با ما در ارتباط باشید : 09199726467

یادها

عملیات کربلای 2 به روایتِ حاج حمید پارسا

 

بعد از عملیات پیروزمندانه کربلای 1 در منطقه مهران، عملیات کربلای 2 به لشکر 10 سيدالشهداء (ع) ابلاغ شد تا در منطقه غرب كشور آماده اجراي عمليات شود. لشكر 10 هم بلافاصله در منطقه غرب حضور پيدا كرد و آماده اجراي عمليات شد.

 

عمليات كربلاي 2 در شهریور 1365 در منطقه عمومي پيرانشهر (حاج عمران عراق) انجام شد.  هدف از اجراي عمليات؛ تصرف ارتفاعات پيش‌بيني و طرح‌ريزي شده بود. برادر جانباز تقي دليلي در اين عمليات فرماندهي لشكر را به عهده داشت و علي فضلي در بيمارستان جهت درمان به سر مي برد.

عمليات كربلاي 2 در ارتفاعات مشرف به شهر رواندوز حاج عمران عراق اجراء شد. لشكر 10 پياده حضرت سيدالشهداء (ع) در عمليات كربلاي 2 به استعداد 5 گردان پياده شامل گردانهاي حضرت قاسم (ع) حضرت علي اصغر (ع) حضرت علي اكبر (ع) حضرت قمر بني هاشم (ع) حضرت زهير (ع) و تعداد 6 گردان پش رزمي و خدمات رزمي وارد عمل شد. در اين عمليات گردانهاي حضرت علي اكبر (ع) حضرت قاسم (ع) و حضرت زهير (ع) به عنوان گردان خط شكن وارد عمل شد. گردانهاي مرحله اول ساعت 24:00 مورخه 1/6/1365 عمليات خود را بر روي ارتفاعات سكران در داخل خاك عراق آغاز كردند.

گردانهاي مرحله اول نتوانستند تا قبل از روشن شدن هوا ارتفاعات سكران كه هدف از پيش تعيين شده براي لشكر بود را به تصرف خود درآورند. قبل از روشن شدن هوا بود كه گردانهاي احتياط هم وارد عمل شد و ارتفاعات سكران و يالهاي آن را پاكسازي كردند و بر روي ارتفاعات خط پدافندي تشكيل دادند.

ساعت 10 صبح بود كه دشمن پاتكهاي خود را با نيروهاي كماندو خود شروع كرد.

دشمن چند مرحله پاتك سنگين را جهت بازپس‌گيري ارتفاعات سكران كه مشرف به شهر رواندوز عراق بود اجراء كرد ولي رزمندگان اسلام با هوشیاری جواب پاتكهاي دشمن را دادند و دشمن نتوانست به هدف خود برسد.

رزمندگان دلاور لشكر 10 حضرت سيدالشهداء (ع) بعد از اينكه چندين بار جواب پاتك دشمن را دفع و خنثي كردند ارتفاعات سكران و منطقه متصرفي را تثبيت كردند و بر روي آن چند روز عمليات پدافندي را اجراء كردند بعد از آرامش منطقه متصرفي و نااميدي دشمن از بازپس‌گيري منطقه از دست رفته رزمندگان لشكر 10 سيدالشهداء (ع) خط را تحويل يگان ديگري داد و منطقه عملياتي غرب را جهت آماده شدن براي عمليات كربلاي 4 ترك كرد و به منطقه جنوب و در اردوگاه كوثر مستقر شد و آماده جهت اجراي عمليات كربلاي 4 شدند.

 

عمليات كربلاي 2 به صورت مختصر :

1- هدف از اجراي عمليات تصرف شهر رواندوز و ارتفاع مشرف به شهر رواندوز عراق و انهدام نيروي انساني و تجهيزات و ماشين جنگي دشمن بود.

2- تعداد گردانهاي وارد عمل شده 5 گردان پياده و 6 گردان پش و خدمات رزمي مي باشد.

تعداد مرحله وارد عمل شده يگان يك مرحله مي باشد. درصد موفقيت در عمليات خوب بوده است.

وسعت منطقه آزاد شده: ارتفاعات سكران كه مشرف به شهر رواندوز عراق بود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن