با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

عملیات کربلای 1 – ارتفاعات قلاویزان

مرحله‌ دوم عمليات گردان در کربلاي1 (آزادسازی ارتفاعات قلاويزان)

 

هرچند شهر مهران و مناطق پيرامون آن در مراحل مختلف عمليات کربلاي1 آزاد شد ولي با توجه به استقرار دشمن در ارتفاعات قلاویزان و تسلط و اشراف آن‌ها بر روي منطقه، براي حفظ دستاوردهای عمليات لازم بود تا آن ارتفاعات نيز تصرف شود. ازاین‌رو یگان‌های مختلف به انجام عمليات بر روي اين ارتفاعات پرداختند که به دليل مقاومت دشمن، پيشروي چنداني ميسر نشد.

در تاريخ 13/4/65، ماموریت آزادسازی باقی‌مانده‌ی ارتفاعات قلاویزان به‌ویژه قله 223 که مرتفع‌ترین نقطه آن است، به لشکر سيدالشهدا واگذار شد. و در پي آن در روز 14/4/65 کار شناسايي منطقه زير آتش شديد دشمن آغاز شد. در همين روز مسئولین گردان نيز برای توجیه و شناسایی به منطقه اعزام شدند. هرچند که شدت آتش دشمن، تحقق اين امر را با دشواري همراه کرده بود.

در تاريخ 15/4/65، حدود ساعت 5 بعدازظهر انتقال نيروهاي گردان از اردوگاه عشق حسین به‌طرف قلاویزان شروع شد. ولي به‌محض ورود ستون گردان به منطقه‌ي مهران خودروهای حامل نیروها زیر آتش دشمن قرار گرفت. در پي اين آتش باري، فرماندهان به‌ناچار نیروها را از خودروها پیاده کرده و در کانال‌های موجود در منطقه‌ی آزادشده در مرحله‌ی اول عملیات کربلای یک پناه دادند. اين آتش باري که تا ساعت 9 شب ادامه داشت،‌ موجب شهادت 2 تن و مجروحيت 17 تن از نيروهاي گردان شد. ازاین‌رو فرمانده گردان دستور تخلیه‌ی محل را صادر کرد و نیروهاي گردان به اردوگاه عشق حسین بازگشتند.

در عصر روز 16/4/65، كادر گروهان‌ها براي شناسايي منطقه به خط مقدم اعزام شدند. و در غروب همان روز دسته ادوات گردان که از غنائم مرحله‌ی اول تجهیز شده بود، در خط مقدم مستقر و قبضه‌های آرپی‌جی ۱۱ را روی سنگرهای دوشکای عراق تنظیم کردند.

در طرح عملیات گردان، گروهان نصر سمت چپ جاده در قلاویزان و دسته ویژه هم‌زمان در راست جاده عملیات کرده و گروهان‌هاي فتح و فجر در ادامه وارد می‌شدند.

در حوالي 8 شب انتقال مجدد نيروها از اردوگاه عشق حسین به‌سوی منطقه‌ی عمليات با استفاده از چند دستگاه کاميون آغاز شد. البته به سبب تاريکي هوا، شناسايي معابر وصولي با دشواري مواجه بود. تا آنکه با تلاش زياد راه دسترسی‌ای مشخص شده و نیروهای گردان به‌سوی قلاويزان حرکت کردند. قرار بود بخشي از گردان شامل نيروهاي گروهان نصر، فتح و بخشي از دسته ويژه به‌سوی خط مقدم حرکت کنند و بخش ديگر در محل قرارگاه قبلي دشمن که سنگر زیرزمینی مستحکمي بود و در سه کیلومتری خط مقدم قرار داشت، مستقر شوند.

در طول مسير کامیون‌ها به دليل تاريکي به آهستگی حرکت می‌کردند و پس از رسيدن به اولين تپه از ارتفاعات قلاويزان، يکي از کامیون‌ها از مسیر منحرف شده و به روی مین‌های ضدنفر رفت که با انفجار چند مين لاستيک کاميون ترکيد. در پي آن راننده کامیون دوم تعادل کامیون را از دست داد و واژگون شد. در اين حادثه تعدادی از نیروهای دسته ویژه آسیب جزئی دیدند و برادر اجاقي بدون آنکه کسی بداند در زیر کامیون به شهادت رسید. پس‌ازاین نیروهای گردان از کامیون‌ها پیاده شدند. نیروهای گروهان نصر و گروهان فتح و یک گروه از نیروهای دسته ویژه بلافاصله به‌طرف خط اول حرکت کرده و نيروهاي گروهان فجر هم به همراه تعدادي از نيروهاي دسته ويژه و تدارکات بعد از حدود ۲۰ دقیقه راهپیمایی به محل سابق قرارگاه دشمن رفتند. در آنجا حاج علی فضلی برای آن‌ها سخنرانی کرد.

در ساعت 5 بامداد 17/4/65، عملیات آغاز شد. دسته ویژه و گروهان نصر از چپ و راست جاده با درگیری شدید پیشروی کردند. به دلیل شدت زیاد آتش دشمن تقریباً کار گره خورده بود که دو دسته از نیروهای گروهان نصر به‌ناچار از جناحین دشمن حمله کردند. سنگر دوشکای دشمن نيز با استفاده از آرپی‌چی ۱۱ که از روز قبل توسط دسته ادوات نشانه‌گیری شده بود، منهدم گردید. در ساعت 6 صبح گروهان فتح و فجر برای ادامه عملیات وارد درگیری شدند. گروهان فتح برای آزادسازي قله‌ی ۲۲۳ حرکت کرد و در حدود ساعت ۹ صبح مشخص شد که اين قله تصرف و پاک‌سازی شده است. گروهان فجر نيز مشغول پاک‌سازی يکايک تپه‌های موجود تا دشت بدره گردید که تا ظهر آن روز ادامه داشت.

در حوالي ساعت 1 بعدازظهر دشمن پاتک سنگینی را برای بازپس‌گیری ارتفاعات همراه با آتش باری سنگین توپ‌خانه و آتش پشتیبانی هلی‌کوپترها آغاز کرد که با سرازیر شدن نیروهای گردان به داخل شیارها و پاک‌سازی نیروهای نفوذی پاتک دشمن ناکام ماند. تا ساعت ۷ بعدازظهر چندین بار دشمن اقدام به پاتک‌هاي نقطه‌ای و سراسری کرد که با مقاومت رزمندگان گردان مواجه شده و با دادن تلفات زیاد مجبور به عقب‌نشینی شد.

پس از پايان عمليات که منجر به آزادسازي کامل ارتفاعات قلاويزان و پاک‌سازی منطقه شد،‌ نیروهای گردان المهدی زیر آتش شدید برای جایگزیني با نيروهاي گردان و پدافند به منطقه اعزام شدند. با ورود گردان المهدي، نیروهای گردان علی‌اکبر به‌تدریج ارتفاعات قلاویزان را تخلیه کردند. دشمن که ظاهراً متوجه این جابه‌جايی شده بود، با استفاده از هلی‌کوپترهای تهاجمي ضمن تعرض به خط اول و عبور از آن، عقبه نیروها را مورد اصابت راکت‌های خود قرارداد.

ساعت ۸ شب گردان به قرارگاه پشت خط منتقل شده و ماموریت گردان به پایان رسید و ازآنجا کل نیروهای مستقر در خط به اردوگاه عشق حسین منتقل شدند.

در تاريخ 18/4/65، نيروهاي گردان پس از يک عمليات موفقیت‌آمیز از اردوگاه عشق حسين به قلاجه بازگشته و تا 3 روز پس‌ازآن نيز در آنجا مستقر بودند. تا آنکه در تاريخ 21/4/65، تمامي نيروهاي گردان به مرخصي رفتند.

در جريان مراحل مختلف عمليات کربلاي1، حدود 30 تن از رزمندگان گردان به شهادت رسيده و ده‌ها تن نيز مجروح شدند. ازاین‌رو در ايام مرخصي طبق برنامه‌ای که از سوي مسئولين گردان در نظر گرفته شده بود، تعدادي از رزمندگان به ديدار خانواده‌ی شهدا و عيادت مجروحين رفتند. مرخصي نيروهاي گردان تا 14/5/65 به طول انجاميد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن