علی‌اکبر از راه کار گردان‌حضرت‌علی‌اصغر به یاری رزمندگان گردان المهدی رفته و تا حوالی ظهر با از بین بردن سنگرهای کمین دشمن موفق به تصرف خط آن‌ها شد. البته درگیری کماکان ادامه یافت و حتی تاریکی شب هم از شدت آن نکاست.
65/4/11 از نخستین ساعات بامداد ؛ با توجه به‌شدت‌یافتن درگیری،‌ سایر گروهان‌های گردان‌حضرت‌علی‌اکبر نیز به‌مرور و طی چند مرحله وارد عملیات شده و با دشمن درگیر شدند. درگیری تا فرارسیدن صبح ادامه داشت.
65/4/11 در حدود ساعت ۶ صبح؛ طوفان شن به پا شد و دشمن که دیگر یارای مقاومت در برابر پیشروی رزمندگان را نداشت، با استفاده از کاهش میدان دید، اقدام به عقب‌نشینی از برخی مواضع خود کرد.
65/4/11 گروهان نصر مأموریت یافت تا به محور سمت چپ عملیات رفته و به پیشروی به سمت پل در حال احداث بر روی جاده‌ی مهران-دهلران بپردازد.
65/4/11 ساعت 7 صبح؛ بخشی از گروهان فجر از گردان‌حضرت‌علی‌اکبر در محور راست به تعقیب دشمن پرداخته تا بتواند نسبت به عقب راندن دشمن و پاکسازی منطقه اقدام کند.
65/4/11 ساعت ۱۰ صبح؛ خبرها حاکی از آن بود که بخشی از گروهان فجر که در تعقیب دشمن به‌پیش رفته، به‌نوعی در محاصره‌ی دشمن قرار گرفته است.
65/4/11 ساعت 13؛ بقیه‌ی نیروهای گروهان فجر به کمک افرادی که در محاصره قرار داشتند،‌ رفتند. با یورش این گروه از رزمندگان، دشمن دست از محاصره برداشته و ناگزیر به عقب‌نشینی شد. در حین فرار، دیده‌بان دشمن به دست رزمندگان گروهان فجر به اسارت درآمد.
65/4/11 درحوالی بعدازظهر؛ نیروهای گروهان فجر پس از تعقیب دشمن و اطمینان از عقب‌نشینی بقیه‌ی عناصر آن، بار دیگر به پیشروی پرداخته و این بار از پشت باغ کشاورزی به سمت جاده‌ی ایلام-مهران حرکت و اقدام به پاکسازی منطقه کردند. مقارن با گروهان فجر، گروهان فتح و دسته‌ویژه نیز در دو محور جداگانه به سمت جاده‌ی ایلام-مهران حرکت کرده تا از این محور نیز اقدام به پاکسازی منطقه کنند.در جریان پاکسازی منطقه در محورهای یادشده، دشمن به‌طور پراکنده اقدام به مقاومت کرده که با پاسخ رزمندگان گردان روبه‌رو شد و ناگزیر از ترک منطقه گردید. در حین پیشروی گروهان‌های مختلف گردان در محورهای گوناگون، فاصله‌ی بین گروهان‌ها از یکدیگر بسیار زیاد شد به‌نحوی‌که از میدان دید همدیگر خارج شدند. فاصله‌ی گروهان نصر در جنوب مهران با سایر نیروها به‌اندازه‌ای بود که حتی ارتباط بی‌سیم با آن مقدور نبود.
65/4/11 در هنگام عصر؛ رزمندگان گروهان‌های فجر، فتح و دسته‌ویژه از ۳ محور مختلف به جاده ایلام-مهران رسیدند. مقارن با این واقعه، مارش عملیات نیز در رادیو نواخته شد.
65/4/11 در حوالی غروب و در پی موفقیت‌های یادشده، نیروهای گردان به‌سوی رودخانه‌ی کنجان‎چم پیش رفته و ضمن درگیری با نیروهای پراکنده‌ی دشمن، موفق به عبور از آن شده و با نیروهای ارتش در آن‌سوی رودخانه ‌الحاق کردند. سرعتعمل رزمندگان در این مرحله موجب شد تا غنائم بسیار زیادی از دشمن به‌جای بماند. ازجمله این غنائم می‌توان علاوه بر صدها قبضه سلاح سبک و نیمه‌سنگین، به ۱۷ قبضه ضدهوایی و چند نفربر زرهی هم اشاره کرد.
65/4/11 با فرارسیدن شب؛ رزمندگان گردان در سنگرهایی که توسط دشمن ایجاد شده بود، به استراحت پرداخته و از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های موجود در آن استفاده کردند. خبرها حاکی از موفقیت بزرگ رزمندگان در این مرحله بود. برآوردهای اولیه نشان می‌داد که ده‌ها کیلومترمربع صرفاً توسط نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبر تصرف و یا پاکسازی شده است.
65/4/11 در اواخر شب؛ با توجه به تحرکات دشمن در منطقه و احتمال درگیری، افراد در پشت یک خاکریز تعجیلی به‌صورت نوبتی مشغول به نگهبانی شدند. استقرار در این محل تا ظهر ۱۲/۴/۶۵ ادامه یافت.
65/4/12 دشمن به‌ویژه از هنگام روشن شدن هوا اقدامات مختلفی را به مرحله‌ی اجرا درآورد که ازجمله‌ی آن‌ها حملات مکرر هوایی با استفاده از هلی‌کوپترهای تهاجمی بود.
65/4/12 در حوالی ظهر؛ مقاومت دشمن در نقاط مختلف در هم شکسته و ناگزیر به عقب‌نشینی شد.
65/4/12 با فرا رسیدن ظهر؛ متعاقب فرار دشمن، نیروهای گردان با استفاده از چند دستگاه خودرو به اردوگاه “عشقِ‌حسین” بازگشتند تا نسبت به سازماندهی مجدد و آمادگی برای مرحله‌ی بعدی عملیات اقدام کنند. در این مرحله از عملیات کربلای یک، هفت تن از نیروهای گردان شهید و تنی چند، مجروح شدند.

مرحله‌ دوم عملیات گردان در کربلای۱ (آزادسازی ارتفاعات قلاویزان)

زمان شرح واقعه
65/4/13 هرچند شهر مهران و مناطق پیرامون آن در مراحل مختلف عملیات کربلای۱ آزاد شد ولی با توجه به استقرار دشمن در ارتفاعات قلاویزان و تسلط و اشراف آن‌ها بر روی منطقه، برای حفظ دستاوردهای عملیات لازم بود تا آن ارتفاعات نیز تصرف شود. ازاین‌رو یگان‌های مختلف به انجام عملیات بر روی این ارتفاعات پرداختند که به دلیل مقاومت دشمن، پیشروی چندانی میسر نشد.مأموریت آزادسازی باقی‌مانده‌ی ارتفاعات قلاویزان به‌ویژه قله ۲۲۳ که مرتفع‌ترین نقطه آن است، به لشکر سیدالشهدا واگذار شد.
65/4/14 در پی محول شدن مأموریت جدید برای گردان‌حضرت‌علی‌اکبر،کار شناسایی منطقه زیر آتش شدید دشمن آغاز شد. در همین روز مسئولین گردان نیز برای توجیه و شناسایی به منطقه اعزام شدند. هرچند که شدت آتش دشمن، تحقق این امر را با دشواری همراه کرده بود.
65/4/15 حدود ساعت ۵ بعدازظهر؛ انتقال نیروهای گردان از اردوگاه عشقِ‌حسین به‌طرف قلاویزان شروع شد. ولی به‌محض ورود ستون گردان به منطقه‌ی مهران خودروهای حامل نیروها زیر آتش دشمن قرار گرفت. در پی این آتش باری، فرماندهان به‌ناچار نیروها را از خودروها پیاده کرده و در کانال‌های موجود در منطقه‌ی آزادشده در مرحله‌ی اول عملیات کربلای یک پناه دادند. این آتش باری که تا ساعت ۹ شب ادامه داشت،‌ موجب شهادت ۲ تن و مجروحیت ۱۷ تن از نیروهای گردان شد. ازاین‌رو فرمانده گردان دستور تخلیه‌ی محل را صادر کرد و نیروهای گردان به اردوگاه عشقِ‌حسین بازگشتند.
65/4/16 درحوالی عصر؛ کادر گروهان‌ها برای شناسایی منطقه به خط‌مقدم اعزام شدند. در طرح عملیات گردان، قرار بر این شد که گروهان نصر سمت چپ جاده در قلاویزان و دسته‌ویژه هم‌زمان در راست جاده عملیات کرده و گروهان‌های فتح و فجر در ادامه وارد شوند.
65/4/16 در هنگام غروب،دسته ادوات گردان که از غنائم مرحله‌ی اول تجهیز شده بود، در خط‌مقدم مستقر و قبضه‌های آرپی‌جی ۱۱ را روی سنگرهای دوشکای عراق تنظیم کردند.
65/4/16 در حوالی ساعت 20؛ انتقال مجدد نیروها از اردوگاه عشقِ‌حسین به‌سوی منطقه‌ی عملیات با استفاده از چند دستگاه کامیون آغاز شد. البته به سبب تاریکی هوا، شناسایی معابر وصولی با دشواری مواجه بود. تا آنکه با تلاش زیاد راه دسترسی‌ای مشخص شده و نیروهای گردان به‌سوی قلاویزان حرکت کردند. قرار بود بخشی از گردان شامل نیروهای گروهان نصر، فتح و بخشی از دسته‌ویژه به‌سوی خط‌مقدم حرکت کنند و بخش دیگر در محل قرارگاه قبلی دشمن که سنگر زیرزمینی مستحکمی بود و در سه کیلومتری خط‌مقدم قرار داشت، مستقر شوند.در طول مسیر کامیون‌ها به دلیل تاریکی به آهستگی حرکت می‌کردند و پس از رسیدن به اولین تپه از ارتفاعات قلاویزان، راننده کامیون حامل نفرات دسته‌ویژه، تعادل کامیون را از دست داد و واژگون شد. در این حادثه تعدادی از نیروهای دسته‌ویژه آسیب جزئی دیدند و برادر اجاقی بدون آنکه کسی بداند در زیر کامیون به شهادت رسید. پس‌ازاین، نیروهای گردان از کامیون‌ها پیاده شدند. نیروهای گروهان نصر و گروهان فتح و یک گروه از نیروهای دسته‌ویژه بلافاصله به‌طرف خط اول حرکت کرده و نیروهای گروهان فجر هم به همراه تعدادی از نیروهای دسته‌ویژه و تدارکات بعد از حدود ۲۰ دقیقه راهپیمایی به محل سابق قرارگاه دشمن رفتند. در آنجا حاج علی فضلی برای آن‌ها سخنرانی کرد. (نیاز به تحقیق)
65/4/17 ساعت 4 بامداد؛ عملیات آغاز شد. دسته‌ویژه از سمت راست و گروهان نصر ازسمت چپ جاده با درگیری شدید، اقدام به پیشروی کردند. به دلیل شدت زیاد آتش دشمن تقریباً کار گره خورده بود که دو دسته از نیروهای گروهان نصر به‌ناچار از جناحین دشمن حمله کردند. سنگر دوشکای دشمن نیز با استفاده از آرپی‌جی ۱۱ که از روز قبل توسط دسته ادوات نشانه‌گیری شده بود، منهدم گردید.
65/4/17 ساعت ۶ صبح؛ گروهان فتح و فجر برای ادامه عملیات وارد درگیری شدند. گروهان فتح برای آزادسازی قله‌ی ۲۲۳ حرکت کرد.
  در حدود ساعت ۹ صبح؛ مشخص شد که قله 223 تصرف و پاکسازی شده است. گروهان فجر نیز مشغول پاکسازی یکایک تپه‌های موجود تا دشت بدره گردید که تا ساعت 11 آن روز ادامه داشت.
65/4/17 ساعت 11 صبح؛ با اتمام مرحله پاکسازی، خط پدافندی بر روی ارتفاعات قلاویزان تشکیل شد.
65/4/17 در حوالی ساعت ۱3 دشمن پاتک سنگینی را برای بازپس‌گیری ارتفاعات همراه با آتش‌باری شدید توپخانه و آتش پشتیبانی هلی‌کوپترها آغاز کرد که با سرازیر شدن نیروهای گردان به داخل شیارها و پاکسازی نیروهای نفوذی پاتک دشمن ناکام ماند. تا ساعت ۷ بعدازظهر چندین‌بار دشمن اقدام به پاتک‌های نقطه‌ای و سراسری کرد که با مقاومت رزمندگان گردان مواجه شده و با دادن تلفات زیاد مجبور به عقب‌نشینی شد.
65/4/17 در حوالی 19؛ پس از پایان عملیات که منجر به آزادسازی کامل ارتفاعات قلاویزان و پاکسازی منطقه شد،‌ نیروهای گردان المهدی زیر آتش شدید برای جایگزینی با نیروهای گردان و پدافند به منطقه اعزام شدند. با ورود گردان المهدی، نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبر به‌تدریج ارتفاعات قلاویزان را تخلیه کردند. دشمن که ظاهراً متوجه این جابه‌جایی شده بود، با استفاده از هلی‌کوپترهای تهاجمی ضمن تعرض به خط اول و عبور از آن، عقبه نیروها را مورد اصابت راکت‌های خود قرارداد.
54/4/17 ساعت 20؛ گردان به قرارگاه پشت خط منتقل شده و مأموریت گردان به پایان رسید و از آنجا کل نیروهای مستقر در خط به اردوگاه عشقِ‌حسین منتقل شدند.
65/4/18 نیروهای گردان پس از یک عملیات موفقیت‌آمیز از اردوگاه عشقِ‌حسین به قلاجه بازگشته و تا ۳ روز پس‌ازآن نیز در آنجا مستقر بودند.
65/4/21 تمامی نیروهای گردان به مرخصی رفتند. نيروهاي گردان از مرخصي به قلاجه برگشتند. در جریان مرحله دوم  عملیات کربلای۱، حدود 29 تن از رزمندگان گردان به شهادت رسیده و ده‌ها تن نیز مجروح شدند. ازاین‌رو در ایام مرخصی طبق برنامه‌ای که از سوی مسئولین گردان در نظر گرفته شده بود، تعدادی از رزمندگان به دیدار خانواده‌ی شهدا و عیادت مجروحین رفتند. مرخصی نیروهای گردان تا 65/5/14 به طول انجامید.

عملیات کربلای 2

زمان شرح واقعه
65/5/15 با پایان یافتن مرخصی گردان که ۲۵ روز به طول انجامید،‌ سرانجام نیروها به اردوگاه شهید جنگروی (قلاجه) برگشتند. پس از بازگشت نیروها، سازماندهی گردان در قالب ۴ گروهان نصر، فتح، فجر و الحدید (ادوات) انجام شده و برنامه‌های آموزشی گردان از سر گرفته شد. نظر به پیشروی دشمن در منطقه‌ی حاج‌عمران و ارتفاعات پیرامون آن طی چند ماه گذشته، طرح بازپس‌گیری منطقه از سوی قرارگاه تحت عنوان عملیات کربلای۲ ارائه شده بود و قرار بر آن شد که برخی از یگان‌های سپاه ازجمله لشکر۱۰سیدالشهدا در این عملیات شرکت کنند. با توجه به کوهستانی بودن منطقه‌ی عملیات، ‌برنامه‌ی آموزشی لشکر و ازجمله گردان‌حضرت‌علی‌اکبر متناسب با شرایط منطقه صورت گرفته و علاوه بر برنامه‌های معمول دویدن و نرمش صبحگاهی،‌ انجام راهپیمایی و ستون‌کشی نیز در دستور کار قرار گرفت.
65/6/6 پس از پایان برنامه‌های آموزشی، نیروهای گردان آماده برای عزیمت به منطقه‌ی عملیات شدند. لذا اقدام به تحویل ساک‌ها به تعاون و جمع‌آوری وسایل و لوازم خود کردند. در این روز کادر گردان نسبت به منطقه عملیات توجیه شدند.
65/6/7 صبح؛ با مهیا شدن وسایل نقلیه، نیروها با استفاده از چند دستگاه اتوبوس، اردوگاه قلاجه را به‌سوی محل مأموریت خود ترک کردند. ستون گردان در اواسط روز به پادگان تیپ۱۱۰خاتم‌الانبیا واقع در جاده‌ی مهاباد رسیده و نیروها برای مدت کوتاهی در آنجا به استراحت پرداختند. پس از ساعاتی توقف، ستون گردان این پادگان را به مقصد موقعیت شهید زین‌الدین واقع در جاده‌ی مهاباد-نقده ترک کرد. نیروهای گردان در حوالی عصر همان روز به موقعیت یادشده رسیدند. حضور آن‌ها در ساختمان‌های این محل تا دو روز بعد ادامه داشت.
65/6/9 در محل پادگان ۱۱۰ خاتم‌الانبیا تعدادی کامیون از قبل مهیای حرکت بود. ازاین‌رو نیروهای گردان سوار بر آن‌ها شده و در حوالی غروب از این محل به‌سوی منطقه‌ی حاج‌عمران رهسپار شدند. ستون گردان شب‌هنگام به منطقه‌ی موردنظر رسیده و در کنار جاده‌ای که پشت ارتفاعات حاج‌عمران قرار داشت مستقر شدند؛ هوا در این شب بسیار سرد بود.
65/6/10

در هنگام ظهر؛ پرواز چند هواپیمای دشمن بر فراز منطقه، ذهن بسیاری از افراد را به خود معطوف داشت و ضرورت اختفا و استتار در محل را بیشتر کرد.

در عصر همان روز؛ ستون افراد گردان‌های خط‌شکن از کنار محل استقرار نیروهای علی‌اکبر گذشته و به‌سوی خط‌مقدم که در بالای ارتفاعات قرار داشت،‌ رفتند. با توجه به آنکه در این عملیات گردان‌حضرت‌علی‌اکبر در احتیاط نیروهای خط‌شکن قرار داشت، شرکت نیروهای این گردان در عملیات منوط به موفقیت گردان‌های خط‌شکن بود.

65/6/10 ساعت 24؛ فرمان شروع عملیات کربلای۲ صادر شد.
65/6/11 در نخستین دقایق بامداد؛ برخی از یگان‌ها وارد عمل شدند. از لشکر سیدالشهدا نیز ۲ گردان برای تصرف ارتفاعات سکران در داخل خاک عراق به‌پیش رفتند که البته تا قبل از روشن شدن هوا نتوانستند به اهداف خود دست یابند. کوهستانی بودن منطقه و صعب‌العبور بودن معابر وصولی، ارسال تدارکات و تخلیه‌ی مجروحین را با دشواری همراه کرده بود. نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبر در تمامی طول عملیات، منتظر صدور فرمان حرکت بودند تا در صورت لزوم به یاری گردان‌های خط‌شکن بپردازند. این انتظار تا بعدازظهر همان‎روز همچنان ادامه داشت تا آنکه با بازگشت تعدادی از نفرات گردان‌های خط‌شکن از کنار نیروهای گردان، احتمال شرکت در مرحله‌ی اول عملیات کاهش یافت.
65/6/11 در بعد از ظهر؛ خبرها حاکی از آن بود که به سبب عدم توفیق در شکستن مقاومت دشمن طی شب گذشته،‌ قرار به ادامه‌ی عملیات در آخرین ساعات شب است. لذا نیروهای گردان کماکان در کنار همان جاده حضور داشته و منتظر صدور فرمان حرکت ماندند.
65/6/11 در اواخر شب؛ بار دیگر تعدادی از گردان‌ها به خط دشمن زده تا بتوانند بقیه‌ی اهداف موردنظر را تصرف کنند، ولی این‌بار نیز هوشیاری دشمن و مقاومت سرسختانه‌ی آن،‌ امکان پیشروی و شکستن خط دشمن را غیرممکن ساخت. لذا ادامه‌ی عملیات در این محور متوقف شد و نیروهای شرکت‌کننده نیز به مواضع قبلی خود بازگشتند.
65/6/12 پس از بازگشت نیروهای خط‌شکن، احتمال شرکت نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبر در عملیات کربلای۲ به‌تدریج کاهش یافت؛ هرچند آنان تا بعدازظهر در محل استقرار خود در کنار همان جاده‌ی منتهی به منطقه‌ی عملیات باقی ماندند.
  لازم به ذکر است در جریان عملیات کربلای۲، رزمندگان اسلام از ۲ محور به پیشروی پرداخته بودند که تنها در یکی از ۲ محور یادشده موفق به آزادسازی مناطق موردنظر شدند و تقریباً نیمی از اهداف عملیات محقق شد.

مأموریت پدافند در ارتفاعات حاج‌عمران

زمان شرح واقعه
65/6/12 با توجه به‌ضرورت حفظ بخشی از مناطقی که در جریان عملیات کربلای 2 آزاد شده بود مأموریت پدافند از ارتفاعات گردکوه (شهید صدر) به گردان‌حضرت‌علی‌اکبر محول شد. این ارتفاعات در شب عملیات توسط تیپ 9 بدر آزاد شده بود.
65/6/13 پس از استقرار نیروها در شیار یادشده، فرماندهان گردان ابتدا برای شناسایی به منطقه رفتند.
65/6/14 پس از فراهم کردن مقدمات لازم، گروهان الحدید (ادوات) از سایر نیروهای گردان جدا شده و برای انجام مأموریت پدافندی، زیر آتش شدید دشمن به‌سوی ارتفاعات شهید صدر اعزام شد. بر روی این ارتفاعات سنگرهای اجتماعی و نگهبانی در دل صخره‌ها ایجاد شده که با  کانال‌هایی به هم مرتبط بودند ولی به دلیل اشراف دشمن به منطقه، این خط زیر آتش شدید دشمن قرار داشت.
65/6/14 گروهان الحدید پس از حضور در خط یادشده، ادوات خود را در آن مستقر کرد. لازم به ذکر است بخشی از این ادوات، پیش‌ازاین در جریان عملیات کربلای۱ به غنیمت رزمندگان گردان درآمده بود. مهم‌ترین مأموریت گروهان الحدید دفاع از خط پدافندی و اجرای آتش بر روی مواضع دشمن بود. البته علاوه بر نیروهای این گروهان، تعدادی از نیروهای واحد ادوات لشکر نیز در این خط مشغول به پدافند و اجرای آتش بودند.
65/6/18

درحالی‌که هنوز نیروهای گروهان الحدید در خط پدافندی مشغول به دفاع از مواضع خودی بودند، سایر نیروهای گردان که تا آن هنگام در شیار معروف به شعب‌ابی‌الطالب باقی مانده بودند، در حوالی صبح با استفاده از چند دستگاه کامیون به اردوگاه قلاجه بازگشتند.

در عصر همان روز؛ ستون گردان به‌تدریج به اردوگاه قلاجه رسید و نیروها پس از پیاده‌شدن از کامیون‌ها، سلاح و تجهیزات خود را به تدارکات تحویل داده و پس از دریافت ساک‌های خود، به مرخصی اعزام شدند.

65/6/29 سرانجام پس از 10 روز، مرخصی سایر نیروهای گردان (به غیر از گروهان الحدید) به پایان رسیده و افراد بتدریج به اردوگاه قلاجه بازگشتند.
65/7/1 حضور نیروهای گروهان الحدید در خط پدافندی تا پایان شهریور به طول انجامید. در این دوره به سبب آتش شدید دشمن ۴ تن از نیروهای گروهان الحدید شهید و تنی چند نیز مجروح شدند. به هر ترتیب گردان قمر بنی‌هاشم به‌عنوان جایگزین انتخاب شده و در عصر این روز، خط پدافندی را از گردان‌حضرت‌علی‌اکبر تحویل گرفت. نیروهای گروهان الحدید که حدود ۲ هفته در خط پدافندی بودند، پس از تحویل خط، از ارتفاعات شهید صدر به موقعیت شهید زین‌الدین منتقل شده و از آنجا به‌سوی اردوگاه قلاجه رهسپار شدند.
65/7/3 نیروهای گروهان الحدید پس از یک روز توقف در اردوگاه قلاجه و تحویل وسایل و تجهیزات خود، در این روز به مرخصی رفتند.

عمليات كربلای 4

زمان شرح واقعه
65/7/3 پس از بازگشت نیروها از منطقه عملیاتی کربلای۲، گردان بار دیگر به موقعیت شهید گلکار در اردوگاه قلاجه بازگشت. در این روز نیروهای ادوات مستقر در پدافندی، به مرخصی اعزام شدند.
65/7/4 پس از استقرار نیروها، کار سازماندهی مجدد و برنامه‌های آموزشی در سطح گروهان‌ها به مرحله‌ی اجرا گذاشته شد. ازجمله برنامه‌های آموزشی، انجام مانورهای گروهانی بود که در ارتفاعات پایین‌دست قلاجه انجام شد.
65/7/11 آن دسته از نیروهای ادوات که پس از پدافندی به مرخصی رفته بودند، به منطقه بازگشته و به سایر نیروهای گردان ملحق شدند.
65/7/12 نیروهای گروهان فتح شب‌هنگام در یک رزمایش شرکت کردند. محل برگزاری این برنامه‌ی آموزشی در ارتفاعات پایین‌دست اردوگاه قلاجه بود.
65/7/17 پس از اجرای مراسم صبحگاه، به برندگان مسابقات ورزشی جایزه اهدا شده و پس‌ازآن برای تمامی نیروهای گردان برنامه‌ی واکسیناسیون انجام شد. 
65/7/18 نیروهای گردان از اوایل روز به‌تدریج نسبت به جمع‌آوری وسایل و لوازم و چادرها اقدام کرده و پس از اقامه‌ی نماز و صرف شام، در حوالی ساعت ۱۱:۳۰ با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به‌سوی پادگان دوکوهه رهسپار شدند.
65/7/19 در هنگام اذان صبح؛ اتوبوس‌ها به پادگان دوکوهه رسیدند و نیروها پس از برپایی نماز و مقداری استراحت، این محل را به‌سوی اردوگاه جدید خود واقع در شرق پادگان دوکوهه و در مجاورت ارتفاعات پیرکوه ترک کردند. پس از رسیدن نیروها به موقعیت یادشده، بلافاصله نسبت به برپایی چادرها اقدام کردند.
65/7/21 پس از نصب چادرها و آماده‌سازی محل اردوگاه با اجرای مراسم صبحگاه،‌ برنامه‌های روزمره‌ی گردان از سر گرفته شد. از این روز به بعد، موارد مختلفی ازجمله اجرای برنامه‌ی دویدن و نرمش پس از صبحگاه، برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین تمرین ستون‌کشی و رزم شبانه برگزار شد.
65/8/1 علاوه بر برنامه های آموزشی که طی روزهای قبل از سر گرفته شده بود،‌ برنامه‌ی مانورهای گروهانی نیز در دستور کار مسئولین گردان  قرار گرفت.
65/8/5 در اواخر شب؛ گروهان‌ فتح (احتمالاً)، به اجرای برنامه‌ی مانور در مناطق پیرامون اردوگاه پرداختند. (نیاز به تحقیق)
65/8/7 در ساعات پایانی شب؛ ‌گروهان نصر پس از یک راهپیمایی طولانی، به اجرای برنامه‌ی مانور در مناطق پیرامون اردوگاه پرداختند. اجرای آتش در این مانور بر عهده‌ی تعدادی از نیروهای گروهان الحدید و فتح بود.
65/8/9 در اواخر شب؛ گروهان فجر به اجرای برنامه‌ی مانور در مناطق پیرامون اردوگاه پرداختند. اجرای آتش در این مانور بر عهده‌ی تعدادی از افراد گروهان الحدید و نصر بود.
65/8/10 پس از برگزاری مانورهای گروهانی به تمامی نیروهای گردان مرخصی داده شد. در عصر همان روز افراد به ایستگاه راه‌آهن اندیمشک منتقل شده و ساعاتی پس از تاریک شدن هوا با استفاده از قطار به مرخصی عازم شدند.
65/8/11 در حوالی ۹ صبح؛ تعدادی از نیروها در ایستگاه قم پیاده شده و بقیه به تهران رفتند.
65/8/25 نیروهای گردان به‌تدریج از مرخصی بازگشته و به اردوگاه روبه‌روی دوکوهه رفتند.
65/8/26 در این روز سازماندهی گردان تغییر یافت. بر این اساس دسته‌ویژه صف بار دیگر به فرماندهی مسلم اسدی تشکیل شد و محسن آریاپور به جای وی فرماندهی گروهان فتح را بر عهده گرفت.
65/8/27 نیروهای گردان برای طی دوره‌ی آموزش آبی و خاکی، از اردوگاه روبه‌روی دوکوهه به موقعیت جدید واقع در ساحل جنوبی سد تنظیمی دز منتقل شدند. محل استقرار نیروها در چادرهای برپا شده در محوطه‌ی ناوتیپ فرات بود. تمامی نیروهای گردان به اردوگاه جدید واقع در ساحل جنوبی دریاچه‌ی سد تنظیمی دز (اردوگاه فرات) منتقل شدند. پس از انتقال گردان به اردوگاه جدید، کار برپایی چادرها و استقرار وسایل و لوازم انجام شده و با دریافت تجهیزات مورد نیاز، برنامه‌های آموزشی از بعدازظهر همان‌روز آغاز شد. این برنامه علاوه بر دویدن و نرمش صبحگاهی،‌ شامل آموزش شنا،‌ عبور از عرض دریاچه، ستون‌کشی در مناطق باتلاقی و رزم شبانه بود که به‌صورت گروهانی یا گردانی انجام می‌شد.
65/9/4 امروز طولانی‌ترین بمباران هوایی در طول جنگ روی داده و ضمن آن بیش از 54 هواپیمای دشمن شهر اندیمشک و پیرامون آن را بمباران کردند. تعدادی از بمب‌ها در اطراف اردوگاه گردان اصابت کرد، ولی به نیروها تلفاتی وارد نشد. علی‌رغم این اتفاق، گردان کماکان برنامه‌ی آموزشی خود را ادامه داد و در این روز آموزش غواصی به کادر گردان و گروهان‌ها آغاز شد.
65/9/5 در این روز برنامه آموزش غواصی برای سایر نیروهای گردان آغاز شد.
65/9/9 تمامی گروهان‌ها از چادرهایی که در آن مستقر بودند، به واحدهای مسکونی مجاور که برای جنگ‌زدگان احداث شده بود، منتقل شدند.
65/9/11 پس از دو هفته، برنامه‌ی آموزشی نیروهای گردان در کنار سد تنظیمی دز به پایان رسید. در این روز نیروهای  اعزامی بزرگ سپاه حضرت محمد(ص) به منطقه رسیدند.
65/9/12 نیروهای گردان وسایل و لوازم خود را جمع‌آوری کرده و بار دیگر به اردوگاه روبه‌روی دوکوهه بازگشتند.
65/9/14 در این دوره گردان امام سجاد تشکیل و برادر رنجی به فرماندهی آن منصوب شد. با رفتن وی و تنی چند از نیروهای گردان، برادران رضاقلی و اعتصامی به‌عنوان معاونین جدید گردان‌حضرت‌علی‌اکبر انتخاب شده و پس از سازماندهی جدید، گردان نسبت به جذب نیرو از افراد اعزام‌شده در قالب سپاه محمد(ص) اقدام کرد. در روزهای بعد برنامه‌های آموزشی از سر گرفته شد.
65/9/22 پس از طی برنامه‌های آموزشی، سرانجام گردان در عصر، محل اردوگاه روبه‌روی دوکوهه را ترک کرده و با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به‌سوی اردوگاه کوثر واقع در جاده‌ی اهواز-حمیدیه رهسپار شد. ورود گردان به محل استقرار خود در اردوگاه کوثر تا پاسی از شب به طول انجامید تا آنکه نیروهای گردان موقعیت خود را شناسایی کرده و در آنجا مستقر شدند.
65/9/23

پس از برپایی چادرها، برنامه‌های آموزشی گروهان‌ها آغاز شد. در روزهای بعد با جذب نیروهای پراکنده، تعداد افراد گردان به ۴۳۰ نفر بالغ شد. در این ایام منطقه‌ی عملیات گردان مشخص شده و مقرر گردیده تا در این مأموریت نیروها پس از عبور از شط‌العرب، از نهر ابوالفلوس گذشته و شهر ابوالخصیب را آزاد نمایند.

65/9/29 از اوایل روز؛ برنامه ميدان تیر به صورت گروهانی درجوار محوطه‌ی اردوگاه گردان برگذار شد.
65/9/29 از اوایل روز؛ نیروهای گردان برای رفتن به منطقه عملیات آماده شدند. ازاین‌رو ساک‌های خود آماده کرده و تا قبل از فرارسیدن ظهر، به واحد تعاون تحویل دادند. ضمناً قبل از ظهر در حین پرتاب نارنجک، 2 تن از نیروهای گروهان فتح شهید و یک نفر دیگر مجروح شدند.
65/9/29 بعد از ظهر؛ تعدادی کامیون به محوطه‌ی گردان وارد شد و رزمندگان با استفاده از برزنت کف‌پوش چادرها،‌ آن‌ها را برای انتقال نیروها آماده کردند. با تاریک شدن هوا،‌ افراد گردان به‌تدریج بر کامیون‌ها سوار شده و مهیای عزیمت به منطقه گردیدند.
65/9/29 ساعت 9 شب؛ گردان کامیون‌های حامل نیروهای گردان برای شرکت در عملیات کربلای 4 ، اردوگاه كوثر را به مقصد خرمشهر ترک کردند.
65/9/30 ساعت 1 بامداد؛ نيروهاي گردان در 15 كيلومتري خرمشهر از كاميون‌ها پياده شدند و پس از سازماندهی اولیه به صورت ستون پیاده عازم بخش شرقی خرمشهر شدند.
65/9/30 ساعت 5 بامداد؛ نيروهاي گردان بعد از 15 كيلومتر پياده‌روي، وارد قسمت شرقي خرمشهر(کوت شیخ) شدند.
65/9/30 ساعت 6 صبح؛ پس از اذان صبح و فرا رسیدن وقت نماز، نيروهاي گردان در حالي كه به صورت پیاده مشغول ستون‌کشی به سوی مقصد بودند، نماز خود را در حین راهپیمایی به جای آوردند.
65/9/30 ساعت 7:30 صبح؛ در حين عبور گردان در خرمشهر، دو گلوله خمپاره 120 میلی‌متری در نزديكي ستون گروهان فتح اصابت کرد كه موجب مجروحیت يكي از رزمندگان شد.
65/9/30 مدتی پس از روشن شدن هوا، گردان به قسمت شرقی خرمشهر رسيده و در خانه‌هاي نیمه‌ویران مستقر شد. محل استقرار اغلب نیروهای گردان در منازل پیرامون یک کوچه بود که برخی از افراد نام آن را کوچه علی‌اکبر گذاشته بودند.
65/9/30 نخستين روز از حضور نيروهاي گردان در خرمشهر به نظافت خانه‌ها و استقرار وسايل و تداركات در آنها گذشت.
65/10/1 نيروها به محل نمايشگاه نخل‌هاي بي‌سر رفتند و فرمانده گردان به توجيه كلي عمليات پرداخت. وی در ادمه با توجه به نوع عملیات به معرفی افراد جانشین خود، یکی پس از دیگری پرداخت. بر این اساس برادران رضاقلی، اعتصامی، آملی، ساسان نژاد، آریاپور، کولیوند و اسدی را به ترتیب به‌عنوان جانشین گردان معرفی کرد.
65/10/2 در محل استقرار دسته‌ها؛ فرماندهان گروهان‌ها و دسته‌ها‌ ضمن توجيه نقشه عمليات، وظايف يكايك افراد را مرور كردند.
65/10/3 در نخستين ساعات بامداد؛ با شروع عمليات كربلاي 4 با رمز يا محمد رسول‌الله(ص) به ناگاه شهر خرمشهر شاهد آتش پر حجم نيروهاي دشمن گرديد.
65/10/3 ساعت 1:30 بامداد؛ شليك تيربارهاي سنگين دشمن شامل شيليكا، دو لول و … لحظه‌اي قطع نمي‌شد.
65/10/3 ساعت 2 بامداد رزمندگان گردان آماده براي سوار شدن به قايق‌ها و حضور در عمليات شدند، اما انتظار به طول انجاميده و خبري از آغاز حمله‌ نبود.
65/10/3 ساعت 2:30 بامداد؛ دشمن كه متوجه عمليات كربلاي 4 شده بود، به شدت در برابر موج اول حمله مقاومت مي‌كرد و اين كار موجب دشوار شدن ادامه عمليات شده بود.
65/10/3 ساعت 3 بامداد؛ با تأخير در اجراي عمليات، احتمال بمباران شيميايي و آسيب ديدن نيروهاي آماده براي حمله قوت گرفته بود.
65/10/3 ساعت 3:30 بامداد؛ براي حفاظت از نيروهاي رزمنده قرار شد محل استقرار در خرمشهر تخليه و نيروها با سرعت به اردوگاه كوثر بازگردند.
65/10/3 در ساعت 4 بامداد؛ نيروهاي گردان با كمترين امكانات ترابري سوار بر كاميون‌ها شده و خرمشهر را به سوی  اردوگاه کوثر ترك كردند.
65/10/3 در ساعت 6 صبح؛ نیروهای گردان، نماز صبح را در كاميون‌های در حال حرکت خواندند. آفتاب روز سوم دي‌ماه كه بر دشت خوزستان تابيد، نيروهاي گردان در حال طي كردن جاده خرمشهر به مقصد اهواز بودند.
65/10/3 حدود ساعت 9 صبح؛ نيروهاي گردان به تدريج وارد اردوگاه كوثر شدند و در انتظار صدور فرمان بعدي براي ادامه عمليات به حالت آماده‌باش باقي ماندند.
65/10/3 با ناكامي نيروهاي رزمنده در عمليات كربلاي 4، انتظار نيروهاي گردان براي شركت در ادامه اين عمليات بي‌نتيجه باقي ماند. در جریان مراحل آموزش و ستون‌کشی قبل از  عملیات کربلای 4 در مجموع 2 تن از نیروهای گردان  شهید و 2 تن نیز مجروح شدند.

مرحله اول عملیات گردان در كربلای 5

زمان شرح واقعه
65/10/4 با توجه به منطقه عمليات، گردان به دو بخش غواصي و آبي-خاكي تقسيم شد. 
65/10/5 با تفكيك يك دسته از گروهان هاي نصر، فتح و فجر، یک گروهان جدید به نام فلق (غواصي) تشكيل گرديد.
65/10/6 به گرهان نصر، فلق و دسته ويژه مأموريت غواصي و گروهان‌هاي فتح، فجر و ادوات مأموريت آبي-خاكي داده شد.
65/10/7 معاونين گردان؛ برادر اعتصامي مسئول هماهنگي غواصها در آموزش و عمليات و برادر رضاقلي مسئول گروهان‌هاي پياده در آبي خاكي شدند.
65/10/8 آموزش غواصي در كنار كانالي واقع در جنب اردوگاه كوثر به‌صورت فشرده و سنگين آغاز شد.
65/10/9 آموزش سلاح‌هاي نيمه‌سنگين مانند خمپاره، ضدهوايي و… برای برخی از نیروهای گردان گذاشته شد تا بتوانند در صورت لزوم، از غنيمت‌هاي دشمن استفاده كنند.
65/10/10 بچه‌هاي ادوات گردان در خط پدافندي شلمچه مستقر شدند.
65/10/15 در عمليات شناسايي معبر گردان كه برادر تقي‌زاده و برادر آملي با دو نفر از بچه‌هاي اطلاعات عمليات بودند، كمين عراق تيراندازي كرد؛ يكي از بچه‌هاي اطلاعات مجروح شد و بقيه به عقب برگشتند.
65/10/16 مسئولين گردان براي شناسايي و برنامه‌ريزي عمليات، مرتب به شلمچه رفت و آمد مي‌كردند. مقر فرماندهي لشكر زير پل جاده خرمشهر (معروف به هفتی و هشتی) بود.
65/10/17 در جلسه‌ای با حضور جانشین قرارگاه کربلا در محل مقر تاکتیکی لشکر در زیر پل جاده اهواز خرمشهر، حاج علی فضلی به ترتیب برادران کلهر، پروین، میررضی، نوجوان، دلیلی، سوهانی، تقی‌زاده، حیدری و عراقی را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.
65/10/17 پس از تاریک شدن هوا نيروهاي گردان با استفاده از چند کامیون، از اردوگاه كوثر به سوی شلمچه حركت كردند.
65/10/17 نيروهای گردان در نزديكی شلمچه از کامیون‌ها پياده شده و به سوی كانالي كه در خط سوم پدافندي حفر شده بود رفتند.
65/10/18 نيروهای گردان پس از رسیدن به کانال، در آنجا مستقر شدند. با توجه به آنکه دشمن از پست دیده‌بانی خود در برج پتروشیمی ابوالخصیب به کل منطقه اشراف داشت به کلیه ی افراد تاكيد شده بود که از كانال خارج نشوند.
65/10/18 ساعت 15؛ مسئولين گردان، گروهان‌ها و دسته‌ها براي شناسايي به ديدگاه رفتند.
65/10/18 ساعت 18؛ در جلسه‌ی فرمانده لشگر با مسئولین محورها و گردان‌های عمل‌کننده مقرر شد با توجه به آنکه ساعت 2 بامداد، زمان شروع عملیات است، باید سرعت‌عمل را برای جبران تأخیر، اعمال کرد. همچنین مقرر شد غواصان گروهان‌های نصر و فلق 21:30 دقیقه و دسته‌ویژه ساعت 22:30 به آب بزنند تا ساعت 1:15 دقیقه همه در پشت موانع باشند و منتظر شروع عملیات شوند.
65/10/18 ساعت 20:50؛ نیروهای تخریب و غواصان دسته‌ویژه و پس از آنها گروهان‌هاي نصر و فلق وارد آب شدند. غواصان دسته‌ویژه در يك مسیر و گروهان‌های نصر و فلق در يك مسیر ديگر به پیش رفتند. وجود موانع مختلف از جمله مين‌هاي قديمي و بقاياي خاكريزهاي به جای مانده از قبل، مشكلاتي را برای حرکت نیروها در آب‌گرفتگی ايجاد مي‌كرد.
65/10/19 ساعت 00:45 بامداد؛ فرمانده محور عاشورا در تماس با سنگر فرماندهی لشکر اعلام کرد که یگان مجاور با دشمن درگیر شده است. در پی آن، فرمانده لشکر به دلیل احتمال درگیری قبل از موعد مقرر، از فرماندهان گردان خواست تا غواص‌ها حرکت خود را به‌سوی موانع، سرعت بخشند.
65/10/19 ساعت 1:20 بامداد؛ در حالیکه طبق برنامه 40 دقیقه تا شروع عملیات مانده بود، ولی به دلیل درگیر شدن لشگر 19 فجر، فرمانده لشکر رمز عملیات را اعلام کرد و این در حالی بود كه نیروهای دسته‌ویژه به نزدیکی سنگرهای کمین رسیده و نخستین نفرات گروهان‌های غواص به حدود 50 متری موانع دشمن رسیده بودند.
65/10/19 ساعت 1:50 دقیقه؛ نیروهای تخریب سه ردیف از هشت ردیف سیم‌های خاردار را گشوده و نخستین دسته از گروهان‌های غواص وارد معبر شدند. به دلیل حجم سنگین آتش دشمن، در دقايق اوليه، موفق به گشودن معبر نشدند. پس از آن، دسته‌های دیگر که تا آن هنگام خود را به نزدیکی معبر رسانده بودند، یکایک وارد معبر شده، ولی به سبب شدت آتش دشمن موفق به پیشروی نشدند.
65/10/19 در جریان نخستین مرحله از یورش، برادر علیرضا آملی (فرمانده گروهان نصر) و تعدادی از نیروهای غواص به شهادت رسیده و برخی نیز مجروح شدند.
65/10/19 ساعت 2:5 دقیقه بامداد؛ خبرهای رسیده از محل درگیری حاکی از عدم موفقیت نیروهای غواص گردان در گشودن معبر بود. فرمانده لشکر 19 فجر در تماس با برادر فضلی اعلام کرد که معبر این لشکر باز شده است.   
65/10/19 ساعت 2:15 دقیقه بامداد؛ غواص‌های دسته‌ویژه به‌علت هوشیاری نیروهای عراقی فقط توانستند دو سنگر کمین در شرق پنج‌ضلعی را پاکسازی و تصرف کنند، لذا با توجه به ناکامی غواص‌های گروهان‌های نصر و فلق در شکستن خط دشمن، چون ادامه پاکسازی این کمین‌ها ضرورت چندانی نداشت، به آنها دستور برگشت به عقب داده شد.
65/10/19 ساعت 2:30  دقیقه بامداد؛ نیروهای گردان امام سجاد علیه‌السلام پس از گشوده‌شدن معبر، خود را به دژ دشمن رسانده تا حرکت خود را بر روی دژ به سمت جنوب آغاز کنند. عبور نیروهای این گردان از این معبر، حدود یک‌ساعت به طول انجامید.
65/10/19 ساعت 3 بامداد؛ علی‌رغم گشوده‌نشدن معبر، فرماندهان لشکر اصرار به شكسته شدن خط دشمن داشتند. از این رو، بار دیگر نیروهای غواص اقدام به یورش کرده که بر اثر آتش دشمن، تعدادی دیگر نیز شهید و مجروح شدند.
65/10/19 ساعت 5 صبح؛ پیش از روشن شدن هوا، باقیمانده نیروهای غواص گردان برای سومین‌بار اقدام به یورش به سوی موانع و خط دشمن کردند که در نهایت بر اثر مقاومت دشمن و شهید و مجروح شدن برخی دیگر از افراد، امکان پیشروی حاصل نشد. از این رو، فرماندهان از ادامه پیشروی از این محور منصرف شدند.
65/10/19 ساعت 5:15 دقیقه صبح؛ در پی شکسته نشدن خط دشمن، مقرر شد تا تعدادی از نیروهای داوطلب از گروهان فجر و فتح با استفاده از قایق، خود را به موانع دشمن زده تا مسیر برای ادامه پیشروی سایر افراد باز شود، اما پیش از حرکت قایق‌های یاد شده، تصمیم بر آن شد تا دو گروهان یاد شده به جای زدن به خط دشمن، از راهکار لشکر 19 فجر وارد شوند. از این رو، مسیر حرکت به سوی شمال تغییر یافته و دو گروهان مذکور تا ساعت 6 توانستند به‌صورت پراکنده خود را به خط اول دشمن برسانند.
65/10/19 ساعت 5:45 دقیقه صبح؛ با توجه به تغییر طرح مانور، به باقیمانده نیروهای گروهان‌های نصر و فلق، دستور بازگشت داده شد و متعاقب آن، تعدادی قایق برای انتقال آنها اعزام شدند. بازگشت این نیروها تا پیش از 7 صبح به طول انجامید.
65/10/19 ساعت 6 صبح؛ در پی تأخیر در شکسته‌شدن خط دشمن، طرح مانور محور عاشورا تغییر کرده و مقرر گردید دو گروهان نصر و فجر پس از رسیدن به دژ شرقی پنج‌ضلعی، از آن خارج شده و اقدام به تصرف هفت خاکریز مقطعی خط دوم پنج‌ضلعی نمایند. در پی این تصمیم، گروهان‌های یاد شده بر روی دژ دشمن، به سوی جنوب حرکت کردند.
65/10/19 ساعت 7 صبح؛ نیروهای گروهان فتح، از خط اول دشمن وارد پنج‌ضلعی شده و پس از پیشروی به سوی خط دوم، موفق شدند تا قبل از ساعت 8 صبح، خاکریزهای دوم، سوم و چهارم دشمن را تصرف کنند، اما هنگامی‌که قصد پیشروی به سوی خاکریز پنجم را داشتند، به دلیل مقاومت دشمن بر روی دژ شرقی (مقابل مقطعی پنجم) دستور توقف در پیشروی داده شد.  
65/10/19 ساعت 8 صبح؛ عمده نيروهاي گروهان فجر و متعاقب آن گروهان الحديد وارد دژ شرقی پنج‌ضلعی شده بودند. در این زمان؛ غواص‌ها در عقب خط، روي اسكله، در حال سازماندهي مجدد و تعويض لباس براي بازگشت به منطقه پنج‌ضلعی بودند.
65/10/19 ساعت 9 صبح؛ نيروهاي گروهان فجر که براي تصرف بقیه‌ی خاكريزهاي خط دوم دشمن وارد عمل شده بودند، موفق به تصرف خاکریز ششم شده و تا ساعاتی بعد، تمامی خاکریزهای خط دوم به تصرف رزمندگان درآمد.  
65/10/19 ساعت 10 صبح؛ نيروهاي گروهان ادوات (الحديد) در تعقيب دشمن در كنار كانال مقداد درگير شده و تا عمق مواضع دشمن پيشروي كردند و میزان پیشروی این گروهان به حدی بود كه برقراری ارتباط بي‌سيم با آنها به‌سختی ممکن بود.
65/10/19 ساعت 11 صبح؛ بر اثر فشار رزمندگان، دشمن از خط سوم پنج‌ضلعی عقب‌نشینی کرده و به سوی کانال واقع در جنوب پنج‌ضلعی تغییر موضع داد. در پی این واقعه، سه تیم از گروه ویژه‌ی گروهان فتح از خاکریزهای مقطعی 2،3 و 4، سراغ خط سوم دشمن رفته تا از فرار دشمن اطمينان حاصل كنند.
65/10/19 ساعت 11 صبح؛ نيروهاي گروهان ادوات، كانال مقداد را تا پل يازدهم پاكسازي كرده و مقر زرهي دشمن را در غرب پنج‌ضلعي به تصرف در آوردند.
65/10/19 ساعت 14 ؛ نيروهاي نصر و فلق و دسته‌ويژه هم وارد پنج‌ضلعي شده و در سنگرهای دژ شرقی پنج‌ضلعی مستقر شدند.
65/10/19 پس از تثبیت مواضع، نيروهاي گردان تا روز بعد به پدافند مشغول شدند.
65/10/20 بعدازظهر؛ نیروهای گردان مواضع خود را تحویل داده و با استفاده از چند فروند قایق، خود را به شرق آب‌گرفتگی رساندند. کار انتقال نیروها تا غروب آفتاب ادامه یافت. پس از آن، تمامی افراد بر چند دستگاه کامیون سوار شده و منطقه شلمچه را به سوی اردوگاه كوثر ترک کردند. در جریان این مرحله از عملیات کربلای 5؛ علاوه بر ده‌ها تن مجروح، تعدادی نیز شهید شده که تاکنون 27 نفر از آنان شناسایی شده‌اند.
65/10/21 ساعت 21 پس از رسیدن کامیون های حامل نفرات گردان به اردوگاه کوثر، افراد از آن پیاده شده و در چادر های خود به استراحت پرداختند.
65/10/21 پس از بازگشت نيروها، گروهان فلق و نصر با يكديگر ادغام شده و تحت عنوان گروهان نصر سازماندهي شدند.

عمليات كربلای 5 (مرحله دوم)

زمان شرح واقعه
65/10/21 از بعد از ظهر؛ به نیروهای گردان برای انجام مأموریت بعدی آماده‌باش داده شد. از این رو افراد بار دیگر وسایل خود را به واحد تعاون تحویل داده و کمبود مهمات مورد نیاز خود را تأمین کردند. ضمنا در پی شهادت شهید آملی و تعدادی از نیروهای گروهان‌های نصر و فلق، این دو گروهان بار دیگر ادغام شده و تحت عنوان گروهان نصر به فرماندهی باقر آقایی، مهیای انجام عملیات شدند.
65/10/21 در هنگام عصر؛ تعدادی کامیون برای انتقال نیروها به منطقه، وارد محوطه‌ی گردان شد.
65/10/21 بعد از نماز مغرب و عشاء، نیروهای گردان شام را صرف کرده و به تدریج سوار بر کامیون‌ها شدند. ساعتی بعد؛ ستون گردان، اروگاه كوثر را به مقصد شلمچه ترک كرد.
65/10/22 در نخستین ساعات بامداد؛ کامیون‌های حامل نفرات گردان به شلمچه رسیده و در كنار  پد هلي‌كوپتر واقع در جاده شلمچه توقف کردند. نیروهای گردان از کامیون‌ها پیاده شده و در سنگرهای رو باز (آشیانه تانک) که بر روی پد هلی‌کوپتر ایجاد شده بود، استقرار یافتند.
65/10/22 10 صبح؛ از سوی لشگر به گردان‌حضرت‌علی‌اکبر مأموريت داده شد تا در منطقه غرب کانال پرورش ماهی، از سه‌راه شهادت به سمت جنوب، اقدام به پیشروی کند.
65/10/22 در بعدازظهر؛ ستون گردان به صورت پياده از محل استقرار خود حرکت کرده و پس از عبور از جاده شلمچه، وارد منطقه پنج‌ضلعی شد. نیروهای گردان پس از ورود به پنج‌ضلعی، در سنگرهای موجود در دژ اول شلمچه، به استراحت پرداختند.
65/10/22 ساعت 15 ؛ تعدادي از كادر گردان براي دیدن محل عمليات، به غرب کانال ماهی رفته و در محدوده‌ی سه‌راهی شهادت در زیر آتش شدید دشمن به شناسایی منطقه پرداختند.
65/10/22 با نزدیک شدن غروب؛ نیروها به تدریج از دژ اول خارج شده و حرکت خود را به سوی مقر سابق فرماندهی دشمن در غرب پنج‌ضلعی آغاز کردند. در حین حرکت، يك هواپيماي ملخي با تيربار به سوی نیروهای گروهان فجر تیراندازی کرد که ضمن آن تعدادی مجروح شدند.
65/10/22 ساعتی پس از غروب آفتاب؛ نيروها به مقر فرماندهی تیپ زرهي رسيده و در سنگرها و کانال‌های اطراف آن  مستقر شدند. فرماندهان گردان نیز با استفاده از فرصت، به توجيه مسئولین گروهان‌ها پرداختند.
65/10/22 ساعت 20:30 دقیقه؛ برادر فضلی به قرارگاه نیروی زمینی فرا خوانده و به وی اطلاع داده شد که تیپ 5 لشکر گارد عراق، قصد پیشروی بر روی دژ غربی کانال ماهی (به سمت شمال) را داشته تا بتواند منطقه‌ی غرب کانال را به تصرف در آورد. از این رو، مأموریت لشکر تغییر یافته و مقرر شد همان‌شب، به مقابله با پیشروی دشمن پرداخته شود. در پی این ابلاغ، گردان حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام که برای انجام عملیات در شب بعد به منطقه آمده بود، برای انجام این مأموریت در نظر گرفته شد.
65/10/22 ساعت 21 ؛ در پی ابلاغ مأموریت جدید، فرمانده گردان، معاونین خود و مسئولین گروهان‌ها را نسبت به وضعیت کلی عملیات توجیه کرد.  
65/10/22 ساعت 21:30 دقیقه؛ در حالیکه توزیع غذا بین نیروهای گردان انجام می‌شد، بوی گازهای شیمیایی، محل استقرار نیروهای گردان را فرا گرفته بود.
65/10/22 ساعت 22 ؛ با رسیدن چند دستگاه وانت تویوتا، کار انتقال نیروها به منطقه‌ی غرب کانال ماهی آغاز شد. سرعت‌عمل در انتقال نیروها، به حدی بود که برخی از افراد موفق به دریافت یا صرف غذای خود نشده بودند.
65/10/22 ساعت 23:30 دقیقه؛ هر چند فرماندهان گردان به‌سبب احتمال آتش شدید دشمن، نگران آسیب‌دیدن نیروها در مسیر حرکت به سوی محل عملیات بودند، ولی خوشبختانه آتش دشمن کاهش یافته بود و ستون گردان توانست با عبور از پل کانال ماهی، خود را به سه‌راهی شهادت برساند. البته وجود نفربرها و خودروهای سوخته یا منهدم‌شده در این محل، حاکی از شدت آتش دشمن بود.
65/10/22

ساعت 24 ؛ طبق طرح کلی عملیات، پیشروی باید به‌طور همزمان از دو محور آغاز می‌شد:

در یک محور؛ گروهان فجر و در پی آن گروهان فتح باید به‌سوی جاده آسفالت حرکت کرده و پس از رسیدن به آن، به‌سوی جنوب روانه می‌شدند.

در محور دیگر نیز؛ گروهان نصر و دسته‌ویژه باید در کنار دژ غربی کانال ماهی پیشروی  مي‌كردند.

65/10/23 ساعت 00:30 ؛ گروهان فجر با عبور از سه‌راه شهادت به‌سمت غرب حركت كرده و در كنار جاده آسفالت مستقر شدند. آنها باید منتظر رسیدن گروهان فتح باقی می‌ماندند.
65/10/23 ساعت 00:45 ؛ گروهان فتح باید خود را به پشت گروهان فجر می‌رساند، لذا از روی دژ كانال ماهي عبور كرده و به‌سمت جنوب‌غرب حركت كرد و پس از رسيدن به جاده آسفالت، به موازات آن ادامه مسير داده و به‌سمت جنوب حرکت کرد.
65/10/23 ساعت 00:45 ؛ در حین حرکت گروهان فتح در کنار جاده آسفالت، تعدادی از افراد به‌سبب اصابت خمپاره‌های دشمن، شهید و مجروح شدند.
65/10/23 ساعت 00:45 دقیقه؛ گروهان نصر و در پی آن دسته‌ویژه «صف»، در کنار دژ کانال ماهی به‌سوی جنوب حرکت کرده و پس از طی 1500 متر از سنگرهای خودی، عبور کردند.
65/10/23 ساعت 01:00 بامداد؛ رمز عملیات از سوی فرمانده گروهان به گروهان‌ها اعلام شد.
65/10/23 ساعت 01:05 دقیقه بامداد؛ نيروهاي گروهان نصر پس از نزدیک شدن به مواضع دشمن، خيلي سريع درگير شدند. دشمن علاوه بر سنگرهای موجود بر روی دژ، به اندازه‌ی دو تا سه متر در داخل دریاچه نیز استقرار یافته بود و با آتش پر حجم خود، موجب شهادت و مجروحیت تعداد زیادی از نیروهای گروهان نصر شد.
65/10/23 ساعت 01:10 دقیقه؛ گروهان فتح در پیشروی خود در كنار جاده آسفالت، به‌شدت با دشمن درگير شد.
65/10/23 در ساعت 01:30 دقيقه بامداد؛ گروهان نصر با موج حمله عراقي‌ها مواجه و به‌شدت با آنها درگير شد. در این درگیری، برادر آقايي (فرمانده گروهان) مجروح شد و برادر اعتصامي (معاون گردان) سعي داشت نيروها را هدايت و عمليات را ادامه دهد.
65/10/23 در ساعت 02:30دقیقه بامداد؛ در نتیجه درگیری نیروهای گروهان فتح با دشمن، تعداد زیادی از افراد شهید و مجروح شدند. از این رو، به باقیمانده‌ی نیروهای آن گروهان، دستور بازگشت داده شد.
65/10/23 ساعت 3 بامداد؛ نیروهای دسته‌ويژه به‌همراه باقيمانده گروهان نصر، مشغول درگيري با دشمن و پيشروي در كنار كانال بودند. نفرات دشمن از روی دژ به‌مقدار زیادی  نارنجك مي‌انداختند و تعداد شهدا و مجروحین رو به افزایش بود.
65/10/23 ساعت 03:30 ؛ درگيري با تعداد زيادی از عراقي‌ها با آتش پر حجم در چپ و راست دژ كانال ماهي ادامه داشت و تعداد مجروحان و شهدا همچنان در حال افزایش بود.
65/10/23 ساعت 03:30 دقیقه بامداد؛ عراقي‌ها روي دژ، سنگرهای حفره‌روباهي ‌كنده بودند و پشت سر نیروهای گردان، نارنجك مي‌انداختند. از این رو، چند نفر از افراد براي پاكسازي بر روی دژ رفته و جمعی از نیروهای دشمن را از بین بردند.
65/10/23 ساعت 04:00 بامداد؛ تقريباً در دو طرف دژ، نيروي چنداني براي گردان باقي نمانده بود و عراقي‌ها به مجروحان تير خلاصي مي‌زدند.
65/10/23 ساعت 05:00 ؛ تلاش براي انتقال مجروحين و شهدا به عقب صورت مي‌گرفت، اما آتش پر حجم دشمن مانع كار بود.
65/10/23 ساعت 5:30 بامداد؛ برادر مسلم اسدي كه مجروح شده بود، با تعدادي از نیروها با نارنجك سعي مي‌كردند جلوي پیشروی عراقي‌ها را بگيرند.
65/10/23 ساعت 6 صبح؛ امكان عقب‌بردن شهدا نبود و مجروحان زيادي هم مانده بودند و امكانات براي تخليه نيرو كم بود. در میان مأموریت‌های گردان‌حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام، بیشترین تعداد شهدا و مجروحین مربوط به این مرحله از عملیات بود، به‌‎نحوی که در جمع، شهدای آن تاکنون 70 تن شناسایی شده‌اند.
65/10/23 ساعت 06:30 بامداد؛ نيروهاي فجر و بخش زيادي از نيروهاي سالم و مجروح فتح و نصر و دسته‌ويژه، به عقب منتقل شدند.
65/10/23 ساعت 7 صبح؛ هر تعداد که امكان داشت از نیروهای گردان اعم از: مجروح، سالم و شهيد، از منطقه به عقب منتقل شدند.
65/10/23 در گزارش فرمانده گردان به فرمانده لشکر، تعداد نیروهای دشمن بالغ بر 100 نفر ارزیابی شده بود که در جریان حمله رزمندگان گردان، صدها تن از آنها کشته و مجروح شدند. در پی این عملیات، نیروهای دشمن که قصد تصرف غرب کانال ماهی را داشتند، نه تنها قادر به پیشروی شدند، بلکه مجبور شدند تا مقداری نیز به عقب روند. فرمانده نیروی زمینی سپاه، پس از این مأموریت، به فرمانده لشکر سیدالشهدا گفته بود که «شما آنجا [غرب کانال ماهی] را نجات دادید.»
65/10/23 باقيمانده گردان به اردوگاه كوثر برگشت. گروهان فجر و الحديد در این مأموریت، آسيب كمتري نسبت به گروهان‌های دیگر ديدند.

عمليات كربلای 5 (مرحله سوم)

زمان شرح واقعه
65/10/26 در جریان مراحل اول و دوم عملیات کربلای 5 جمع کثیری از نیروهای گردان به‌ویژه از گروهان فتح، نصر و دسته‌ویژه صف، شهید و مجروح شده بودند، از این رو برای حضور در مرحله‌ی بعدی عملیات، گردان از افرادی که به‌تازگی به منطقه اعزام شده بودند، نیرو جذب کرد. با ورود نیروهای جدید، کار سازماندهی به‌سرعت انجام شده و در پی آن برنامه‌های آموزشی آغاز شد.‌
65/11/1 خبر شهادت حاج یدالله کلهر (قائم مقام لشکر سیدالشهدا) در شلمچه، بین رزمندگان گردان انتشار یافت.
65/11/2 از سوی قرارگاه به لشکر سیدالشهدا ابلاغ شد تا در نخلستان‌های سمت راست جزیره صالحیه عملیات انجام دهند که متعاقب این ابلاغ، از سوی فرماندهی لشکر مقرر شد گردان‌های حضرت قمربنی‌هاشم و مسلم‌بن‌عقیل به عنوان گردان‌های عمل‌کننده وارد شده و گردان‌حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام نیز به عنوان احتیاط در نظر گرفته شد.
65/11/2

از اوایل روز، نیروهای گردان مهمات مورد نیاز را دریافت کرده و به‌تدریج ساک‌های خود را تحویل واحد تعاون گردان دادند.

در بعد از ظهرکار؛ جمع‌آوری وسایل و لوازم انجام شده و سرانجام در هنگام غروب آفتاب، نیروهای گردان با استفاده وسایل نقلیه، اردوگاه كوثر را به مقصد شلمچه ترک کردند.

65/11/2 ساعت 23:00 ؛ در جلسه‌ای با حضور فرمانده نیروی زمینی سپاه، انجام مأموریت در جزیره صالحیه نیز به لشکر سیدالشهدا واگذار شد و با توجه به آمادگی گردان‌حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام، این مأموریت به گردان ابلاغ شد.  
65/11/2 در اواخر شب؛ ستون گردان به شهرک دو عیجی در منطقه شلمچه رسیده و نیروها در سنگرهای به‌جای‌مانده از مزدورهای بعثی، استقرار یافتند.
65/11/3 ساعت 2 بامداد؛ نیروهای گردان برای انجام عمليات در شلحه صالحيه، به صورت پياده به‌سمت خط‌مقدم حركت كردند.  
65/11/3 ساعت 4 بامداد؛ گروهان‌ها درحین حرکت به‌سوی منطقه عملیات، بر اثر آتش شديد و خاكريزهاي متعدد، در شناسایی معابر وصولی دچار مشکل شده و حتی برخی، مسیر خود را گم کردند.
65/11/3 ساعت 04:30 بامداد؛ بر اثر آتش شدید دشمن در منطقه، تعدادي از نیروهای گردان در طول مسير، مجروح یا شهید شدند.
65/11/3 ساعت 05:00 بامداد؛ اگرچه برخی از گروهان‌ها در حرکت خود با تأخیر مواجه شدند، ولی به هر ترتیب،  نخستین گروه از رزمندگان گردان‌حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام زیر آتش شدید دشمن، به خط مقدم رسیدند. این خط در اختیار گردان امام سجاد علیه‌السلام قرار داشت که البته در مدت حضورشان، تعداد زیادی از نیروهای آنها شهید و مجروح شده بودند.
65/11/3

ساعت 05:30 صبح؛ در حاليكه هوا در حال روشن شدن بود، گروهان الحديد که پیش از نیروهای دیگر به خط مقدم رسیده بود، آماده عبور از پل «يازينب» و ورود به جزيره شده بود. پل «یازینب» منطقه شلمچه را به شلحه‌صالحیه متصل می‌کرد.

دشمن در جزیره صالحیه، روی دژی که پشت جاده منتهی به پل ورودی جزیره قرار داشت، خط پدافندی تشکیل داده بود و در یک فاصله 300 متری تعداد زیادی قبضه‌های تیربار و خمپاره مستقر کرده بود.

65/11/3 ساعت 06:00 صبح؛ در حالی که نیروهای دشمن از جهات مختلف در منطقه مسلط بودند، گروهان الحديد زیر آتش شدید دشمن، از پل «یازینب» عبور کرده و وارد جزيره شد.
65/11/3 ساعت 6:30  صبح؛ هرچند نیروهای دشمن، در برابر حمله‌ی رزمندگان، به‌شدت مقاومت می‌کردند، اما به هر ترتیب تعدادی از کادر گردان و دسته‌های گروهان الحدید در حال پیشروی به‌سوی خط دشمن بودند. در همین زمان، برادر حسن كوليوند (فرمانده گروهان الحديد) در حین عبور از پل «یازینب» به‌شدت مجروح شد.
65/11/3 ساعت 7:30 صبح؛ اگرچه تعدادی از نیروهای گردان به‌رغم آتش شدید، موفق به عبور از پل “یا زینب” و شکستن خط دشمن شدند، اما به دلیل حجم زیاد آتش و مقاومت دشمن، تنها چند ده متر موفق به پیشروی و تصرف در پل بر روی خط دشمن شدند و این در حالی بود که تعداد شهدا و مجروحین در حال افزایش بود.
65/11/3 ساعت 8:30 ؛ پس از گروهان الحدید، نيروهاي دسته‌ويژه در قالب گروه‌های چند نفره به تدریج وارد جزیره شده و با دشمن درگیر شدند. در این میان؛ وجود يك تانك و چند تيربارچی دشمن، پیشروی رزمندگان گردان را با مشکل جدی روبه‌رو کرده بود.
65/11/3 ساعت 14 ؛ پس از  ساعت‌ها درگیری شدید، سرانجام صداي الله‌اكبر از پشت بي‌سيم گردان شنيده شد. در این ساعت، رزمندگان گردان موفق شدند با زدن تانك دشمن و به هلاکت رساندن مزدوران بعثی، مقاومت آنها را در هم شکسته و با عبور از عرض جزيره، خود را به دژ غربی ‌برسانند.
65/11/3 ساعت 15 ؛ گروهان‌هاي نصر و فتح و فجر هم وارد جزيره شدند و در دو دژ شرق و غرب جزيره شروع به پيشروي كردند.
65/11/3 ساعت 15:30 ؛ در حین پیشروی رزمندگان گردان، يك روستا که در مجاورت دژ غربي قرار داشت، تصرف و پاكسازي شد. در جریان این عملیات، رزمندگان گردان موفق شدند تا پیش از تاریک شدن هوا، به عمق 400 متر در دو طرف جزیره پیشروی کنند.
65/11/3 ساعت 17 ؛ تمامی نيروهاي گردان بدون در نظر گرفتن سازماندهی اولیه، در دو محور شرقي و غربي جزيره تقسيم شدند. مسئولیت محور غربي بر عهده‌‎ی مسلم اسدي و محور شرقي بر عهده‌ی سید رسول اعتصامي گذاشته شده بود.
65/11/3 ساعت 18 ؛ نیروهای گردان، دو نفر عراقي را به اسارت درآوردند.
65/11/3 ساعت 18:30 ؛ به محض تاریک شدن هوا، واحد تخریب با استفاده از مین‌های ضد تانک، ضد خودرو و ضد نفر، دو میدان مین به عمق 100 متر در جاده سمت راست و چپ جزیره ایجاد کردند.
65/11/3 ساعت 22 ؛ شدت درگیری در منطقه کاهش یافته و آرامش نسبی برقرار شده بود. نيروهای گردان نیز در مواضع خود استقرار یافته و به نگهبانی پرداختند.  
65/11/4 ساعت 2 بامداد؛ يك ستون از نیروهای دشمن از لابلاي خاكريز داخل نيزارها در ضلع شرقي قصد نفوذ در مواضع گردان و غافلگیری را داشتند که رزمندگان گردان متوجه اقدام آنها شده و پس از درگیری با دشمن، آنها را متواری ساختند.
65/11/4 ساعت 10 صبح؛ اسرای دشمن به قرارگاه فرستاده شدند.
65/11/4 هرچند نيروهاي عراق ديده نمي‌شدند، ولی عناصر منافقين به‌طور مستمر روي بي‌سيم‌هاي فرماندهان گردان در حال رجزخواني و تضعيف روحيه بودند. البته نیروهای گردان نیز جواب‌هاي مناسبی را به آنان مي‌دادند.
65/11/4 در حوالی عصر؛ نیروهای دشمن با استفاده از قایق به ساحل غربی جزیره تردد می‌کردند. صدای بلندگوها و قایق‌های موتوری دشمن در حین عبور از شط‌العرب شنیده می‌شد.
65/11/4 ساعت 22 ؛ نیروهای گردان بخشی از ساحل شرقی و غربی جزیره صالحیه را در اختیار داشتند. از این رو براي ايجاد ارتباط بين دو ضلع یاد شده و تشکیل خط دفاعی در عرض جزیره گروهی از نیروها برای شناسایی، از  ضلع شرقي به سوی جاده شنی اعزام شدند. این گروه تا  ابتدای جاده شني که شرق و غرب جزیره را با یکدیگر مرتبط می‌ساخت، پیش رفتند.
65/11/5 ساعت 6:30 صبح؛ از ضلع غربي يك گروه گشتي به جلو فرستاده شدند تا از روستاي روبه‌رو عبور كنند. در خانه‌هاي روستا شهدای ایرانی که از قبل جا مانده بودند، دید می‌شد، ولی اثری از نیروهای دشمن نبود. افراد اعزامی پس از توقفی کوتاه تا ابتدای جاده شني به عقب بازگشته و در امتداد جاده شنی با نیروهای مستقر در ضلع شرقي الحاق كردند.
65/11/5 ساعت 9 صبح؛ نیروهای دشمن همراه با آتش شديد از ضلع غربي جزیره پیشروی کرده و قصد تشكيل خط داشتند. در تمامی طول روز، نیروهای گردان با دشمن در حال درگیری بودند.
65/11/5 در حوالی عصر؛ یک هلی‌کوپتر دشمن موفق شد سنگر موجود در ابتدای پل “یا زینب” را هدف قرار دهد. در این حادثه برادر جانباز قره‌داغی که با قناسه به‌سوی بالگردهای مهاجم تیراندازی می‌کرد، به شهادت رسید.
65/11/5 ساعت 20 ؛ نیروهای دشمن که از هر راهی برای بازپس‌گیری جزیره استفاده می‌کردند، با چند قايق قصد حمله به ضلع غربي جزیره را داشتند كه با آتش رزمندگان گردان مواجه شده و پس از درگیری، ناچار به عقب‌نشینی شدند.
65/11/6 صبح؛ نیروهای تيپ 2 كماندويي عراق، هلهله‌کنان و با آتش شديد، از داخل نخلستان بين ضلع شرقي و غربي، اقدام به پاتک کردند. درگیری بسیار شدید روی داده و كار به نبرد تن‌به‌تن رسيد، ولي در پی مقاومت رزمندگان گردان، سرانجام دشمن با تحمل تلفات ناچار به عقب‌نشینی شد.
65/11/6 ساعت 10 صبح؛ با توجه به شهادت و مجروحیت بسیاری از افراد، از لشگر تقاضاي نيرو و آتش كمكي شد، ولی  پاسخ‌های ارائه‌شده حاکی از نبود نيروی کمکی بود و رزمندگان گردان ناگزیر بايد با همان کمبود نیرو به مقاومت می‌پرداختند.
65/11/6 ساعت 11 صبح؛ بر اثر آتش شدید و درگیری با دشمن، تعداد شهداء و مجروحان به‌تدریج رو به افزایش بود و سعي مي‌شد تا بتوان آنها را به خارج از جزیره منتقل کرد. لازم به ذکر است در این شرایط بر اثر آتش، کسی  از عقب براي انتقال شهدا و مجروحان نمي‌آمد.
65/11/6 ساعت 15 بعدازظهر؛ تعدادی از نیروهای دشمن بر روي ساختمان‌هاي ابوالخصيب که مشرف بر جزيره بود، مستقر شده و از آنجا با قناسه و تيربار به‌سوی رزمندگان گردان تیراندازی می‌کردند. لذا دو نفر ديده‌بان از توپخانه و ادوات به جزیره آمدند و با هدایت آتش خودی بر روی مواضع دشمن، آنها را برای مدتی خاموش کردند.
65/11/6 ساعت 16 بعدازظهر؛ در طی درخواست مکرر نیرو، سرانجام يك گروهان از گردان كربلا براي پدافند در ضلع غربي و يك گروهان از بچه‌هاي دبيرستان سپاه که اغلب نوجوان بودند، برای استقرار در ضلع شرقي، به جزیره آمدند.
65/11/6 ساعت 20 ؛  تبادل آتش بین نیروهای خودی و دشمن بسيار شديد بود و در ضلع شرقي، از عصر نيروها به‌طور مستمر با عراقي‌ها درگير بودند.
65/11/6 ساعت 21 ؛ تعدادي از بچه‌هاي دبيرستان سپاه در آتش‌باري دشمن، شهيد شدند.
65/11/6 ساعت 22 ؛ با وجود كمبود نيرو و شدت آتش و درگيري، حاج علي فضلي در پشت بي‌سيم با استفاده از رمز پیام داد که خبر مقاومت رزمندگان در جزيره به امام داده شده و امام نیز فرمودنده‌اند که برای رزمندگان دعا می‌کنم و منتظر ديدارشان هستم.
65/11/7 صبح؛ نيروهاي گردان حضرت زينب براي تحويل گرفتن خط به جزيره آمدند كه در تعویض نیروها، بر اثر شدت آتش، تعدادي از فرماندهان آن گردان مجروح شدند.
65/11/7 ساعت 10 صبح؛ گردان در حال تعويض و خروج از جزيره شلحه صالحيه بود. از مجموعِ نیروهای گردان تنها 16 نفر باقي مانده و بقیه شهید یا مجروح شده بودند. مجموع شهدای این مرحله از عملیات، تاکنون 45 تن شناسایی شده‌اند.
65/11/8 نیروهای گردان به اردوگاه كوثر بازگشتند.
65/11/9 نیروهای گردان برای رفتن به مرخصی آماده شدند.
65/11/10 نیروهای گردان به مرخصي اعزام شدند.
65/11/16 از زمان شروع مرخصي تا امروز، بچه‌هاي گردان به‌صورت دسته‌جمعي به دیدار خانواده شهدای تهران و کرج رفتند.
65/11/17 برنامه‌ریزی برای اعزام دسته‌جمعی نیروهای گردان به مشهد انجام شد.
65/11/18 ساعت 16 ؛ نیروهای گردان در جلوی در ورودی دانشگاه تهران گرد هم آمده و با استفاده از سه دستگاه اتوبوس و يك وانت به‌سوی مشهد حرکت کردند.
65/11/19 نیروهای گردان به مشهد رسیده و در هتل جهان واقع در خیابان مجاور بازار امام رضا، اسکان یافتند. افراد در طول حضور خود در مشهد به زيارت امام رضا مي‌‌رفتند.
65/11/19 پانسمان مجروحین کاروان به‌صورت روزمره انجام می‌شد.
65/11/20 شب؛ مراسم دعا در هتل، در يكي از اتاق‌ها برگزار شد و بچه‌ها پس از دعا ميثاق‌نامه‌ای نوشته و عهد كردند كه تا آخر پاي امام و جنگ بايستند.
65/11/22 نیروهای گردان در مشهد در راهپيمايي شركت كردند. یکی از منافقين در فلكه آب، نارنجكی را در نزدیکی محل حضور چند تن از نیروهای گردان به داخل جمعیت انداخت که بر اثر ان چند نفر  شهيد و مجروح شدند.
65/11/23 نيروها گردان از مشهد به تهران برگشتند.

مرحله‌ تکمیلی عملیات کربلای 5

زمان شرح واقعه
65/12/1 نيروهای گردان  به‌تدریج از مرخصي بازگشته و به اردوگاه كوثر وارد شدند.
  در اوایل اسفندماه؛ تعدادی از نیروهای جدید که در قالب سپاه مهدی(عج) به منطقه اعزام شده بودند، جذب گردان‌حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام شدند. با ورود این عده، نیروهای گردان کامل شده و سازماندهی افراد در قالب گروهان‌های نصر، فتح، فجر، الحدید و دسته‌ویژه صف انجام شد. پس از سازماندهی، برنامه‌های آموزشی به‌تدریج آغاز شد.
65/12/6 پس از مدتي تأخير، مرحله تكميلي عمليات كربلاي 5 شروع شده و يگان‌های رزمی به‌تدریج وارد عملیات شدند.
65/12/7 مسئولان گردان به منطقه‌ی شلمچه رفته و به شناسايي منطقه و طراحي برای عمليات مشغول شدند.
65/12/8 در هنگام شب، اقدامات مربوط به تجهیز و تدارک گردان از سوی لشکر آغاز شده و بخشی از آن انجام گرفت.
65/12/9 در اوایل روز؛ باقیمانده‌ی کار دریافت تجهیزات و تدارکات انجام شد.
65/12/10 در هنگام شب؛ گردان در جنوب اردوگاه كوثر، كنار كانال آب، يك مانور عملياتي انجام داد.
65/12/12 نیروهای گردان از اوایل روز ساک‌های خود را به‌تدریج به تعاون تحویل داده و در حوالی عصر، كار توجيه فرماندهان گروهان‌ها و دسته‌ها بر روی نقشه عملیات انجام شد. محل مأموريت گردان در غرب كانال پرورش ماهي تعیین شده بود.
65/12/12 ساعت 21 ؛ نیروهای گردان با استفاده از چند دستگاه اتوبوس از اردوگاه کوثر خارج شده و به‌سوی منطقه شلمچه حرکت کردند.
65/12/13 ساعت 2 بامداد؛ نیروهای گروهان فتح و دسته‌ویژه به محل پد هلي‌كوپتر در شلمچه وارد و در سنگرها مشغول استراحت شدند.
65/12/13 ساعت 20؛ نيروهاي گروهان فتح و دسته‌‌ويژه به ‌سمت منطقه عمليات حركت كردند. از سوی فرماندهی لشکر حرکت نیروهای گردان به طور مستمر پیگیری می‌شد.
65/12/13 ساعت 21 ؛ از سوی قرارگاه، زمان شروع عملیات، ساعت 21:30 اعلام شده بود.
65/12/13 ساعت 21:25 ؛ پس از اعلام آمادگی یگان‌ها، زمان شروع عملیات از سوی قرارگاه به ساعت 22 تغییر یافت.
65/12/13 ساعت 21:55؛ از سوی قرارگاه به لشکرها اعلام شد تا رأس ساعت 22، رمز آغاز عملیات را اعلام نمایند و این در حالی است که نیروهای عمل‌کننده از گردان، هنوز به دلیل آتش شدید دشمن، نتوانسته‌اند خود را به پای کار برسانند.
65/12/13 ساعت 22:13 ؛ یکی از مسئولین محور (اکبر نوجوان) پشت بی‌سیم اعلام کرد که نیروهای گردان علی‌اکبر را دیده و در پی هدایت آنها به نقطه رهایی است.
65/12/13 ساعت 22:23 ؛ گردان حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام به خط تماس رسید و با سازمان‌دادن به نیروهای خود، آماده است تا دقایقی دیگر عملیات را آغاز کند.
65/12/13 ساعت 22:33 ؛ به هر ترتیب نیروهای گروهان فتح حرکت خود را از انتهای کانال دو جداره (میثم) به‌سوی دشمن آغاز می‌کند.
65/12/13 ساعت 22:45 ؛ نیروهای گردان در حال عبور از موانع هستند تا عملیات خود را شروع کنند. گردان به دنبال راهکاری است تا خود را به نقطه‌ی ضربدری رسانده و از آنجا روی دژ عصایی، به چپ و راست گسترش یابد.
65/12/13 ساعت 22:53؛ خبرها حاکی از آن است که نیروهای گردان نتوانسته‌اند تا کنون خود را به ضربدری برسانند.
65/12/13 ساعت 22:59 ؛ گردان حضرت علی‌اکبرعلیه‌السلام توانسته از راهکار عبور کرده تا خود را به ضربدری برساند و پس از آن به‌سوی چپ و راست گسترش یابد.
65/12/13 ساعت 23:04؛ فرمانده به لشکر اعلام کرده که نیروها در حال گسترش به چپ و راست بوده و دشمن در حال فرار است. وی همچنین خواست تا تعدادی خودرو برای انتقال باقیمانده نیروها به خط اعزام شود.
65/12/13 ساعت 23:26 ؛ فرمانده گردان به لشکر اعلام کرده به خاطر وجود میدان مین، هنوز به ضربدری نرسیده‌ایم و مجبور شدیم مقداری به سمت راست برویم. او همچنان خواستار اعزام چند نفربر خشایار برای انتقال باقیمانده نیروها از میدان امام رضا(ع) است.
65/12/13 ساعت 23:47 ؛ فرمانده گردان، خبر رسیدن به ضربدری را به فرمانده‌ی لشکر اعلام کرد.
65/12/13 ساعت 24 بامداد؛ منطقه عمليات از سه جهت زير آتش شديد عراق قرار گرفته بود. گروهان فتح چند بار به‌سوی دژ دشمن حمله كرده و بر روی دژ عصایی، سر پل کوچکی ایجاد کرده بود، اما ادامه استقرار در آن به آسانی ممکن نبود.
65/12/14 ساعت 0:02 بامداد؛ فرمانده لشکر با بی‌سیم قصد تماس با فرمانده گردان را دارد، ولی او برای کسب خبر به جلو رفته است.
65/12/14 ساعت 0:40؛ قرارشد از نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام برای تعیین محل استقرار یک موشک آرپی‌جی به هوا شلیک شود تا نیروهای یگان‌های مجاور محل آنها را تشخیص دهند.
65/12/14 ساعت 1:26؛ خبرها حاکی از عدم الحاق لشکر 10 و 25 کربلا در موقعیت مربوطه است.
65/12/14 ساعت 1:35 ؛ فرمانده گردان به لشکر خبر عدم الحاق لشکر 25 را داده و به وجود میادین مین برای گسترش به سمت راست اشاره می‌کند. ضمنا خبر آرایش تانک‌ها در پشت دژ را به فرماندهی می‌دهد.
65/12/14 ساعت 2:35 ؛ فرمانده گردان خواستار آن شده تا برای انتقال یک دسته از نیروهای ادوات گردان به جلو، تعدادی وسیله‌ی نقلیه اعزام شوند.
65/12/14 ساعت 5:30 ؛ نیروهای دسته‌ویژه‌صف برای کمک به نیروهای گروهان فتح از انتهای کانال خارج شده و به‌سوی موقعیت ضربدری رفتند.
65/12/14 ساعت 5:45 ؛ فرمانده گردان تصمیم می‌گیرد تا با جابه‌جایی نیروها و درخواست آتش توپخانه، مسیر حرکت به‌سوی راست را فراهم کند.
65/12/14 ساعت 6 بامداد؛ دسته‌ويژه براي كمك وارد شده و با درگيري شديد به پيشروي پرداخت. عراقي‌ها به‌شدت مقاومت کرده و این درگیری تا روشن شدن هوا به طول انجامید و در این میان خسرو چپردار (فرمانده دسته‌ویژه) به همراه تعدادی از نیروها به شهادت رسیدند. برخی دیگر نیز در میان سیم‌خاردارها مجروح شده و جا ماندند و برخی دیگر هم موفق شدند خود را تا محل کانال، به عقب بکشانند.
65/12/14 ساعت 6:45 ؛ فرمانده گردان اطلاع می‌دهد 300 تا 400 متر روی دژ مستقر شده و تا کنون دو تانک دشمن منهدم شده‌اند، ولی بقیه تانک‌ها در حال حرکت و جابه‌جایی به طرفین هستند.
65/12/14 ساعت 7:04 ؛ نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام در پیشروی خود به‌سمت راست، با میدان مین مواجه شده و به دلیل آتش شدید دشمن، مجبور به عقب‌روی به‌سوی تقاطع شدند.
65/12/14 ساعت 7:14 ؛ نیروهای گردان به‌تدریج به‌سوی تقاطع عقب‎نشینی می‌کنند. در پی این عقب‌نشینی، فرمانده لشکر دلیل آن را جویا می‌شود. فرمانده گردان اعلام کرده تاکنون چهار بار اقدام به پیشروی کرده‌ایم، ولی هر بار به میدان مین برخورد کرده‌ایم و امکان پیشروی وجود ندارد. ضمن آنکه آتش مستقیم و منحنی دشمن به‌طور شدید بر روی نیروهای گردان است.
65/12/14 ساعت 7:45 ؛ با روشن‌شدن هوا و شدت‌یافتن آتش دشمن، تعداد شهدا و مجروحین افزایش‌یافته و به‌سبب عدم الحاق از طرفین، نیروهای گردان ناگزیر به بازگشت شدند.
65/12/14 ساعت 7:55 ؛ پس از منتفی‌شدن ادامه پیشروی، نیروهای به‌جا مانده از دسته‌‌ویژه و گروهان فتح در طول کانال استقرار یافته و آرایش پدافندی گرفتند. تعدادی از نیروهای ادوات در پشت دژ و داخل کانال به استقرار قبضه خمپاره‌ی 60 مبادرت کردند.
65/12/14 ساعت 8:30 صبح؛ دشمن اقدام به پاتک کرده و نيروهاي مستقر درکانال به مقابله با آن پرداختند. درگیری از شدت زیادی برخوردار بود.
65/12/14 ساعت 10 صبح؛ نیروهای دشمن پس از شکست پاتک اول خود، مكرر به حمله ادامه دادند. در مسیر پاتک، اجساد نیروهای دشمن بر روی هم انباشته شده بود.
65/12/14 ساعت 10 صبح؛ گروهان ادوات گردان سعي مي‌كرد با آتش خمپاره 60 ، شدت حمله عراقي‌ها را كم كند.
65/12/14 ساعت12 ؛ علی‌رغم حملات مکرر دشمن، مهمات بسيار كم شده و نیروها در سنگر عراقي‌ها دنبال مهمات می‌گشتند.
65/12/14 ساعت 12:30 ؛ عراقي‌ها در محور کانال پرورش ماهی، پاتك شديدي کردند و موفق به پیشروی بر روی دژ کانال ماهی شدند، اما نیروهای گردان همچنان در کانال دو جداره مقاومت کرده و تلفات زیادی به دشمن وارد کردند.
65/12/14 ساعت 12:30 ؛ در پی پیشروی دشمن بر روی دژکانال ماهی و به محاصره درآمدن نیروهای داخل کانال دو جداره، به گروهان‌های نصر و فجر که تا پیش از این در عقبه بودند، دستور حرکت به‌سوی منطقه‌ی درگیری داده شد.
65/12/14 ساعت  13:30 ؛ در پی پیشروی دشمن بر روی دژ کانال ماهی، فرمانده گردان دستور خروج از کانال دو جداره و اتخاذ مواضع جدید در عقب را صادر کرد. در طی این ساعات؛ دشمن فشار زیادی برای تصرف دژ اصلی و کانال دو جداره وارد می‌کرد.
65/12/14 ساعت 13:45 ؛ براي خروج از كانال، نيروها بايد از روي دژ عبور می‌کردند. تک‌تیراندازها و تیربارچی‌های دشمن به‌شدت روي اين محل تیراندازی می‌کردند و تعدادی از نيرو‌ها در حین عبور شهيد و مجروح شدند.
65/12/14 ساعت 14 ؛ نيروهایی كه از كانال خارج می‌شدند، از کنار دژ حدود 300 متر به طرف عقب حرکت کرده و در آنجا خط دفاعی ایجاد کردند. وجود دو تانک از لشکر فجر نیز کمک مؤثری در تشکیل خط دفاعی داشت.
65/12/14 ساعت 14:15 ؛ ستون نیروهای گروهان فجر و نصر به منطقه رسیده و پس از توجیه‌شدن نسبت به وضعیت موجود در کنار دژ به پیش رفتند. تعدادی از نیروهای گروهان فجر با عبور از روی دژ وارد کانال دو جداره شدند ولی به دلیل نفوذ دشمن، آنجا را تخلیه کرده و به پشت دژ بازگشتند.
65/12/14 ساعت 14:30 ؛ دقایقی پس از ورود ستون گروهان فجر و نصر به محل درگيري، عراق با ده‌ها تانك و نفربر و حدود هزار نفر نيرو، اقدام به پاتك كرد.
65/12/14 ساعت 15 ؛ نيروهاي گروهان‌های فجر و نصر به محض رسيدن به خط مقاومت، به‌سرعت و خودجوش در دشت بين دژ اصلي و كانال ماهي، گسترش یافته و با نیروهای دشمن درگير شدند.
65/12/14 ساعت 15:30 ؛ درگيري با شدت ادامه داشت و نيروهاي گردان به‌سرعت تانك‌ها و نفربرهاي عراق را یکی پس از دیگری منهدم کردند. نیروهای عراقی در برابر واکنش سریع نیروهای گردان، به‌شدت غافلگير شده‌ بودند.
65/12/14 ساعت 18 ؛ آسمان به‌تدریج رو به تاریکی بود و عراقي‌ها پس از شکست سنگین در حال فرار بودند. نيروهاي گردان نیز در حال تعقيب و تيراندازي به‌سوی دشمن بودند و شعله تانک‌ها و نفربرهای منهدم‌شده باعث روشن شدن منطقه شده بود. در جریان درگیری، فرمانده گردان به‌شدت مجروح شده و به عقب منتقل شد.
65/12/14 ساعت 18:30 ؛ نيروها در حال تشكيل خط دفاعي بودند و نیروهای عراق اگرچه عقب‌نشيني كرده‌اند، ولي آتش‌باري آنها به‌شدت ادامه داشت.
65/12/14 ساعت 20 ؛ خط پدافند تشكيل شده و گردان با سازماندهي مجدد در محل، توسط جانشين گردان پدافند به پرداخت.
65/12/14 نیروهای گردان بر منطقه مسلط و با روحيه‌اي بالا در حال پدافند بودند.
65/12/15 تعدادی از نیروهای گردان به‌طور اتفاقی به اجساد مطهر شهدای گروهان فتح که در مرحله دوم عملیات کربلای 5 به شهادت رسیده بودند برخود کرده و آنها را به عقب منتقل کردند.
65/12/17 با اتمام مأموریت پدافندی، گردان به اردوگاه کوثر بازگشت. در جریان این مأموریت، علاوه بر جمع کثیری از مجروحین، ده‌ها تن نیز به شهادت رسیدند که تا کنون 36 تن از آنان شناسایی شده‌اند.
65/12/18 نیروهای گردان به مرخصی رفتند.
   

عمليات كربلای 8

زمان شرح واقعه
  از اوایل فروردین؛ نیروهای گردان به‌تدریج از مرخصی بازگشتند. در این ایام  اعزام نیروی  جدید صورت گرفته و تعدادی از آنان به لشگر سیدالشهدا ملحق شدند. گردان‌حضرت‌علی‌اکبر نیز به جذب نیرو از افراد تازه نفس پرداخته بود.
66/1/10 گردان در حال سازماندهي و جذب نيرو و آموزش عمومي بود.
66/1/14 نيروها به ميدان تير رفتند. این میدان تیر در منطقه‌ای واقع در شمال جاده اهواز – حمیدیه قرار داشت.
66/1/15 فرمانده و جانشین گردان برای شناسایی به منطقه عملیات رفته‌اند. با تاریک شدن هوا در منطقه‌ای واقع در شمال جاده اهواز – حميديه مانور آماده‌سازي گردان انجام شد.
66/1/16 تجهيز و تسليح گردان انجام شد و نیروها مهمات گرفتند و بعد از خواندن نماز مغرب و عشاء با كاميون به سمت شلمچه اعزام شدند.
66/1/16 ساعت 23 ؛ نيروها به پنج‌ضلعي شلمچه رسيدند و در سنگرهاي بتوني که از قبل بدین منظور آماده شده بود، مستقر شدند.
66/1/17 پس از اذان صبح؛ نيروها آماده و با استفاده از چند دستگاه وانت به غرب كانال ماهي (منطقه عمليات تكميلي  گردان در مرحله تکمیلی كربلاي 5 ) رفتند و در سنگرهای اجتماعی و انفرادی خط‌مقدم مستقر شدند.
66/1/17 بعدازظهر كادر گروهان‌ها براي توجيه دقيق‌تر به دیدگاه رفتند.
66/1/17 عصر؛ با وجود آرامش نسبي قبلي در منطقه، عراق ناگهان به‌شدت بر روی محل استقرار دسته دو و سه گروهان نصر، اقدام به آتش‌باری کرد كه یک نفر شهید و تعدادی مجروح شدند.
66/1/18 ساعت 1 بامداد؛ عملیات آغاز شده و فرمان پیشروی صادر شد. گروهان نصر از خاکریز خودی عبور کرده و به سوی اهداف خود پیشروی کرد، ولی به دلیل پاره‌ای از مشکلات، حرکت گروهان فتح با تأخیر مواجه شد. 
66/1/18 ساعت 1 ؛ دقایقی پس از آغاز عملیات، دشمن متوجه پیشروی نیروها شده و با استفاده از خمپاره و توپ و گلوله تانک و ضدهوایی، آتش شديد روي منطقه ریخت.
66/1/18 ساعت 1:30 بامداد؛ عراق مسير اصلی پيشروي گروهان نصر را مين‌گذاري كرده و كار پیشروی با دشواری روبه‌رو شد و همچنین آتش شديد دشمن باعث افزایش تعداد شهدا و مجروحین شد. البته دسته 3 گروهان نصر از مسیر فرعی پیشروی کرده و موفق به نفوذ در خط پدافندی دشمن شد.
66/1/18 ساعت 2 بامداد؛ گروهان فتح بالاخره از راهکار خود موفق شد خط را بشكند، اما كمبود نيرو و آتش شديد، پيشروي آنها را با دشواری روبه‌روكرده بود.
66/1/18 تا قبل از ساعت 11 صبح؛ جانشين گردان (برادر مسلم اسدي) و تعدادي از نيروها و مسئولين، بر اثر آتش دشمن شهيد يا مجروح شدند.
66/1/18 گردان براي پدافند در منطقه باقي ماند.
66/1/19 تا اواخر روز؛ نیروهای گردان در خط پدافندی حضور داشته و پس از آن، به سنگرهای موجود در منطقه‌ی پنج‌ضلعی بازگشتند.
66/1/20 پس از گذشت یکی دو روز از بازگشت نیروها به پنج‌ضلعی، احتمال شرکت مجدد در ادامه عملیات منتفی شده و گردان به اردگاه کوثر بازگشت. در این عملیات 32 تن از رزمندگان گردان شهید و ده‌ها تن نیز مجروح شدند.
66/1/21 نیروهای گردان پس از تحویل سلاح و تجهیزات و دریافت ساک‌های خود، به مرخصی رفتند.

پدافندی در منطقه عملیات کربلای 8

زمان شرح واقعه
  پس از اتمام دوره‌ی مرخصی، نیروهای گردان در اوایل اردیبهشت به‌تدریج از مرخصی بازگشته و سازماندهی شدند.
66/2/17 مأموريت پدافندي از منطقه عمليات كربلاي هشت به نیروهای گردان داده شد.
66/2/20 نیروهای گردان به اتفاق يك دسته ادوات شامل 2 يا 3 قبضه خمپاره 81 ميليمتري و يك قبضه دوشكا به منطقه اعزام شد.
66/2/23 پس از 3 روز پدافندي و اجراي آتش بر روی مواضع دشمن، نیروهای گردان از منطقه به اردوگاه كوثر بازگشتند.
66/2/25 خبر اردوكشي‌ و جمع‌آوري چادرها و وسايل، به نيروهای گردان ابلاغ شد.
66/2/27 شب هنگام اقدامات مربوط به جمع‌كردن چادرها و وسايل و لوازم انجام شد.
66/2/28 نيروهاي گردان از اردوگاه كوثر به سمت اردوگاه شهيد جعفر جنگروي واقع در گردنه قلاجه اعزام شدند.
66/2/31 پس از چهار روز استقرار در قلاجه، نيروهاي گردان شب به سمت پادگان امام علي در ارتفاعات شرق سنندج اعزام شدند.
66/3/7 خبر اتمام مأموريت و مرخصی دسته‌جمعي به نیروهای گردان اعلام شد.
66/3/8 نیروهای گردان به مرخصی اعزام شدند.

آمادگی برای انجام عمليات در ارتفاعات غرب سردشت (کانی‌گدار و جنگلی)

زمان شرح واقعه
66/3/18 نيروهاي گردان به‌تدريج از مرخصي بازگشته و در اردوگاه امام‌علي عليه‌السلام واقع در شهر سنندج، استقرار یافتند.
66/3/23 نيروهاي گردان ساك‌هاي خود را به تعاون تحويل داده و آماده براي اعزام به منطقه عمليات شدند.
66/3/24

پس از صرف صبحانه؛ نيروها سوار اتوبوس‌ها شده و به مقصد اردوگاه ساجدين واقع در جاده بانه – سردشت اعزام شدند.

66/3/24 نيروهاي گردان در اردوگاه ساجدين واقع در 25 كيلومتري سردشت استقرار يافتند. در اين مرحله، محور عاشورا به فرماندهي حاج حميد تقي‌زاده متشكل از گردان‌هاي حضرت‌علي‌اكبرعليه‌السلام، حضرت علي‌اصغر عليه‌السلام، حضرت امام سجاد عليه‌السلام و گروهان مستقل حضرت حر عليه‌السلام ايجاد گرديد.
66/3/25 پس استقرار گردان، ارتفاعات كاني‌گدار در غرب سردشت به عنوان هدف مأموريت گردان تعیین شد و از آن پس اقدامات مربوط به شناسايي از قبيل رفتن به ديدگاه و غيره انجام گرديد.
66/3/27 نيروهاي گروهان الحديد (ادوات) براي شناسايي مواضع دشمن و كار گذاشتن قبضه‌هاي خمپاره و گرا گرفتن به ارتفاع  مرزی زين‌‎الدين اعزام شدند.
66/4/3 پس از تغيير محل مأموريت گردان از ارتفاع کانی‌گدار به ارتفاع جنگلی، نيروهاي ادوات به اردوگاه ساجدين بازگشتند.
66/3/31 كادر گردان براي شناسايي منطقه مأموريت به خط‌مقدم در حال رفت‌وآمد بودند.
66/4/4 در اين روز كه تعدادي از كادر گردان براي شناسايي به ديدگاه رفته بودند، در اثر شليك تانك دشمن برادران محسن ايوبي (فرمانده گروهان فتح) و باقر آقايي (فرمانده گروهان نصر) به درجه رفيع شهادت نايل شدند.
66/4/5 با انتخاب فرماندهان جدید برای گروهان‌ها، کادر گردان کامل شده و برنامه‌های آموزشی برای کسب آمادگی نیروهای گردان در عملیات پیش رو، از سر گرفته شد.
66/4/6 در پی پاتک دشمن به منطقه‌ی عملیاتی نصر 4 ، محل مأموريت لشكر حضرت سيدالشهداء عليه‌السلام از غرب سردشت به ارتفاعات ماووت عراق تغییر یافت.
66/4/6 ساعت 5:30 بعدازظهر روز شنبه؛ برادر فضلی در اجتماع نیروهای لشکر در اردوگاه ساجدین، سخنرانی کرد.

عمليات نصر 4 (تكميلی)

زمان شرح واقعه
66/4/6 پس از لغو مأموریت لشکر در غرب سردشت، منطقۀ یال قشن و دوقلوها در دامنه جنوبی اسپیدار از سوی قرارگاه به عنوان منطقه عملیاتی لشگر ده حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام تعیین گردید.
66/4/7 با تعيين محل جديد مأموريت، عمليات شناسايي از سوي كادر محور آغاز شد.
66/4/9 طي چند روز گذشته؛ كار شناسايي منطقه توسط فرماندهان محور و گردان انجام شده و نسبت به کلیات عمليات توجيه شدند.
64/4/10 قبل از ظهر؛ گروهان الحديد (ادوات) زودتر از ساير نيروها به منطقه رفته و در دامنه‌هاي شمالي ارتفاع گلان (نزديك اردوگاه صف) در یک باغ متروکه استقرار يافت.
66/4/11 در جلسۀ فرماندهی لشکر مقرر شد گردان حضرت‌علی‌اکبر به اتفاق گروهان حر از اردوگاه ساجدین به عقبۀ لشکر منتقل شوند.  
66/4/11 ساعت 10:15 ؛ برادر تقی‌زاده به همراه برادر نصیری در جلسه‌ای با حضور فرماندهی لشکر و مسئول طرح و عملیات، ضمن توضیحی درباره شناسایی ارتفاعات دوقلو، مناسبترین مسیر برای پیشروی را حرکت مستقیم از یال روبه‌رو و سپس باز شدن در تنگه دانست.
66/4/11 ظهر؛ گردان در اردوگاه ساجدين سردشت چادرها را جمع‌آوري و نيروهاي گردان مهمات تحويل گرفتند.
66/4/11 بعدازظهر؛ نيروهاي گردان سوار بر كاميون‌ها، از اردوگاه خارج شدند. پس از رسیدن کامیون‌ها به جاده اصلی، ستون متوقف شده و در حدود ساعت 17:30 به نيروها تذكر براي كمين ضد انقلاب و آمادگي برای مقابله با آن داده شد. هنوز از حرکت ستون گردان، ساعتی نگذشته بود که در فاصله كمي از اردوگاه، از سوی افراد ضد انقلاب به سمت ستون گردان تيراندازي شد. نيروهای گردان بلافاصله با استفاده از سلاح‌های خود به ضد انقلاب پاسخ داده و آنها را متواری ساختند. البته با توجه به نزدیکی غروب آفتاب و رعایت احتياط، ستون گردان به اردوگاه بازگشت.
66/4/12 نیروهای گروهان ادوات در خط پدافندی مستقر شده و نسبت به تعیین نقاط ثبتی و گرا گیری اقدام کردند.
66/4/12 ساعت 13:50 ؛ در جلسه مشترک فرماندهان لشکر سیدالشهدا و 7 ولیعصر، برادر پروین به برادر فضلی خبر از عدم انتقال گردان حضرت‌علی‌اکبر و گروهان حر به عقبه را داد. وی ضمناً خاطرنشان ساخت که قرار بود این دو شب گذشته به سوی منطقه حرکت کنند، ولی گرفتار کمین ضدانقلاب شدند. متعاقب این خبر، برادر فضلی بر حرکت سریع گردان حضرت‌علی‌اکبر و گروهان حر از اردوگاه ساجدین به‌سوی منطقه تأکید کرد.
66/4/12 ساعت 15 ؛ مجدداً نيروها با كاميون و با فاصله و احتياط به سمت منطقه حركت كردند.
66/4/12 شب؛ كاميون‌ها به منطقه ماووت رسيده و در دامنه‌های شمالی ارتفاعات منطقه مستقر شدند.
66/4/12 با توجه به عزیمت برادر تقی‌زاده به سفر حج ، برادر شعبان نصیری به عنوان مسئول محور عاشورا منصوب شد.
66/4/13 مسئولان گردان و گروهان‌ها با استفاده از نقشه و رفتن به ديدگاه نسبت به منطقه توجيه شدند. بر اساس طرح کلی عملیات قرار بر آن بود تا ابتدا گردان‌های امام سجاد و حضرت علی‌اصغر بر روی ارتفاعات دوقلو عملیات کرده و در پی آنها گردان‌حضرت‌علی‌اکبر برای ادامه پیشروی و تثبیت مواضع وارد عمل شوند.
66/4/13 بعدازظهر؛ نيروها از عقبه به سمت نزديكي محل عمليات حركت کرده و شب را در پشت ارتفاع اسپیدار اطراق کردند.
66/4/14

ساعت 4:16 بامداد؛ سرانجام آخرین مرحله از عملیات تكميلي نصر چهار با رمز یا قمربنی‌هاشم(ع) بر روی ارتفاعات دوقلو آغاز شد و گردان حضرت علی‌اصغر بر روی ارتفاع شرقی و گردان امام سجاد بر روی ارتفاع غربی تپه‌های دوقلو وارد عمليات شدند. در هنگام شروع عملیات، نیروهای گردان در احتیاط نزدیک گردان‌های عمل‌کننده قرار داشتند.

66/4/14 ساعت 5 صبح؛ یک دسته از نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبر برای کمک به گردان امام سجاد و ادامه پیشروی به ارتفاع غربی اعزام شدند.
66/4/14 ساعت 6:30 صبح؛ دستۀ اعزامی، به ارتفاع غربی رسیده و همراه با نیروهای گردان امام سجاد، در حال دفاع از ارتفاع غربی شدند.
66/4/14 ساعت 8:30 دقیقه؛ فرماندهی گردان در حال هماهنگی با گردان امام سجاد(ع) برای ادامه عملیات بر روی ارتفاع غربی و یال‌های جنوبیِ آن است.
66/4/14 ساعت 10 صبح؛ یک دسته از گروهان ادوات از محل استقرار خود به سوی ارتفاعات دوقلو حرکت کرده و در حد فاصل دو تپۀ مذکور (یال زین‌اسبی) استقرار یافته و اقدام به پدافند کردند.
66/4/14 ساعت 12:30؛ سرانجام پس از گذشت ساعاتی از حضور نخستین دستۀ اعزامی (دسته 1 گروهان فتح)، فرمان پیشروی صادر شده و متعاقب آن یورش نیروها آغاز شد.
66/4/14 ساعت 13؛ علی‌رغم پیشروی نیروها و تصرف بخشی از اهداف مورد نظر، کماکان دشمن به‌طور پراکنده اقدام به مقاومت می‌کرد.
66/4/14 ساعت 13:30؛ با توجه به شهادت و مجروحیت اغلب نیروهای دستۀ اعزامی، تصمیم به بازگشت معدود افراد باقیمانده گرفته شد.
66/4/14 ساعت 14؛ به دومین دسته (دسته 1 گروهان نصر) از گردان حضرت‌علی‌اکبر، فرمان حرکت برای اعزام به ارتفاع غربی و ادامۀ پیشروی صادر شد.
66/4/14 ساعت 15:30؛ دستۀ اعزامی از گروهان نصر به ارتفاع غربی رسیده و برای ادامۀ پیشروی بر روی آن مستقر شدند.
66/4/14 ساعت 15:30 ؛ فرمانده گردان (برادر مرتضی رضاقلی) در حال آماده‌سازی باقیمانده نیروها برای حضور در ادامه عملیات است.
66/4/14 ساعت 16 ؛ دو دسته دیگر از نیروهای گردان (دسته 2 و 3 گروهان فتح) برای ادامه عملیات به سوی ارتفاع شرقی اعزام شدند تا منطقه پیشانی جنگی و یال شرقی این ارتفاع تا پایین را که خط گردان‌حضرت ‌علی‌اصغر بود، تحت پوشش قرار دهند.
66/4/14 از ساعت 16:30 ؛ درگيري بسيار شديد شد. نيروهاي عراقي از يال ارتفاعات با سر و صدا و هلهله‌كنان حمله مي‌‌کردند و يك تانك دشمن نیز سنگرهای خودی را مي‌زد.
66/4/14 ساعت 17:30؛ دو دسته دیگر از نیروهای گردان (دسته 2 و 3 گروهان نصر) که به‌سوی ارتفاعات دوقلو اعزام شده بودند، به نزدیکی ارتفاعات رسیده و در این زمان دستۀ 2 به سوی ارتفاع شرقی و دستۀ 3 به سوی ارتفاع غربی رهسپار شدند. دشمن کماکان با اجرای آتش سنگین، نیروهای مستقر در ارتفاعات دوقلو بویژه ارتفاع غربی را تحت فشار قرار می‌داد. ضمناً تك‌تيراندازهاي عراقي خيلي فعال بوده و سعي مي‌كردند نيروها و تيربارهاي فعال گردان را هدف قرار دهند.
66/4/14 ساعت 18:30؛ به سبب آتش شدید دشمن بر روی منطقۀ زین‌اسبی (حد فاصل دو تپۀ شرقی و غربی)، به باقیماندۀ نیروهای ادوات دستور خروج از محل و استقرار بر روی تپۀ شرقی صادر شد.
66/4/14 ساعت 19:30 ؛ با فرا رسیدن غروب آفتاب، چند تيربارچی دشمن مسيرهاي تردد را به شدت زير آتش گرفته و تخليه مجروحین و شهدا و رساندن تداركات و مهمات را با سختی مواجه کردند. سرانجام در اثر آتش شدید و حملات پی‌درپی دشمن، به نیروهای مستقر بر روی ارتفاع غربی که بسیاری از آنها مجروح شده بودند، فرمان بازگشت داده شد و در پی آن، تخلیه ارتفاع غربی آغاز شد.
66/4/14 ساعت 20 ؛ گروه دیگری نیروهای ادوات که پیش از آن در خط‌مقدم مستقر بودند، به ارتفاع شرقی اعزام شدند تا ضمن تقویت نیروهای موجود، نقاط حساس و ضربه‌پذیر را پوشش دهند.
66/4/14 با فرا رسیدن شب؛ تيربارچي‌هاي گردان مسير تردد دشمن را زير آتش گرفته و آنها نیز متقابلاً با قناسه و آرپي‌جي سعي داشتند تيربارچي‌های گردان را مورد هدف قرار دهند.
66/4/14 ساعت 21 ؛ نیروهای دشمن تجمع کرده و بر روی ارتفاع شرقی پاتک کردند، ولي نيروهاي گردان به‌ويژه تيربارچي‌ها تلفات سنگينی را به آنها وارد کردند و آنها را ناگزیر به عقب‌نشینی کردند.
66/4/14 در طول شب؛ دشمن طی چند مرحله دیگر (احتملا 7 دفعه) اقدام به پاتک کرد که در هر مرحله با مقاومت نیروهای گردان روبه‌رو شده و با دادن تلفات سنگین، ناچار به عقب‌نشینی شد.
66/4/14 ساعت 24 ؛ با توجه به وضعیت منطقه و فشار دشمن، دستور تخليه مجروحین و شهدا صادر گرديد.
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

دوره آموزشی كادر گردان

زمان شرح واقعه
66/5/23 با توجه به شهادت بسياري از كادر گردان و گروهان‌ها طي چند ماه گذشته، نياز به تربيت كادر موجود ضرورت يافته بود.
66/5/24 پس از بازگشت برادر تقي‌زاده از سفر حج، برنامه برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي كادرسازي در گردان مطرح شد.
66/5/30 در طی اجرای برنامه آموزشی، نيروهاي گردان، اردوگاه امام علی سنندج را ترک کردند و به تهران و كرج بازگشتند و پس از دو روز استراحت، براي طي دوره آموزشي به پادگان شهيد دستغيب واقع در شمال گرمدره مراجعه كردند.
66/6/1 دوره آموزشي در پادگان شهيد دستغيب آغاز شد. نيروها در ابتدا به 6 گروه تقسیم شدند و دوره‌هاي اسلحه‌شناسي، تخريب، نقشه‌خواني، حفاظت اطلاعات، جهت‌يابي و … را گذراندند.
66/6/11 براي شركت در مراسم عزاداري تاسوعا و عاشوراي حضرت اباعبدالله‌الحسين عليه‌السلام به نيروهاي گردان مرخصي داده شد.
66/6/14 پس از بازگشت از مرخصي، نيروها به جمع‌آوري اسباب و لوازم پرداخته و پياده از مسيرهاي مختلف به سوي پادگان شهيد باهنر كرج (واقع در كيلومتر 4 جاده چالوس) رهسپار شدند.
66/6/16 پس از يكی دو روز توقف در پادگان شهيد باهنر، نيروهاي گردان به اردوگاه شهيد كلهر واقع در پشت سد كرج اعزام شدند و تا اوخر شهريورماه در همان محل به فراگيري آموزش‌ غواصی اشتغال داشتند.
اواخر شهريور 66 نيروها براي چند روز به مرخصي رفتند.
اوايل مهر 66 پس از بازگشت از مرخصي؛ نيروها در محل مسجد جامع كرج تجمع نموده و از آنجا به وسيله اتوبوس به پارك جنگلي نور واقع در استان مازندران اعزام شدند. در اين اردوگاه آموزش‌هاي نظامي در زمينه‌هاي مختلف از جمله غواصي در دريا و رزم در جنگل ادامه يافت.
اواسط مهر 66 نيروها پس از اتمام دوره آموزشي به طور مستقيم از اردوگاه نور به پادگان حضرت امام علي عليه‌السلام سنندج بازگشتند.

پدافندی در جزیره مجنون شمالی – شمالی 66

زمان شرح واقعه
66/7/10 با اتمام دوره آموزشی؛ رزمندگان گردان در حدود ساعت 14 با استفاده از دو دستگاه اتوبوس، اردوگاه پارک‌جنگلی نور را به مقصد سنندج ترک کردند. اتوبوس‌ها برای سفر، مسیر رشت – قزوین – سنندج را انتخاب کرده بودند.
66/7/10 نیروهای گردان در طول مسیر پس از توقف در یک پایگاه، ساعاتی را به استراحت پرداختند.
66/7/11 در اوایل روز؛ اتوبوس‌های حامل نیروهای گردان به اردوگاه امام علی واقع در شرق سنندج رسیدند. افراد پس از اسقرار در اردوگاه، به صرف صبحانه پرداخته و سپس برای تحویل ساک‌های خود به تعاون مراجعه کردند.
66/7/11 نیروهای گردان پس از تحویل ساک‌های خود، در اواسط روز، بار دیگر سوار اتوبوس‎‌ها شده و اردوگاه امام علی را به مقصد جزیره‌ی مجنون ترک کردند.
66/7/12 پس از رسیدن گردان به منطقه، مجموعه نیرو‌ها به 4 دسته تقسیم شدند و هر دسته برای پدافند به یکی از چهار پاسگاه شناور در جزیره مجنون شمالی اعزام شدند.
  با توجه به عظیمت برادر تقی‌زاده برای ادامه‌ی درمان، برادر سید رسول اعتصامی مسئولیت گردان در طول دوره پدافندی را بر عهده داشت.
  نیروهای گردان قریب یک ماه به پدافند در پاسگاه‌های شناور پرداخته و پس از اتمام مأموریت خود، با استفاده از دو دستگاه اتوبوس، به اردوگاه امام علی واقع در سنندج بازگشتند.

عملیات بیت‌المقدس 2

زمان شرح واقعه
  در اوایل سومین دهه از آبان 66 ؛ رزمندگان گردان پس از بازگشت از مرخصی به اردوگاه امام علی واقع در سنندج رسیده و در آنجا مستقر شدند. در این دوره، برادر تقی‌زاده پس از مرخصی از بیمارستان، به منطقه آمده و خود عهده‌دار فرماندهی گردان شد.
66/8/26 نیروهای گردان در اردوگاه امام علی سنندج، خبر آغاز عملیات نصر هشت را از رادیو شنیدند.
66/9/5 نیروهای لشكر و ازجمله گردان حضرت علی‌اکبر، از اردوگاه امام علی سنندج خارج شده و به اردوگاه قائم واقع در جاده مياندوآب مهاباد نقل مكان كردند.
66/9/15 گردان با پذیرش تعدادی از نیروهای جدید، سازماندهی خود را کامل کرده و برنامه‌های آموزشی و راهپيمايي‌هاي طولاني را از سر گرفت. در این دوره، گردان از دو گروهان نصر و فجر و دسته‌ویژه صف تشکیل شده بود و تعدادی از افراد نیز برای پشتیبانی نزدیک، به تدارکات گردان پیوستند.
اواخر آذر 66 نخستين دوره آموزشي نقشه‌خواني و جهت‌يابي براي كادر گروهان‌ها در محل چادر گردان برگزار شد.
66/10/4 منطقه عمليات لشگر، در غرب شهر ماووت مشخص گردیده و مقرر شده گردان‌حضرت‌علی‌اکبر به اتفاق سایر  گردان‌هاي تيپ 2 عاشورا بخشی از ارتفاعات قميش را تصرف کنند.
66/10/5 ساعت 10 صبح؛ كادر گردان و گروهان‌ها براي توجيه منطقه عمليات در اتاق فرمانده گردان اجتماع كردند.
66/10/5 گردان در مانور تيپ دو عاشورا شركت كرد. این مانور بر روی ارتفاعی که در مجاورت یک روستا واقع در جنوب جاده میاندوآب بود انجام شد.
66/10/7 گروهان نصر مانور همراه با اجراي آتش را در اطراف اردوگاه اجرا كرد.
66/10/12 ساعت 16 ؛ راهپيمايي بزرگ و طولاني گردان آغاز شد. اين راهپيمايي بيش از ده ساعت به طول انجاميد و در ساعت 2 بامداد روز يكشنبه 13 دی 66 به پايان رسيد.
66/10/13 به علت وضعيت نامناسب هوا و طغيان رودخانه، عمليات به تأخير افتاده و عده‌اي از نيروها بطور پراكنده به مرخصي رفتند.
66/10/14 صبح روز دوشنبه؛ چادر تبليغات گردان در اثر سهل‌انگاري آتش گرفت و به برخي تجهيزات و لوازم موجود در آن آسيب رسيد.
66/10/15 راهپيمايي گردان برگزار شد.
66/10/19 زمزمه‌هاي انجام عمليات در سطح اردوگاه شنيده شد.
66/10/20 نيروهاي گردان‌حضرت‌علی‌اکبر به اتفاق نیروهای سایر گردان‌ها در صبحگاه لشكر حاضر شدند. در این مراسم  فرماندهي لشكر از يك اردوي 3 روزه خبر داد كه حاكي از شروع عمليات بود.
66/10/20 ساعت 11 صبح؛ اعلام گرديد تا نيروها نسبت به تحويل ساك‌ها و وسايل خود به تعاون اقدام كنند.
66/10/21 تمامي نيروهاي گردان پس از صرف صبحانه براي حركت آماده شده و سوار اتوبوس‌ها شدند و در ساعت 10 صبح حركت از اردوگاه به سمت سقز آغاز شد.
66/10/21 در حوالي ظهر؛ اتوبوس‌ها به پادگان تيپ نينواي لشكر در سقز رسيده و نيروها براي تجديد وضو از اتوبوس‌ها پياده شدند.
66/10/21 تمامي نيروها پس از دقايقي در كاميون‌هايي كه از قبل آماده شده بود سوار گرديده و به طور مخفيانه پس از پوشاندن ماشين‌ها بدون جلب توجه و ايجاد سر و صدا به سمت اردوگاه تاكتيكي اعزام شدند.
66/10/21 كاميون‌ها در ساعت 19 شب به مقر تاكتيكي گردان به نام موقعيت حضرت‌علي‌اكبرعليه‌السلام واقع در نزديكي پاسگاه مرزي ماووت عراق رسيدند و نيروها در چادرهايي كه از قبل در يك قبرستان محلي آماده شده بود مستقر شدند.
66/10/23 توجيه نيروها از صبح شروع شده و افراد نسبت به چگونگي انجام عمليات آشنا شدند.
66/10/23 ساعت 19 ؛ حركت گردان از مقر خود به سوي محل عمليات آغاز شد. ستون نيروها با استفاده از تاريكي شب در جاده ماووت حركت كرده و با عبور از پل ايجاد شده بر روي رودخانه قلعه‌چولان خود را به دامنه شرقي ارتفاع «قميش» رساندند.
66/10/24

حركت نيروهاي گردان تا ساعات اوليه بامداد به طول انجاميده و نيروها پس از عبور از پل در يكي از شيارهاي ارتفاع قميش مستقر شدند. محل استقرار نيروها از ديد مستقيم دشمن خارج بود.آخرین توجیه کادر گردان در اواسط روز در درون غار انجام شد.

66/10/24 نزديك به غروب آفتاب؛ ستون نيروها از نقطه رهايي معروف به “تپه تك‌درخت” به سمت ارتفاع اصلي قميش رهسپار شدند.
66/10/25 ساعت يك و پانزده دقیقه بامداد؛ عمليات بيت‌المقدس دو شروع شد.
66/10/25 تا 6 صبح؛ گردان تمام  اهداف خود را تصرف و پاكسازي كرد.
66/10/25 از اوایل روز؛ انتقال تداركات و پشستيباني با استفاده از نيروي انساني و قاطر آغاز شد. كار تخليه شهدا و مجروحين نيز با دشواري زیاد همراه بود.
66/10/25 ساعت 10 صبح؛ از ارتفاعات روبه‎رو، عراق شروع به پاتك و آتش‌باري کرد.
66/10/25

ساعت 11 صبح؛ عراق به شدت شروع به پاتك كرده و گردان‌هاي ديگر لشكر نيز به جلو آمده و همراه گردان در حال دفع پاتك بودند.

در بعد از ظهر؛ دسته‌ویژه برای انجام مأموریت جدید خود، به‌سوی خط‌مقدم اعزام شد.

در حوالی غروب آفتاب؛ دسته‌ویژه با موافقت فرماندهی، برای بازسازی به موقعیت حضرت علی‌اکبر منتقل کرد.

66/10/27 گردان پس از 2 روز عمليات و دفع پاتك، در حاليكه بارش برف منطقه را فرا گرفته بود، از منطقه خارج و به موقعيت خود در عقبه برگشت.
66/10/29 پس از 2 روز استقرار در موقعیت حضرت‌علی‌اکبر، نیروهای گردان با چند دستگاه اتوبوس به اردوگاه قائم واقع در میاندوآب بازگشتند. در جریان این عملیات 17 تن از رزمندگان گردان شهید، 1 تن اسیر و تعدادی نیز مجروح شدند.
66/10/30 تا قبل از ظهر؛ تمامي نيروهاي گردان به اردوگاه قائم رسیدند.
66/11/4 ساعت 11؛ تجمع نیروهای لشگر در محل صبحگاه اردوگاه قائم برگزار شد و حاج علي فضلي سخنراني نمود.
66/11/5 ساعت 16:30؛ نيروهاي گردان به همراه ساير نيروهاي لشگر به وسيله ده‌ها دستگاه اتوبوس به مرخصي عازم شدند.
66/11/6

در اوايل روز؛ نيروهاي لشگر به حومه شهر كرج رسيدند. از قبل، مراسم استقبال پيش‌بيني شده بود.

در حدود ساعت 10 صبح، نيروهاي لشكر در میان استقبال مردم كرج، رژه رفته و پس از آن، به محل سكونت خود رفتند.

  نیروهای لشگر در محله جماران گرد هم آمدند تا به ملاقات و زیارت حضرت امام نائل شوند. (نیاز به تحقیق)
66/11/17 هرچند مرخصي نيروها به پايان رسيده، ولي پس از 2 بار تمديد، روز چهارشنبه 66/11/24 به عنوان پايان مرخصي اعلام شد.
66/11/24 ساعت 13.30 ؛ نيروها در پادگان وليعصر تجمع كرده و به سمت اردوگاه جديد واقع در انديمشك اعزام شدند.
   
   
   
   
   

در احتیاط بيت‌المقدس 4

زمان شرح واقعه
66/11/25 ساعت 5 صبح؛ نيروهاي گردان وارد پادگان دوكوهه شدند و پس از ساعاتي پادگان را به مقصد اردوگاه قبلي گردان (پيش از كربلاي 4) واقع در روبه‌روي دوكوهه ترك كردند.
66/11/25 رزمندگان گردان پس از رسيدن به محل اردوگاه موقت، چادرها را بر پا كرده و در آن مستقر شدند.
66/11/26 نيروهاي گردان محل اردوگاه موقت را به مقصد اردوگاه جديد واقع در يك كيلومتري شمال اردوگاه قبلي ترك كردند و پس از رسيدن به موقعيت جديد نسبت به برپايي چادرها و …. اقدام كردند.
66/12/1 پس از استقرار نیروها در موقیت جدید، اقداماتي براي احداث جاده و ايجاد ميدان در محوطه اردوگاه  آغاز گردید.
66/12/4 در چادر فرماندهي گردان، تمامي كادر گروهان‌ها و مسئولين دسته‌ها حضور يافته و حاج حميد تقي‌زاده مقداري درباره برنامه‌هاي آينده گردان و لشگر و نحوه سازماندهي گردان و آموزش نيروها صحبت کرد.
66/12/7 با الحاق نيروهاي جديد به گردان، كار سازماندهي با سرعت انجام گرفته و نيروهاي اعزامي به گروهان‌ها معرفي شدند.
66/12/9 طرح احداث حسينيه با استفاده از مصالح ساختمانی در كنار زمین صبحگاه به طور جدي در دست اقدام قرار گرفت.
66/12/12 محل اردوگاه جديد گردان به نام “شهيد مسلم اسدي” نامگذاري شد.
66/12/14 برنامه آموزش‌نظامي گردان با جدیت بيشتري پيگيري شده و جلساتي براي آموزش در زمينه‌هاي كار با آرپي‌جي و تيربار پيش‌بيني شد.
66/12/16 راهپيمايي گردان پس از صبحگاه آغاز شده و تا ساعت 10 صبح ادامه يافت. در اين راهپيمايي كه با حضور فرماندهي گردان انجام شد، پس از ساعتي از آغاز حركت، گروهان‌ها هر يك مسير جداگانه را در پيش گرفتند.
66/12/21 در هنگام ظهر؛ تمامي گردان، ناهار را كنار همديگر صرف كردند. (ناهار وحدت)
66/12/24 يك دستگاه ماشين راه‌سازي براي تسطيح جاده‌های احداث شده در سطح اردوگاه مشغول به كار شد.
66/12/26 نيروهاي گردان حضرت حر(ع) ناهار را مهمان رزمندگان گردان حضرت‌علي‌اكبر(ع) بودند. (ناهار وحدت)
67/1/2 ساعت 1 بامداد؛ نيروهاي گردان اقدام به راهپيمايي شبانه كرده و در يكي از شيارهاي اطراف اردوگاه برنامه كمين با اجراي آتش تيربار و آرپي‌جي برگزار شد و پس از آن، فرمانده گردان درباره نحوه ستون‌كشي براي افراد صحبت کرد.
67/1/6 عملیات بیت المقدس4 برای آزادی ارتفاعات مشرف بر سد دربندیخان عراق انجام شد. در این عملیات بخشی از نیروهای لشکر سیدالشهدا حضور داشتند.
67/1/7 هر چند احداث ساختمان حسينيه همچنان با حضور نيروهاي گروهان‌ها در دست اجرا بود، كاشت نهال براي درختكاري جاده‌ها و ميادين هم به فعاليت نیروها اضافه شد.
67/1/12 در هنگام بعد از ظهر؛ جلسات آموزش رزم انفرادي و غیره برای کادر گروهان‌ها و دسته‌ها آغاز شد.
67/1/14 در ساعت 15:30 ؛ نيروهاي گروهان نصر، راهپيمايي خود را براي رسيدن به محلی واقع در نزدیکی منطقه مانور خود، آغاز كردند.
67/1/15 نیروهای گروهان نصر که از شب گذشته در نزدیکی منطقه مانور استقرار یافته بودند، در ساعت 19:00 حركت خود را براي انجام مانور در روی ارتفاعات مجاور سد دز آغاز كرده و پس از ساعاتي با عبور از سوانح ايجاد شده درگيري خود را با دشمن فرضي آغاز كردند.
67/1/17 در اواخر شب؛ مانور گروهان فجر نیز در ارتفاعات مجاور سد دز برگزار شد.
67/1/18 ساعت 7 صبح؛ در مراسم صبحگاه  برادران رضا خانی و مجید رضائیان به عنوان معاونین گردان معرفی شدند.
67/1/19 پیش از ظهر؛ صندوق سیار اخذ رأی برای انتخابات سومین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی در محوطه‌ی گردان مستقر شده و رزمندگان با در دست داشتن کارت جنگی، رأی خود را به صندوق انداختند.
67/1/19 مانور گروهان فتح نيز شب‌هنگام در همان منطقه مانور گروهان‌هاي قبلي برگزار شد.
67/1/20 كار احداث حسينيه به استثناء سقف آن به اتمام رسيد و اولين نماز جماعت در آن برگزار شد.
67/1/21 با اعلام مرخصي و تسويه‌حساب، نيروهاي گردان براي عزيمت به سمت تهران آماده شده و در ساعت 19 با پنج دستگاه اتوبوس به مقصد شهرستان شميران روانه شدند.
67/1/22

در حدود ساعت 7 صبح؛ اتوبوس‌ها به تهران رسیدند و به سوی میدان تجریش حرکت کردند.

ساعت 11 ؛ رژه نیروهای لشگر در میان استقبال پرشور اهالی شمیران در سر پل تجریش انجام شد و پس از آن نیروها به سوی منازل خود روانه شدند.

   
   
   
   
   

بازگشت برای باز پس گیری فاو

زمان شرح واقعه
67/1/30

در پی حمله عراق به فاو، مرخصی لغو گردیده و نیروها از صبح در محل پادگان ولیعصر تجمع کردند.

در حوالی ظهر؛ نیروهای گردان با چند دستگاه اتوبوس به سوی منطقه جنوب حرکت کردند.

67/1/31 در اوایل روز؛ رزمندگان گردان به اردوگاه شهید مسلم اسدی رسیدند و در آنجا مستقر شدند.
67/2/1 با توجه به جدا شدن برخی از فرماندهان دسته‌ها و نیروها، نیاز به سازماندهی مجدد احساس گردیده و طرح جدید برای سازماندهی گروهان‌ها ارائه شد.
67/2/2 با گذشت چند روز از سقوط فاو، احتمال پاتک برای بازپس‌گیری آن کاهش یافت، ولی نیروهای گردان کماکان به دنبال کسب آمادگی برای انجام مأموریت احتمالی بودند.
67/2/3

طرح سازماندهی جدید مبتنی بر تشکیل هر گروهان شامل 2 دسته به مرحله اجرا درآمد.

لازم به ذکر است طی روزهای اخیر، برخی دیگر از نیروها نیز به تدریج از مرخصی بازگشته و به جمع گردان ملحق شدند.

67/2/6 در طول روز؛ تجهیز و تسلیح نیروهای گردان انجام شد.
67/2/6 دوره آموزشی مقابله با عملیات (ش . م . هـ) در سطح گردان آغاز شد.
67/2/8 فرماندهان گروهان‌ها و دسته‌ها به‌تدریج آموزش ستون‌کشی و راهپیمایی را اجرا کردند.

عملیات بیت المقدس 6

زمان شرح واقعه
67/2/10 در ساعت 15:00 ؛ خبر آماده‌باش صد در صد و لغو کلیه مرخصی‌ها و تسویه‌حساب به اطلاع رزمندگان گردان رسید.
67/2/11 دومین دوره آموزش نقشه‌خوانی و جهت‌یابی برای کادر گروهان‌ها در محل حسینیه گردان آغاز شد.
67/2/13 هنگام غروب؛ خبر انتقال گردان به منطقه غرب کشور بین برخی از رزمندگان منتشر شد.
67/2/14

ساعت 8 صبح؛ کار جمع‌آوری وسایل و چادرها شروع شد و تا بعدازظهر ادامه یافت.

در حدود ساعت 15:00 ؛ نیروهای گردان به وسیله چند دستگاه اتوبوس، اردوگاه را به مقصد میاندوآب ترک کردند.

67/2/15 رزمندگان گردان پس از رسیدن به اردوگاه قائم (واقع در جاده میاندوآب – مهاباد)، در محلی واقع در شرق سوله‌ها مستقر شده و چادر زدند.
67/2/16 کادر گردان نسبت به منطقه عملیات و طرح کلی مانور بر روی نقشه توجیه شدند.
67/2/17 میدان تیر در سطح گردان در دره‌ای واقع در جنوب اردوگاه برگزار شد.
67/2/17 پس از توجیه فرماندهان گروهان‌ها، در هنگام عصر در هر گروهان کار توجیه کادر انجام گردید.
67/2/18 کادر گردان برای شناسایی و توجیه به منطقه عملیات رفتند.
67/2/19 پس از نماز و صرف شام؛ نیروها به‌تدریج برای رفتن به منطقه مانور لشکر آماده شدند.
67/2/20 از ساعات اولیه بامداد؛ مانور گردان همراه سایر گردان‌های لشگر بر روی ارتفاعی واقع در جنوب جاده میاندوآب انجام شد. این مانور با موفقیت انجام شده و نیروها تا ساعت 6 به اردوگاه بازگشتند.
67/2/20 پس از صرف نهار؛ افراد ساک‌های خود را به تعاون تحویل دادند. ابتدا قرار بر حرکت بود، اما در ساعت 8:00 شب خبر از تعویق حرکت تا فردا رسید.
67/2/21

ساعت 14 بعدازظهر؛ نیروهای گردان سوار اتوبوس‌ها شده و از دژبانی اردوگاه قائم میاندوآب خارج شدند.

حدود ساعت 20:00 ؛ نیروها به دژبانی منطقه (بوالحسن) رسیده و پس از نماز، مجدداً به سمت ماووت حرکت کرده و در ساعت 23:00 به اردوگاه تاکتیکی واقع در موقعیت صف رسیدند.

67/2/22 از ساعات اولیه بامداد؛ نیروها در محوطه اردوگاه مستقر شدند. فرماندهان گروهان‌ها و دسته‌ها که برای بازدید از منطقه عملیات رفته بودند، در حوالی ساعت 13:00 بازگشته و بقیه کادر دسته‌ها را نسبت به کلیات منطقه و شرایط آن آگاه ساختند.
67/2/23 ساعت 6 صبح؛ کادر گروهان‌ها و دسته‌ها با استفاده از کالک و نقشه و ماکت توسط حاج مجید رضائیان نسبت به عملیات توجیه شدند و پس از آن، فرماندهان گروهان‌ها برای شرکت در جلسه رفتند.
67/2/23 ساعت 14:00 ؛ توزیع مهمات بین نیروها انجام شد.
67/2/23 تعدادی از فرماندهان گروهان‌ها و مسئولین دسته‌ها برای شناسایی خط دشمن به همراه نیروهای اطلاعات عازم منطقه شدند.
67/2/23 ساعت 17:00 ؛ در محل اردوگاه صف تمامی نیروهای گردان گرد هم آمده و توجیه منطقه و طرح مانور توسط حاج مجید رضائیان (معاون گردان) صورت پذیرفت.
67/2/24 در حوالی عصر؛ فرماندهان گروهان‌ها که برای شناسائی نزدیک رفته بودند، بازگشته و پس از ساعاتی با توجه به اطلاعات جدید، کار توجیه مجدد کادر انجام شد.
67/2/24 ساعت 23:00 ؛ بیدار باش اعلام شد و نیروها برای حرکت آماده شدند. با توجه به اهمیت ستون‌کشی، فرمانده گردان در ساعت 24 نسبت به حساسیت ستون‌کشی و نحوه آن برای نیروها سخنرانی کرد.
67/2/25 ساعت 1 بامداد؛ پس از سخنرانی حاج حمید تقی‌زاده، نیروها از محل اردوگاه خارج شده و پس از رسیدن به جاده بر کامیون‌ها سوار شدند.
67/2/25 ساعت 1:30 ؛ حرکت کامیون‌ها با چراغ خاموش آغاز شد. حرکت ستون لشگر با توجه به تاریکی شب با کندی صورت گرفت.
67/2/25

پیش از روشن شدن آسمان؛ ستون از تپه‌های هرمدان گذشت و نیروها از کامیون‌ها پیاده شده و به سوی شیاری که بین یال جنوبی کلیجان و شیخ محمد قرار داشت حرکت کردند.

ساعت 05:15 ؛ نیروها به شیار مذکور که پوشیده از درخت بود رسیده و با حرکت به طرف شمال، درون آن قرار گرفته و مستقر شدند.

67/2/25

حوالی ساعت 17:00 ؛ نیروها پس از 10 ساعت استراحت، حرکت خود را درون شیار ادامه داده تا بر روی گردنه بین کلیجان و شیخ محمد رسیدند.

67/2/25 ساعت 19 ؛ نیروها پس از صرف شام و کنار گذاشتن وسایل اضافه، حرکت را به طرف نقطه رهایی آغاز کردند. نماز مغرب و عشاء در حین راهپیمائی اقامه گردید.
67/2/26 نیروهای گردان پس از عبور از سنگرهای خودی (قرارگاه رمضان) حرکت خود را به سوی شیار بین آستروک و شیخ محمد ادامه دادند و پس از رسیدن به تنگه، گروهان نصر و فتح به سوی ارتفاع شیخ محمد کوچک به ادامه مسیر پرداختند، اما گروهان فجر در محل تنگه استقرار یافته و منتظر مأموریت شد.
67/2/26 ساعت 04:00 بامداد؛ نیروهای گروهان نصر و فتح که از یکدیگر جدا شده بودند با دشمن درگیر شده و علیرغم آتش سنگین دشمن، به پیشروی و تصرف سنگرهای کمین و خط پدافندی دشمن اقدام کردند. لازم به ذکر است دسته 1 گروهان فجر در حین درگیری، برای کمک به گروهان نصر به سوی ارتفاع شیخ محمد کوچک اعزام شده بود.
67/2/26 تا ساعت 06:15 ؛ تقریباً تمامی سنگرها پاکسازی شده و ارتفاع شیخ محمد کوچک به دست رزمندگان فتح شد.  
67/2/26 ساعت 6:30 ؛ با روشن شدن هوا، انتقال تدارکات و مهمات برای پشتیبانی از نیروها، به سوی خط‌مقدم آغاز شد.
67/2/26 در حدود ساعت 09:00 صبح؛ دسته 2 گروهان فجر بر روی یال آستروک به پیش رفته و پس از درگیری با دشمن، حدود بیست تن از آنها را به اسارت گرفته و بازگشتند.
67/2/26 در ساعت 12:00 ظهر؛ اعزام اسرای عراقی از ارتفاع شیخ محمد کوچک، که تعداد آنها قریب به 60 تن بود به سوی عقب آغاز شد.
67/2/26 کار انتقال و تخلیه شهدا و مجروحین که از آغاز روز شروع شده بود، با توجه به مسیر صعب‌العبور ارتفاعات، به سختی انجام می‌گرفت.
67/2/26 در حوالی عصر؛ دسته 2 گروهان فجر به همراه تعدادی از کادر گردان از دامنه آستروک به سوی ارتفاع شیخ محمد روانه شدند که در بین راه، به سبب آتش‌باری دشمن در محل تنگه، دو نفر مفقود و تعدادی مجروح شدند.
67/2/26 تا شب؛ عراق بر روی یکی از یال‌های غربی قله اصلی شیخ محمد هلی‌برن کرد.
67/2/27 از اوایل صبح؛ فرماندهی گردان از مواضع دفاعی نیروهای گردان بازدید کرده و در جریان نحوه‌ی استقرار گروهان‌ها در طول خط پدافندی قرار گرفت. 
67/2/27 در پی انتقال نیروی دشمن به دره کانی‌نو (بین آسوس و شیخ محمد)، در ساعت 20 به تمامی نیروها آماده باش 100% داده شد.
67/2/28

از ساعت 11:15 ؛ تحویل خط‌مقدم به تیپ 12 قائم آغاز شد.

از ساعت 14 ؛ نیروها از ارتفاع شیخ‌محمد کوچک پایین آمده و به سوی عقب حرکت کردند.

در ساعت 15 ؛ رزمندگان گردان به سنگرهای قرارگاه رمضان رسیده و در آنجا مورد استقبال و پذیرایی نیروهای تدارکات قرار گرفتند.

67/2/28 در ساعت 17:30 ؛ پس از مقداری استراحت و گردآوری وسایل گردان، نیروها به وسیله کامیون منطقه را به مقصد اردوگاه تاکتیکی “صف” ترک کردند.
67/2/28 کامیون‌ها در ساعت 20:30 به محل اردوگاه رسیده و نیروهای گردان در آنجا استقرار یافتند. هر چند که غم فراق  18 تن از همرزمان شهید  فضای اردوگاه را تحت تاثیر قرار داده بود.
67/2/29 از ساعت 17:45 ؛ نیروها برای ترک اردوگاه تاکتیکی آماده شده و پس از ساعاتی با استفاده از چند دستگاه اتوبوس، منطقه عمومی ماووت را به مقصد اردوگاه “قائم” واقع در میاندوآب ترک کردند.
67/2/30

در ساعت 08:30 ؛ اتوبوس‌ها به‌تدریج وارد اردوگاه قائم شده و مورد استقبال تبلیغات لشگر قرار گرفتند.

عصر همان روز؛ مراسمی در محوطه گردان به مناسبت گرامیداشت شهدای عملیات بیت المقدس 6 برگزار شد که پس از قرائت قرآن و سخنرانی، برنامه سینه‌زنی و نوحه‌خوانی انجام شد.

67/2/31 در ساعت 7 صبح؛ تعدادی اتوبوس در محل گردان حاضر شده و نیروها را برای استحمام به مهاباد برد. پس از استحمام و صرف نهار و گشت در سطح شهر، افراد در ساعت 16:30 سوار اتوبوس‌ها شده و به اردوگاه بازگشتند.
67/3/1 در ساعت 08:00 ؛ نیروهای گردان در محل صبحگاه حاضر شده و به سخنان فرماندهی گوش فرا دادند. پس از ساعتی اتوبوس‌ها برای اعزام برادران به مرخصی آماده حرکت شدند و در ساعت 20:00 محل اردوگاه قائم را به مقصد تهران ترک کردند.
67/3/4

بازدید از خانواده شهدای گردان در سطح شهر تهران انجام شد.

شب؛ خبر حمله‌ی دشمن به شلمچه و تصرف آن، در سطح کشور منتشر شد.

67/3/5 در ادامه بازدید از خانواده شهدا، سرکشی به خانواده شهدای کرج، شهریار و رباط کریم با حضور تعدادی از رزمندگان گردان انجام گرفت.
67/3/6 تعدادی از رزمندگان گردان در مراسم ملاقات با حضرت امام در حسینیه جماران به اتفاق سایر رزمندگان لشگر شرکت کردند.
67/3/12 طی نشستی که در ورامین برگزار شد، طرح جدید سازماندهی بر اساس شش گروهان و به ترتیب سابقه حضور در جبهه از سوی فرمانده گردان مطرح شد.
67/3/14 رزمندگان گردان از خانواده 2 شهید اهل شمیران بازدید کردند.
67/3/16 با پایان یافتن مدت مرخصی، نیروهای گردان در محل پادگان ولیصر(عج) تجمع کردند، اما پس از ساعتی متوجه شده که برنامه سفر به مشهد مقدس در پیش است. از این رو مهیای سفر شده و با سه دستگاه اتوبوس در ساعت 11 صبح به سوی مشهد مقدس رهسپار شدند.
67/3/17 در اوایل بامداد؛ نیروهای گردان به محل استقرار خود در حسینیه طبستانی­ها واقع در خیابان 17 شهریور مشهد رسیده و تا روز 67/3/19 به مدت 3 روز در آنجا اسکان یافتند. در این مدت برنامه‌های دسته‌جمعی زیارت حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام، رفتن به بهشت رضا(ع) و برخی نقاط زیارتی و تفریحی دیگر انجام شده و در یکی از شب‌ها نیز پس از صرف غذای حضرتی، دسته سینه‎زنی در مقابل دارالضیافه رضوی تشکیل شده و به سوی حرم مطهر حرکت کردند. سپس عزاداران وارد حرم شده و در آنجا به سینه‌زنی پرداختند.
67/3/19 نیروهای گردان درهنگام عصر، شهر مشهد را به مقصد تهران ترک کردند و فردای آن روز به شهرهای خود بازگشتند.
67/3/21 نیروهای گردان در محل پادگان ولیعصر گرد هم آمده تا به اردوگاه قائم اعزام شوند. افراد در اواسط روز با چند دستگاه اتوبوس، پادگان ولیعصر را به مقصد اردوگاه قائم ترک کردند.
67/3/22 نیروهای گردان به‌تدریج به اردوگاه قائم رسیده و تا قبل از ظهر در آنجا مستقر شدند.
   
   

آمادگی برای انجام عملیات در غرب

زمان شرح واقعه
67/3/23 خبرهایی مبنی بر حمله عراق به ارتفاعات “شیخ محمد” در بین رزمندگان منتشر شد.
67/3/24 بر اساس طرح قبلی، سازماندهی گردان تغییر یافته و به 6 گروهان سبک تبدیل شد. مسئولین گروهان‌های قبلی هر یک نظارت بر 2 گروهان جدید را بر عهده گرفتند.
67/3/26 کار برپایی چادر برای گروهان‌های جدید آغاز شده و برنامه‌های آموزشی گردان در اردوگاه قائم از سر گرفته شد.
67/4/3 فرمانده گردان که برای بازدید از منطقه ماووت رفته بود، در بازگشت خبر عقب‌نشینی رزمندگان از این منطقه را داد.
67/4/9 مراسم اربعین شهدای بیت المقدس 6 و سالگرد شهدای عملیات‌های کربلای 1 و نصر 4 در محل گردان برگزار شد.
67/4/12 رزمندگان گردان همچنان در اردوگاه قائم میاندوآب به سر می‌بردند که خبر سقوط هواپیمای ایرباس ایرانی توسط آمریکا را دریافت کردند.
67/4/17 54 تن از نیروهای اعزام شده به جبهه، وارد گردان‌حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام شده که بین برخی از گروهان ها تقسیم شدند.
67/4/18 در ساعت 15:30 ؛ طی جلسه‌ای که در چادر گردان برپا بود، به کادر گروهان‌ها خبر از انتقال گردان به جنوب داده شد.

آمادگی برای انجام مأموریت در جبهه آبادان

زمان شرح واقعه
67/4/19 جمعه ساعت 10 صبح؛ از سوی ستاد لشگر دستور انتقال گردان از غرب  به جنوب داده شد. در پی این دستور، نیروها به‌سرعت چادرها و امکانات را جمع کرده و به کامیون‌ها انتقال دادند و ساعت 4 بعد از ظهر اردوگاه قائم را با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به مقصد اندیمشک ترک کردند.
67/4/19

در ساعت 22:00 ؛ اتوبوس­ها و کامیون­ها به‌تدریج به سنندج رسیدند، ولی  پست ایست و بازرسی مستقر در خروجی شهر، به دلیل مسائل امنیتی اجازه حرکت نداد و قرار شد نیروها شب را در پادگان توحید استراحت کنند.

 البته وانت گردان عليرغم خطر اشرار به حركت خود ادامه داد تا بتواند امكانات اوليه از قبيل آب و … را پيش از رسیدن نیروها فراهم كند.

67/4/20 با روشن شدن هوا؛ حرکت اتوبوس‌ها به مقصد اندیمشک آغاز شده و نیروها هنگام بعدازظهر به‌تدریج وارد اردوگاه گردان در موقعیت شهید اسدی (روبه‌روی دوکوهه) شدند. پس از استقرار نیروها، کار برپایی چادرها تا فرا رسیدن شب به اتمام رسید.
67/4/21 از اوایل صبح؛ زمزمه تغییر سازماندهی گردان در بین مسئولین شنیده شد. در ساعت 14:00 اخبار سراسری خبر حمله عراق به حلبچه و عقب‌نشینی نیروهای خودی از آن را منتشر کرد.
67/4/21 ساعت 22:00 ؛ در جلسه‌ای که با حضور فرماندهان گردان و گروهان‌ها برگزار گردید، فرمان تغییر سازماندهی گردان از 6 گروهان سبک به 3 گروهان (نصر، فتح و فجر) صادر شد. ضمناً احتمال حمله قریب‌الوقوع دشمن در منطقه عمومی خرمشهر و آبادان مطرح گردید و احتمال حضور گردان در یک مأموریت آفندی قبل یا حین عملیات دشمن داده شد.
67/4/22

ساعت 6 صبح؛ در جلسه‌ای با حضور فرمانده گردان و فرماندهان گروهان‌ها، سازماندهی جدید اعلام و چیدمان مسئولین در گروهان‌ها و دسته‌های مختلف مشخص شد.

ساعت 08:00 صبح؛ نیروهای گردان در قالب سازماندهی جدید آرایش گرفته و در ساعت 10:00 صبح تجهیزات مورد نیاز را دریافت نمودند.

67/4/22

با اضافه شدن یک قبضه خمپاره 60 میلیمتری به هر دسته، کار آموزش خمپاره برای خدمه آنها در ساعت 17:00 انجام گرفته و پس از آن، میدان تیر برای این افراد برگزار شد.

از حوالی عصر نیز میدان تیر گردان به‌تدریج بین گروهان‌ها انجام شد که تا غروب آفتاب به طول انجامید.

67/4/23 در پی عقب‌نشینی گسترده نیروهای ایران و فرار گروه زیادی از سربازان به شهرها، در حوالی عصر، نیروهای گردان در محل صبحگاه فرا خوانده شده و حاج مجید رضاییان درباره وضعیت کلی جبهه‌ها و لزوم دفاع بر حسب تکلیف برای افراد صحبت نمودند.
67/4/24 نیروها همچنان آماده برای انجام مأموریت بودند، اما با تأخیر در عملیات، برنامه‌های آموزشی از قبیل ستون‌کشی و … در سطح محدود بین گروهان‌ها و دسته‌ها اجرا می‌شد. این کار در روزهای بعد نیز ادامه داشته است.
67/4/26

در پی پذیرش مأموریت جدید مبنی بر رخنه در مواضع دشمن در غرب اروند، قرار بر انتقال گردان به اردوگاه تیپ فرات در کنار سد دز برای آموزش غواصی و … شد. در پی این مأموریت، گروهان نصر برای انجام مأموریت غواصی و دو گروهان فتح و فجر جهت رزم پیاده انتخاب شدند.

 همچنین قرار شد نيروهاي گردان به اردوگاه فرات واقع در كنار درياچه سد تنظيمي دز بروند تا ضمن آمادگي براي انجام مأموريت احتمالي، از وجود آب براي مقابله با گرماي شديد هوا نيز بهره‌مند شوند.

67/4/27

از ساعت 09:30 ؛ کار جمع‌آوری چادر گروهان‌ها به ترتیب نصر، فتح و فجر آغاز شد.

از ساعت 14:00 ؛ گروهان نصر حرکت به سوی اردوگاه سد دز را آغاز کرده و حرکت گروهان فتح و فجر ساعاتی پس از آن انجام شد.

