با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

پدافندی جزیره مجنون در سال 64

پس از پايان دوره‌ی مرخصي، رزمندگان به محل اردوگاه خود واقع در دهستان فتح‌المبين بازگشته و پس از مدت کوتاهي نسبت به جمع‌آوری اردوگاه خود اقدام کرده و در تاريخ 10 شهریور 1364 مهياي عزيمت به اردوگاه قلاجه شدند. اين اردوگاه در جاده‌ی اسلام‌آباد-ايلام و بر روي گردنه‌ای به همين نام واقع شده بود. به هر ترتيب با فراهم شدن مقدمات لازم کار ستون‌کشي به اين اردوگاه آغاز شد. استقرار نيروهاي تيپ در اين اردوگاه تقریباً 2 هفته به طول انجاميد و بار ديگر تصميم به جابه‌جایی اردوگاه به محل جديد گرفته شد. در تاريخ 26 شهریور 1364 رزمندگان تيپ با استفاده از خودروهاي موجود به‌سوی پادگان دوکوهه رهسپار شده و در مجاورت ارتفاعاتي که در 3 کيلومتري شرق آن بود، اقدام به برپايي اردوگاه کردند.

پس از احياي مجدد تيپ سيدالشهدا، به‌زعم فرماندهی تيپ هر گردان تازه تاسيس لازم بود تا براي شروع به يک ماموريت پدافندي اعزام شود تا فرماندهي تيپ بتواند توانمندي فرماندهان اين گردان را در اداره‌ی امور ارزيابي کند. ازاین‌رو به گردان حضرت علی‌اکبر ماموريت پدافند از جزیره‌ی مجنون واگذار شد.

پس از ابلاغ ماموريت پدافندي، گردان حضرت علی‌اکبر که حالا در اردوگاه شرق دوکوهه مستقر شده بود،‌ اقدام به جذب نيرو کرد. بخشي از اين نيروها به‌صورت پراکنده جذب گردان شده و بخش ديگر شامل نيروهاي موجود در گردان‌هاي شرکت‌کننده در عمليات عاشوراي3 بودند که پس از آگاهي از ابلاغ ماموريت به گردان علی‌اکبر، از گردان‌هاي ديگر ازجمله حضرت علی‌اصغر و حضرت قمر بنی‌هاشم انتقالي گرفته و به اين گردان پيوستند.

 

با آغاز مراحل جذب نيرو و سازمان‌دهی مقرر گرديد در گردان حضرت علی‌اکبر 3 گروهان ايثار، جهاد و شهادت تشکيل شود تا نيروهاي اعزامي متناسب با سابقه،‌ رسته و تخصص خود در اين گروهان‌ها و دسته‌های آن سازمان‌دهی يابند.

در تاريخ 2 مهر 1364، نيروهاي گردان متشکل از 3 گروهان يادشده، تجهيزات و سلاح خود را دريافت کردند و فرداي آن روز نيز پس از انجام يک راهپيمايي در روبه‌روي دوکوهه به ميدان تير رفتند. اين روز مصادف با تاسوعاي حسيني بود ازاین‌رو در بازگشت در بيابان با خستگي و تشنگي بچه‌ها سينه‌زني و نوحه‌خواني كردند.

پس از برپايي عزاداری، رزمندگان به‌تدریج آماده‌ی عزيمت به منطقه شدند. ازاین‌رو به جمع‌آوری وسايل و لوازم پرداخته و ساک‌های خود را به تعاون تحويل دادند. در صبح روز چهارم مهرماه 1364 نيروهاي گردان در دوکوهه پس از اقامه‌ی نماز و خواندن زيارت عاشورا، در ساعت 6:20 دقيقه صبح با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به‌سوی جزاير مجنون رهسپار شدند. در ساعت 12 همان روز، گردان به جزیره‌ی مجنون وارد شد و از طريق اسکله‌ی تيپ حضرت قمر بنی‌هاشم به پایگاه‌های شهيد سنجري، شهيد ملكي و شهيد كرباسي اعزام گرديده و در آنجا مستقر شدند.

حضور رزمندگان گردان در اين ماموريت 45 روز به طول انجاميد و تمامي نيروها در تاريخ 19 آبان 1364 به اردوگاه روبروي دوکوهه بازگشتند. اين نيروها پس از تحويل سلاح و تجهيزات خود و دريافت ساک‌هایشان از واحد تعاون آماده براي اعزام به مرخصي شدند. مدت مرخصي اين افراد 15 روز به طول انجاميد که پس از خاتمه‌ی آن در تاريخ 4 آذر 1364 بار ديگر به اردوگاه خود بازگشتند.

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن