با ما در ارتباط باشید : 09199726467

ایثارگرانیادها

حاج مجید؛ دایره المعارف گردان علی اکبر

حاج مجید رضاییان   به روایتِ   حاج اکبر اسماعیلی

 

اکبر اسماعیلی

حاج اکبر اسماعیلی دوست و همرزم دکتر رضاییان در مصاحبه ای در باره ایشان گفتند:

حاج مجید رضاییان از همان دوره دفاع مقدس، در محله‎ی لویزان زندگی می کرد. سطح زندگی شان از بچه های دیگر گردان بالاتر بود؛ با این حال هیچوقت ادعایی نداشت، با همه می جوشید. بچه های جنوب شهر تهران و حتی ورامین هم با او رفاقت و رفت و آمد داشتند.

پدرش؛ حسین آقا، آن زمان مغازه خوار و بار فروشی داشت. هر وقت به مغازه اش می رفتیم، ازمان پذیرایی می کرد.

حاج مجید حالا هم که استاد دانشگاه است و دکتر شده، همان طور مثل قبل متواضع است. حتی در مورد جانبازی‎اش هم ادعایی ندارد. هرگز نشنیدم که بگوید جانباز چند درصد است. او علاوه بر دو چشمش، مجروحیت سخت دیگری از ناحیه شکم دارد. ولی با صبوری همیشه شکرگزار خداوند است.

دو برادر ایشان، جواد و مهدی، نیز در جبهه به شهادت رسیده اند.

 

امثال حاج مجید، خیلی کم اند. او و خانواده اش، همه چیزشان را در طبق اخلاص گذاشتند و هیچ ادعایی هم ندارند.

 

حاج مجید نه تنها خیلی چیزها یادش نرفته، بلکه چیزهایی را هم که ما یادمان رفته، به یاد دارد و بر روی اصولش، پابرجاست. اهل نماز اول وقت و مراعات حلال و حرام است. از همان دوران جنگ، چیزی را که حس می کرد شبهه ناک است، نمی خورد. وقت هایی هم که بیرون می رفتیم و چیزی می خریدیم بخوریم، اولین نفری که دُنگش را می داد، حاج مجید بود.

 

***

 

حاج مجید به شدت سخت کوش و باهوش است. هر وقت در کارِ تاریخچه ی گردان گیر می کنیم، و احتیاج به اطلاعات دقیق داریم، حاج آقا تقی زاده می گوید: «بروید از حاج  مجید بپرسید.»

حاج مجید حافظه ای بسیار قوی دارد. در جلساتی که برای تشریح عملیات ها می گذاشتیم، وقتی به اختلاف نظر می خوردیم نهایتا همه حرف حاج مجید را می پذیرفتند.

 

او سال ۱۳۸۷ تنظیم و تدوین گاهشمار گردان را شروع کرد و با وجود شرایط سخت جسمانی، با زحمت و تلاش فراوان توانست آن را تکمیل کند.

 

حاج مجید همچنین اطلاعات گردان را که بعد از سالها تقریبا از بین رفته بود، با حافظه ی بسیار خوبی که داشت، زنده کرد.

در یک کلام می شود گفت: «حاج مجید رضاییان؛ دایرة المعارف گردان است! شیخ گردان است! کتابِ جنگِ گردان است! کسی که با وجود شرایط سخت جسمانی اش، بدون چشم و بدون چشمداشت هر جا که لازم باشد به کمک می آید.»

 

هنوز هم با وجود مشغله ای که در دانشگاه و محافل علمی دارد، در تمام برنامه ها و مراسم مربوط به گردان حضور پیدا می کند. هر هفته هم ساعت ها وقت می گذارد و به محل موسسه می آید و در تکمیل کارهای مربوط به نگارش کتاب و تکمیل گاهشمار گردان حضرت علی اکبر علیه السلام، به خادمان گردان کمک می کند.

 

 

از درگاه الهی برای این جانباز عزیز،

سلامت و توفیق روزافزون مسئلت می نماییم.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانشجو
دانشجو
4 سال قبل

استاد عزیزمون

دکتر رضاییان یکی از اساتید برجسته ی دانشگاهن

عباس
عباس
4 سال قبل

حاج مجید در یک کلام عشق است عشق

همچنین ببینید
بستن