67/4/27 در حین انتقال گروهان‌ها، خبر پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران در اخبار سراسری منتشر شد که بهت و اندوه جمع کثیری از رزمندگان را در پی داشت.
67/4/27 در ساعت 20:00 ؛ کار انتقال نیروها با استقرار گروهان فجر به پایان رسیده و بسیاری از افراد، برای  شنیدن خبر پذیرش قطعنامه از اخبار سراسری تلویزیون در حسینیه‌ی ناوتیپ فرات تجمع کردند.
67/4/28 علی‌رغم پذیرش قطعنامه و تأثیر آن بر روحیه رزمندگان، نیروهای گردان برنامه روزمره خود را از سر گرفته و گروهان نصر پس از مقداری جابجایی در نیرو، کار آموزش و تمرین غواصی را در دریاچه سد تنظیمی دز آغاز کرد.
67/4/29

تمرین غواصی، کماکان با جدیت ادامه داشت.

در ساعت 14:00 اخبار سراسری پیام تاریخی حضرت امام(ره) را پخش کرد که التیام‌بخش دل‌های شکسته رزمندگان بود.

67/4/30 پس از مراسم صبحگاه؛ فرمانده گردان در جمع رزمندگان حاضر شده و با ترسیم وضعیت عمومی جنگ به‌ویژه پس از پذیرش قطعنامه، به تشریح وضعیت کلی گردان در این برهه زمانی پرداخت. بعد از آن کار آموزش غواصی و… با همان کیفیت سابق و با جدیت ادامه یافت. 
67/4/31 نیروهای گردان همانند روزهای قبل مشغول برنامه آموزش بودند که در حوالی ظهر خبرهایی مبنی بر حمله دشمن به جاده اهواز – خرمشهر در بین رزمندگان منتشر شد.
67/4/31 با توجه به پیشروی دشمن در جاده اهواز- خرمشهر و لزوم مقابله با آن، مأموریت گردان برای انجام عملیات در جبهه‌ی آبادان لغو شد.
   

عملیات غدیر- دفاع سراسری (مقابله با تک دشمن در جاده اهواز – خرمشهر)

زمان شرح واقعه
67/4/31 ساعت 13:00 ؛ به نیروهای گردان آماده‌باش داده شد و پس از آن، تحویل ساک‌ها به تعاون آغاز شد.
67/4/31 در سازماندهی گردان، تغییر ایجاد شده و گروهان نصر نیز مانند گروهان فتح و فجر به عنوان گروهان پیاده در نظر گرفته شد.
67/4/31 در ساعت 16:00 ؛ نیروهای هر گروهان برای تجهیز و تسلیح آماده شده و کار تحویل سلاح و مهمات به‌سرعت انجام شد، ولی علیرغم نیاز مبرم به سلاح ضد زره، مقدار مهمات آرپی‌جی7 کم بود. از این رو مشکل جدی احساس می‌شد.
67/4/31 پس از تاریک شدن هوا؛ گروهان فجر با وسائط نقلیه موجود به سوی اردوگاه کوثر اعزام شد.
67/5/1 در اوایل بامداد؛ گروهان فجر وارد اردوگاه کوثر گردید و پس از توقفی کوتاه، اردوگاه را به مقصد جاده اهواز خرمشهر ترک کرد.
67/5/1 در سپیده‌دم؛ گروهان فجر در نزدیکی پادگان حمید و در مجاورت جاده اهواز – خرمشهر استقرار یافته و نیروها در انتظار توجیه مأموریت جدید بودند.
67/5/1 پس از روشن شدن هوا؛ حمله توپخانه‌ای دشمن آغاز گردیده و پس از ساعتی در حوالی نیمروز حمله زرهی دشمن از پشت پادگان حمید آغاز شد. در پی این حمله، نیروهای گروهان فجر موضع جدیدی را برای پدافند اتخاذ کردند.
67/5/1 با تشکیل خط پدافندی، دفاع از مواضع با جدیت ادامه یافته و بر اثر آتش مدافعین، یک دستگاه تانک دشمن منهدم شده و با مقاومت نیروهای گروهان فجر، دشمن مجبور به عقب‌نشینی شد.
67/5/1 درگیری‌ها تا بعدازظهر در منطقه ادامه داشت. نیروهای مردمی نیز به همراه امکانات و تدارکات  به‌تدریج به منطقه رسیده و خطوط دفاعی تقویت شد.
67/5/1 پس از تثبیت خط دفاعی و عقب‌نشینی کامل دشمن از اطراف پادگان حمید، نیروهای گروهان فجر پس از تقدیم 2 شهید و تعدادی مجروح به اردوگاه کوثر بازگشتند.

عمليات غدير- دفاع سراسری (محور جاده شهید رضوی)

زمان شرح واقعه
67/5/1 ساعت 6:30 ؛ گروهان نصر و فتح که از عصر روز گذشته آماده اعزام بودند، سوار چهار دستگاه اتوبوس شده و اردوگاه سد دز را به مقصد اهواز ترک کردند.
67/5/1 ساعت 9:00 صبح؛ گروهان نصر و فتح به اردوگاه کوثر رسیده و در موقعیت قبلی گردان استقرار یافته و زیر سایه درختان به استراحت پرداختند.
67/5/1 ساعت 14:15 ؛ کادر گروهان‌ها توسط معاونین گردان، نسبت به منطقه عملیاتی توجیه شدند.
67/5/1 با توجه به تغییر در سازماندهی گردان، آرپی‌جی‌زن‌ها به‌منظور آمادگی برای مقابله با حمله زرهی دشمن به میدان تیر رفتند.
67/5/1 در ساعت 23:00 ؛ نیروهای گروهان نصر و فتح، اردوگاه کوثر را جهت عزیمت به محل مأموریت ترک کردند.
67/5/2 قبل از طلوع آفتاب؛ نیروهای گردان در جاده ساحلی کارون (محور اهواز – خرمشهر) استقرار یافته و افراد برای استتار، کنار بوته‎های بزرگ به استراحت پرداختند.
67/5/2 ساعت 7:30 ؛ نیروها سوار بر اتوبوس‌ها شده و به‌سوی مقر معراج‌الشهداء (واقع در شمال قرارگاه جنگال) رهسپار شدند.
67/5/2 پس از ساعاتی استراحت در مقر معراج‌الشهدا، نیروهای گردان در نماز جماعت شرکت کرده و پس از آن به ذکر دعای توسل و عزاداری پرداختند.
67/5/2 ساعت 15:00 ؛ معاونین گردان و فرماندهان گروهان‌ها به همراه کادر فرماندهی برخی گردان‌های دیگر، از قرارگاه جنگال به سوی جاده اهواز – خرمشهر رفته و از آنجا وارد جاده 10 شدند، اما در اواسط راه با تک زرهی دشمن مواجه شده و بازگشتند. در این واقعه یکی از خودروها منهدم شد، ولی به کسی آسیبی نرسید.
67/5/2 ساعت 16:00 ؛ کادر گردان‌ها بار دیگر به سوی منطقه عزیمت کرده و از جاده شفیع‌زاده به سوی مرز پیش رفتند، اما در آنجا با تک نیروی پیاده عراق مواجه شدند و مجدداً بازگشتند.
67/5/2 قبل از غروب؛ گروهان فتح و نصر با چند دستگاه وانت به سوی جاده اهواز – خرمشهر حرکت کرده و پشت خاکریز کنار جاده مستقر شدند.
67/5/2 در حدود ساعت 21:00 ؛ یک گروه از افراد گردان برای شناسایی مواضع بین خط خودی و دشمن به جلو رفته و پس از ساعتی باز گشتند.
67/5/2 پس از بازگشت گروه شناسایی، نیروهای گردان با چند دستگاه وانت در جاده 10 پیش رفته و تا نیمی از راه را طی کردند. پس از آن ستون نیروها به‌صورت پیاده به سمت مواضع دشمن حرکت خود را ادامه دادند.
67/5/3 ساعت 00:30 بامداد؛ گردان انصار لشکر 27 به نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبرعلیه‌السلام ملحق شد و پیشروی ادامه یافت.
67/5/3

ساعت 1:00 بامداد؛ در حالی که گروهان فتح در شیار کنار جاده 10 مستقر بود، نیروهای گروهان نصر پیشروی خود را آغاز کردند (جابه‌جایی به پایین)

ساعت 2:00  بامداد؛ نیروهای گروهان نصر  قبل از رسیدن به دژ مرزی (کنار جاده رضوی) با خط کمین دشمن درگیر شده و پس از وارد آوردن تلفاتی به دشمن، آن را پاکسازی کردند.

پس از این رویداد حرکت برای تصرف و پاکسازی دژ مرزی ادامه یافت.

67/5/3

در حدود ساعت 3:00 بامداد؛ تصرف سه‌راهی انجام گرفتنه و حرکت نیروها در امتداد دژ مرزی به طرف شمال آغاز شد. نیروهای گروهان نصر در حدود 2 کیلومتر پیشروی کرده و محدوده پیش‌بینی شده را تصرف کردند.

ساعت 3:00 بامداد؛ نیروهای گروهان فتح که منتظر فرمان پیشروی بودند، متوجه انتشار گاز شیمیایی شده و پس از هماهنگی با فرماندهی گردان، برای در امان بودن از آثار آن، ناگزیر به توقف شدند.  

67/5/3 با روشن شدن هوا؛ گردان حضرت حر علیه‌السلام به کنار خط کمین آمده و پیشروی خود را برای تصرف این خط، آغاز کرد، اما مقاومت و فشار دشمن کار تصرف را با دشواری روبه‌رو ساخته و پس از چندی پیشروی متوقف شد.
67/5/3 در حدود ساعت 8:00 صبح؛ گروهی از رزمندگان گردان به یاری نیروهای گردان حضرت حر علیه‌السلام شتافتند، اما با عقب‌نشینی آنها ناگزیر به بازگشت شدند.
67/5/3 در ساعت 10 صبح؛ بار دیگر گروهی از رزمندگان گردان پیشروی خود را بر روی دژ سمت شمال آغاز کرده و به تسخیر مواضع پرداختند، اما پاتک دشمن به‌شدت ادامه داشت و برخی از کادر و نیروهای گروهان نصر مجروح و شهید شدند.
67/5/3 در تمامی طول روز؛ فشار دشمن برای بازپس‌گیری دژ مرزی ادامه داشت، ولی در این میان، نیروهای گردان‌حضرت‌علی‌اکبر علیه‌السلام با مقاومت خود، پاتک‌های دشمن را ناکام گذاشتند.
67/5/3 در عصر این روز؛ گروهان فجر از اردوگاه کوثر به سوی منطقه رهسپار شده و پس از تاریک شدن هوا در خاکریز کنار جاده اهواز – خرمشهر مستقر شدند.
67/5/3 در تمام طول شب؛ آتش دشمن با شدت تمام بر روی نیروهای خودی می‌بارید. آتش‌بارهای ایران نیز در مواضع جدید مستقر شده و آتش پر حجمی را روانه خط دفاعی دشمن کردند.
67/5/4 با طلوع آفتاب؛ نیروهای گروهان فجر به‌طرف خط حرکت کردند و در آنجا مستقر شدند.
67/5/4 در اوایل صبح؛ دشمن اقدام به پاتک کرد که در پی آن، برخی از نیروهای گردان حضرت امام علی علیه‌السلام مقداری عقب‌نشینی کردند.
67/5/4 صبح؛ نیروهای گروهان‌های نصر و فتح با کمک نیروهای گروهان فجر با دشمن درگیر شدند. علیرغم شدت پاتک دشمن، نیروهای گردان سرسختانه مقاومت کردند و دشمن مجبور به عقب‌نشینی شد.
67/5/4 ساعت 16:00 ؛ قرار است گردان عملیات کرده و تا تقاطع جاده 14 با شهید رضوی را تصرف کند. به همین دلیل نیروهای گروهان‌ها به‌طرف پیشانی جنگی حرکت کردند.
67/5/4 حدود ساعت 17:00 ؛ دشمن متوجه جابجایی نیروها شد و ستون گردان را گلوله‌باران کرد که در نتیجه تعدادی  از کادر و نیروهای گردان مجروح شدند. در پی این رویداد، نیروها به سنگرهای جمعی هدایت شده و در آنجا مستقر شدند.
67/5/4 در شامگاه؛ یکی از گردان‌های لشکر۲۷ در کنار دژ به جلو آمد تا نسبت به پیشروی به‌سوی شمال (تقاطع جاده ۱۴ و شهید رضوی) اقدام کند. در جریان این حمله، دشمن آتش شدیدی را بر روی سنگرهای محل استقرار رزمندگان ریخت.
67/5/5 در ساعت ۲ بامداد؛ بوی متصاعد شده از گاز شیمیایی، برخی از رزمندگان گردان را که در سنگرهای اجتماعی در حال استراحت بودند، ناگزیر به استفاده از ماسک کرد.
67/5/5 صبح؛ عراق قصد پاتک داشت که با آتش شدید نیروهای خودی، آرایش آنها به هم ریخت.
67/5/5 بعد از ظهر؛ نیروهای گردان به عقب برگشته و در مقر معراج‌الشهدا مستقر شدند. در این مرحله از عملیات 11 تن از رزمندگان گردان شهید و ده‌ها تن نیز مجروح شدند.
67/5/6 پس از نماز صبح، نیروهای گردان به‌تدریج محل معراج‌الشهدا را به‌سوی اردوگاه کوثر ترک کردند. ورود نیروها به این اردوگاه تا حوالی ساعت ۱۰ صبح به طول انجامید. پس از اندکی توقف، نیروها از اردوگاه کوثر به‎‌ سوی اردوگاه ناوتیپ فرات (سد دز) حرکت کردند.
  در حدود ساعت ۱۳ ؛ نیروها به اردوگاه گردان در کنار سد تنظیمی دز رسیدند. در این ایام تعداد زیادی از نیروهای جدید به منطقه اعزام شده بودند که برخی از آنها نیز به جمع گردان پیوستند.
67/5/7

نیروها در طول روز به استراحت و شنا پرداختند. در ساعت ۱۴ خبر آزادی اسلام‌آباد غرب و کرند در جریان عملیات مرصاد از رادیو پخش شد.

در عصر این روز؛ نیروها آماده شدند تا برای استماع سخنرانی به پادگان دوکوهه بروند.

گردان به پادگان دوکوهه رفت و پس از نماز مغرب و عشا، آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور در جمع رزمندگان حضور یافته و برای آنان سخنرانی کردند. این مراسم تا ساعت ۱۰ شب به طول انجامید و نیروها مجددا به اردوگاه سد دز بازگشتند.

67/5/13 برخی نیروها که به پادگان دوکوهه رفته بودند، بعد از نماز مغرب و عشا در سخنرانی برادر فضلی و یک فرد اتریشی که به جبهه آمده بود، شرکت کردند.

آمادگی برای مقابله با حمله منافقین در منطقه‌ی شمال غرب

زمان شرح واقعه
67/5/16

پس از صبحگاه؛ به نیروهای گردان آماده‌باش برای عزیمت به منطقه‌ی شمال‌غرب جهت مقابله با حمله‌ی احتمالی منافقین داده شد. پس از ساعتی اتوبوسها به محوطه اردوگاه آمده و نیروها را به پایگاه وحدتی دزفول منتقل کردند.

نیروها تا ساعت ۱۸:۳۰ در محل پایگاه به سر برده و سپس با یک فروند هواپیمای c130 به سوی فردوگاه تبریز اعزام شدند.

هواپیما در ساعت ۲۰ در فرودگاه تبریز به زمین نشسته و نیروها با استفاده از چند دستگاه اتوبوس که از قبل آماده شده بود، به سوی میاندوآب حرکت کردند. اتوبوسها بین راه در آذرشهر برای نماز مغرب و عشاء توقف کرده و سپس به میاندوآب رفتند.

نیروهای گردان شب را در مقر سپاه میاندوآب به استراحت پرداختند.

67/5/17

پس از اقامه نماز صبح؛ نیروها به سوی اردوگاه قائم حرکت کرده و در ساعت ۷ صبح به آنجا رسیدند.

افراد در طول روز به استراحت پرداختند.

غروب آن روز؛ هوا بارانی شده و نیروها به داخل سوله‌های اردوگاه منتقل شدند.

67/5/19 پس از مراسم صبحگاه؛ برادر تقی‌زاده در جمع نیروها به تشریح وضعیت عمومی لشگر و شرایط منطقه پرداخته و به احتمال حمله منافقین از محورهای مختلف نظیر لولان (اشنویه)، کلاشین، سپیارز اشاره کرد. پس از مراسم، نیروها طبق روال گذشته در محوطه اردوگاه به سر بردند.
67/5/20 در این روز نیز برنامه‌های معمول کماکان ادامه داشت تا آنکه در اواخر شب و هنگامی که افراد در سوله‌ها مشغول به استراحت بودند، برنامه رزم شبانه برای حفظ آمادگی نیروها آغاز شد. در این رزمایش، نفربرهای زرهی خشایار که بر روی آن دوشکا نصب بود، ضمن حرکت در محوطه اردوگاه، به تیراندازی پرداخته و همزمان تیربارهای ضد هوایی نیز اقدام به شلیک کردند. افراد در این مانور از سوله‌ها خارج شده و پس از سازماندهی، در این رزمایش که بیشتر برای مقابله با حمله‌ی منافقین ترتیب یافته بود، شرکت کردند.
67/5/21

نیروهای گردان آماده‌ی اعزام به میدان تیر شدند. از این رو مهمات لازم را دریافت کرده و در ساعت ۸ صبح در محل میدان تیر، به تیراندازی پرداختند.

بقیه‌ی روز؛ برنامه‌های معمول گردان در جریان بود.

67/5/22 در این روز؛ پس از مراسم صبحگاه، متناسب با مأموریت پیش رو، در سازماندهی افراد و تقسیم وظایف تغییراتی به عمل آمد.
67/5/23

نیروهای گردان از ساعت ۶ صبح برنامه‌ی راهپیمایی را به سوی شرق اردوگاه آغاز کردند که تا ساعت ۱۱ به طول انجامید.

در این روز پس از نماز ظهر و عصر؛ نیروها کماکان در محوطه‌ی اردوگاه حضور داشتند.

67/5/24 در این روز پس از مراسم صبحگاه؛ برادر تقی‌زاده مجدداً در جمع رزمندگان حضور یافته و به تشریح وضعیت عمومی جنگ و دیگر مسائل مرتبط پرداخت. در این روز به تعدادی از رزمندگان که نیاز مبرم داشتند، مرخصی داده شد، اما بقیه‌ی نیروها کماکان در محل اردوگاه حضور داشته و به فعالیت‌های آموزشی پرداختند. ازجمله برنامه‌های انجام‌شده در این روز می‌توان به برنامه ستون‌کشی شبانه همراه با آموزش جهت‌یابی و… اشاره کرد که از ساعت ۲۲ آغاز شده و تا ساعت ۲۴ ادامه یافت.
67/5/25

پس از مراسم صبحگاه؛ به کلیه افراد اجازه مرخصی شهری داده شد که تا ساعت ۱۶ به طول انجامید. پس از بازگشت افراد از مرخصی، به افراد مهمات داده شد تا برای رزم شبانه آماده شوند.

در عصر این روز؛ مراسم سخنرانی، مداحی و سینه‌زنی انجام شد و پس از نماز، نیروها به راهپیمایی رفتند. ساعت 23:24 به استراحتگاه و کمین رسیده و پس از تیراندازی، افراد به استراحت پرداختند.

67/5/26

نیروها تا ساعت 04:45 در محل مانور به استراحت پرداخته و سپس به طرف شیار به سوی پایین حرکت کردند و کنار آبگیر وضو گرفته و نماز صبح را خواندند.

ساعت ۶ ؛ به سمت خانه‌های خالی متروکه در همان حوالی رفتند و آموزش پاکسازی خانه‌ها را انجام دادند. بعد به سمت قلمستان روستا رفته و در آنجا تمرین پاکسازی جنگل را انجام دادند. ساعت 08:30 به محوطه گردان برگشتند.

در عصر همان روز؛ بار دیگر برنامه سخنرانی، مداحی و روضه‌خوانی ادامه داشت.

67/5/27 پس از صبحگاه؛ به تعدادی از نیروها گفته شد با تجهیزات آماده باشند تا برای تمرین هلی‌برن بروند و ساعت 05:45 افراد منتخب با مینی‌بوس به سوی محل آموزش (جاده بناب – عجب‌شیر) حرکت کردند. در ۷ کلیومتری عجب‌شیر، داخل کوه‌ها، تمرین پیاده‌شدن و سوار شدن انجام شد و سپس در ساعت ۱۷ به اردوگاه قائم برگشتند.
67/5/28 در ساعت ۶ صبح؛ بار دیگر نیروهای منتخب با اتوبوس به محل آموزش روز قبل حرکت کرده و در ساعت 09:30 به محل رسیدند. سپس نیروها به صورت دسته‌ای سوار هلی‌کوپتر شدند و پس از گردش یک دور هلی‌کوپتر در همان نزدیکی از هلی‌کوپتر پایین پریدند و سپس بالای یکی از کوه‌های اطراف هلی‌برن شدند و از آنجا به طرف مقری معین شده رفتند و بعد از آن به طرف اردوگاه راه افتادند و در ساعت 15:15 به اردوگاه رسیدند.
67/5/29

خبرها حاکی از آن است که از ساعت ۶:۳۰ امروز آتش‌بس در جنگ ایران و عراق اعلام شود.

ساعت ۷ صبح؛ نیروهای گردان به صبحگاه لشگر رفتند و در این مراسم  برادر مظهری (معاون لشگر) سخنرانی کرد.

67/5/30 در این شب؛ واحدهای گردان با دسته‌های سینه‌زنی به سمت حسینه لشگر حرکت کردند.
67/5/31 در بعد از ظهر این روز؛ عده‌ای از افراد گردان مرخصی رفتند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن