با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

عملیات شرهانی – شیار ربوط

ماموريت پدافندي در منطقه‌ فکه و شَرَهاني و پاتک در شيار رُبوط

 

يک روز پس از رفتن نيروهاي گردان به مرخصي، دشمن در ادامه‌ي عمليات “دفاع متحرک” اقدام به تک در محور پيچ‌انگيزه و شرهاني کرد. در جريان اين حمله، خط دفاعي ارتش شکسته شده و دشمن در برخي از مناطق موفق به پيشروي گرديد. در پي اين تک، به برخي از يگان‌هاي سپاه ازجمله تيپ سيدالشهدا ماموريت مقابله با پيشروي دشمن ابلاغ گرديد.

در حوالي ظهر 17/2/65، نيروهاي تازه‌نفس در ضمن يک اعزام جديد به پادگان دوکوهه رسيده و بخشي از آن‌ها که اغلب از پايگاه ابوذر تهران اعزام شده بودند، به گردان حضرت علی‌اکبر پيوستند. نيروهاي اعزام‌شده در عصر همان روز، به اردوگاه روبه‌روي دوکوهه منتقل شده و در آنجا پس از برپايي چادرها مستقر گرديدند.

يک روز پس از جذب نيروي جديد، در تاريخ 18/2/65، به گردان ماموريت دفاع در برابر حمله‌ي دشمن در منطقه پيچ‌انگيزه و شرهاني ابلاغ شد. صبح روز بعد، نيروهاي گردان که تعداد آن‌ها کمتر از 200 نفر بود، از اردوگاه روبه‌روي دوکوهه به حسينيه‌ي تيپ سيدالشهدا واقع در پادگان دوکوهه منتقل شدند. در اين دوره به‌جز برادر تقي زاده و برادر اسماعيلي (مسئول مخابرات)، بقيه‌ي کادر گردان در مرخصي بودند. ازاین‌رو سازمان‌دهی افراد در قالب 3 گروهان مِنها و به‌صورت تعجيلي صورت گرفت و برادر اسماعيلي نيز به‌عنوان معاون گردان در نظر معرفي شد. پس از سازمان‌دهی، بلافاصله اقدامات لازم درباره‌ي تحويل سلاح، مهمات و تجهيزات به نيروها انجام شد. در عصر همان روز (19/2/65)، نيروهاي گردان با استفاده از چند دستگاه اتوبوس پادگان دوکوهه را به مقصد منطقه‌ي عمليات ترک کردند. هنگام غروب، گردان به منطقه‌ي برقازه رسيده و نيروها با استفاده از چند دستگاه وانت تويوتا در جاده‌ي اصلي حرکت کرده و جلوتر از مقر لشكر16 ارتش در پشت يک خاكريز مستقر شدند.

نيروهاي گردان تا بعدازظهر 20/2/65 در پشت خاکريز يادشده مستقر بودند تا آنکه پس از اقامه‌ي نماز و صرف نهار، يک گروهان از نيروهاي گردان براي تقويت خط ارتش در محل الحاق لشكر 16 و تيپ 23 ارتش به منطقه‌ي تلمبه‌خانه اعزام شدند. اين محل در شب‌هاي گذشته مورد حمله‌ي دشمن واقع شده و نيروهاي ارتشي مستقر در آن پراكنده شده و تنها فرمانده گردان و تعداد کمي از نيروهايش به پدافند مشغول بودند. پس از رسيدن گروه اعزام‌شده به منطقه، نيروها به گردان ارتش در خط مقدم پيوسته و ضمن تله‌گذاري راه‌هاي ورود به خط، به دفاع از آن پرداختند. فرداي آن روز، نيروهاي اعزامي در حدفاصل لشکرهاي يادشده به پيشروي پرداخته تا نسبت به پاک‌سازی آن از وجود احتمالي عناصر دشمن اقدام کنند.

در تاريخ 21/2/65، يک گروهان ديگر از نيروهاي گردان به منطقه‌ي فکه اعزام شده تا به تقويت يک گردان ديگر از ارتش که در خط مستقر بود، بپردازد. نيروهاي اين گردان نيز پراکنده شده و تنها فرمانده به همراه معدود نفرات خود در پشت يک خاکريز کوتاه به پدافند مشغول بودند. ورود نيروهاي اعزامي از گردان علی‌اکبر موجب تقويت روحيه‌ي نيروهاي ارتشي حاضر در منطقه شد.

در تاريخ 22/2/65، به گردان مأموريت بازپس‌گيري شيار ربوط در شرهاني ابلاغ گرديد و متعاقب آن ضمن اعلام آماده‌باش به بقيه‌ي نيروهاي گردان، به کليه‌ي نيروهاي اعزام‌شده به خط پدافندي تلمبه‌خانه و فکه هم دستور بازگشت داده شد. در اين دوره مسئولين گردان نيز طي چند مرتبه براي شناسايي منطقه به شيار ربوط رفته بودند. ضمناً برادر عليرضا آملي که از مرخصي بازگشته بود، در غروب روز 22/2/65، خود را براي كمك به مسئولين گردان به منطقه رسانده و در محل ديدگاه به آن‌ها پيوست.

در حوالي ظهر 23/2/65، نيروهاي گردان براي انجام عمليات در شيار ربوط آماده شدند و در عصر همان روز با استفاده از چند وانت تويوتا به‌سوی شيار ربوط عازم شدند. ورود ستون گردان در اين منطقه زير آتش دشمن صورت گرفت. به هر ترتيب در حوالي ساعت 19، نيروها از خودروها پياده شده و به سمت ارتفاعات انتهاي غرب شيار ربوط حركت کردند. مسير حرکت نيروها از کف شيار ربوط بود و دشمن بر لبه‌های اين شيار اقدام به پدافند کرده بود. پس از رسيدن به محل ماموريت، با توجه به وضعيت نيروها و موقعيت زمين که به سبب وجود شيارهاي متعدد از پيچيدگي خاصي برخوردار بود،‌ مقرر گرديد که گردان از 2 محور به‌سوی دشمن پيشروي کند.

در ساعت 1 بامداد 24/2/65، تعدادي از نيروهاي لشکر 19 فجر به علت پيچيدگي زمين ناگزير به پيوستن به گردان در محل درگيري شدند. به هر ترتيب نيروها از 2 محور آماده‌ي شنيدن رمز عمليات براي درگيري با دشمن و پيشروي در محور خود بودند. اما در محور راست درحالی‌که نيروها براي بالا رفتن از کف شيار آماده می‌شدند، دشمن متوجه حضور آن‌ها شده و پيش از آغاز عمليات با شليک گلوله‌ي آرپي‌چي به‌سوی آن‌ها، موجب شهادت و مجروحيت برخي از افراد شد. به‌نحوی‌که عملاً امکان پيشروي در اين محور مقدور نشد. در محور سمت چپ نيز نيروهاي گروهان اعزامي در مسير پيشروي خود با چند تن از نفرات دشمن روبه‌رو شده که پس از بين بردن آن‌ها به حرکت خود ادامه دادند و توانستند مواضع پیش‌بینی‌شده را تصرف کنند.

علي‌رغم موفقيت نيروها در تصرف برخي از مواضع، به دليل اشراف دشمن به منطقه، امکان پيشروي بيشتر ميسر نبود. ازاین‌رو با نزديک شدن به روشنايي هوا، در حوالي 5 بامداد به گردان دستور عقب‌نشيني داده شد و متعاقب آن نيروها به‌صورت دسته‌هاي پراکنده و زير آتش دشمن به عقب بازگشتند. به سبب آنکه برخي از دسته‌ها راه خود را گم کرده بودند، بازگشت آن‌ها با دشواري روبه‌رو شده و مجبور به طي کردن مسيرهاي طولاني زير آتش دشمن شدند. به هر ترتيب نيروهاي گردان تا حوالي ساعت 9 صبح به عقب بازگشتند.

در پي اتمام ماموريت، نيروها به محل سابق استقرار خود در کنار جاده‌ي فکه بازگشته و در حوالي ظهر 24/2/65 گردان از منطقه خارج و به پادگان دوکوهه برگشت.

در تاريخ 25/2/65، تعدادي از رزمندگان گردان که در پدافند از مناطق فکه و تلمبه‌خانه حضور داشته و در عمليات شيار ربوط شرکت کرده بودند، به مرخصي رفته و يا تسویه‌حساب کردند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن