با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

عملیات عاشورای 3

شکل‌گیری گردان ضمن عمليات عاشوراي3

 

با انتصاب برادر علي فضلي که از فرماندهان باسابقه در دفاع مقدس بود، تيپ10سیدالشهدا پس از دوره‌ای رکود جاني دوباره گرفت. متعاقب اين انتصاب، برادر يدالله کلهر نيز به‌عنوان جانشين تيپ منصوب شد که اين خود بر يگانگي و انسجام هر چه بيشتر نيروها افزود. اين فرمانده‌ي باتجربه توانست در يک دوره‌ی کوتاه علاوه بر جذب کادر گردان‌ها و گروهان‌هاي موجود در سطح تيپ، به شناسايي و جذب چهره‌های مستعد و به‌کارگیری آن‌ها در ساز ماده‌ی اقدام کند. ازجمله فرماندهان باسابقه و مورد توجه فرماندهي تيپ می‌توان به حاج حسين ميررضي،‌ جعفر جنگروي و احساني و… اشاره کرد.

در طي اين دوره برادر فضلي در تاريخ 20/4/64 از برادر جعفر محمدي که تا چند ماه قبل از آن فرماندهي گردان حضرت علی‌اکبر را در عمليات بدر به عهده داشت، ‌درخواست کرد تا بار ديگر فرماندهي اين گردان را بر عهده گيرد.

جعفر محمدي که ازجمله چهره‌های فعال در سطح تيپ سيدالشهدا بود بيشتر تمايل به آن داشت که در کنار شهيد ميررضي به امور طرح و عمليات بپردازد و براي اداره‌ی امور گردان برادران تقي زاده و رنجي را به ترتيب به‌عنوان معاونين خود معرفی کرد تا در غياب وي بتوانند سرپرستي و هدايت گردان را بر عهده گيرند. انتخاب برادران تقي‌زاده و رنجي به‌عنوان معاونين گردان سبب شد تا ظرف مدت کوتاهي برخي از رزمندگان باسابقه به جمع گردان علی‌اکبر پيوسته و يک هسته‌ی اوليه را به وجود آورند.

طبق برنامه عمليات پيش رو قرار بود با اهداف ايذايي در منطقه‌ی فکه انجام شود و ازاین‌رو براي انجام عمليات،‌ گردان‌هاي مختلفي نظير حضرت علی‌اصغر، حضرت قمر بنی‌هاشم، حضرت قاسم و… از مدت‌ها قبل سازمان‌دهی شده و ضمن پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشي آماده براي شرکت در عمليات بودند. ولي گردان علی‌اکبر که در آن زمان يک گردان نوپا محسوب می‌شد تنها متشکل از 7 يا 8 نفر از کادر فرماندهي بود و نمی‌توانست در يک دوره‌ی کوتاه نسبت به جذب نيرو و سازمان‌دهی و درنهایت شرکت در عمليات اقدام کند. لذا کادر اين گردان به دليل پیش‌بینی نشدن حضور آن‌ها در عمليات، تصميم گرفتند تا به‌طور داوطلبانه در جريان عمليات مشارکت کرده و در صورت لزوم به کمک نيروهاي طرح و عمليات پرداخته و يا حتي در حمل مجروح به ديگران کمک کنند.

سرانجام موعد انجام عمليات عاشوراي3 فرارسيد و در تاريخ 25/5/64، رزمندگان تيپ سيدالشهدا از چند محور به‌سوی مواضع دشمن يورش برده و تلفات و خسارات زيادي را بر آن‌ها وارد کردند. نيروهاي گردان علی‌اکبر نيز در ضمن عمليات هر جا که نياز به کمک احساس می‌شد، حضور پيدا کرده و به کمک مسئولين واحدهاي مختلف می‌شتافتند.

پس از اجراي موفقیت‌آمیز عمليات عاشوراي3، کل نيروهاي تيپ سيدالشهدا به مدت 15 روز به مرخصي اعزام شدند.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن