با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

عملیات نصر ۴ – تکمیلی

عملیات تکمیلی نصر4

 

در پي پاتك دشمن در منطقه‌ی عملياتی نصر4، در تاریخ 3/4/66، يال قِشِن و دوقلوها در دامنه‌ی جنوبي اسپيدار به‌عنوان منطقه‌ی عملياتي لشکر10سيدالشهدا تعيين شد.

در تاریخ 4/4/66،‌ با انتخاب فرماندهان جديد گروهان‌ها، نیروهای گردان براي شركت در مرحله‌ی تكميلي عمليات نصر4 مهیا شدند و متعاقب آن شناسايي منطقه‌ی عملیات از سوي كادر محور آغاز شد. در روزهای بعد، کادر گردان نیز برای شناسایی محل عملیات به منطقه اعزام شده و نسبت به کلیات عملیات پیش رو توجیه شدند.

در تاریخ 10/4/66، گروهان الحديد (ادوات) زودتر از ساير نيروها به منطقه رفته و در دامنه‌هاي شمالي ارتفاع گُلان (نزديك اردوگاه صف) مستقر شد.

حوالی ظهر 11/4/66، نیروهای گردان چادرها را جمع‌آوري کرده و مهمات را تحويل گرفتند. بعدازظهر همان روز، نيروهاي گردان علی‌اکبر به همراه سایر گردان‌های محور عاشورا، سوار بر کامیون‌ها شده و از اردوگاه خارج شدند. پیش از آغاز حرکت ستون، به کلیه‌ی نیروها تذكر لازم در خصوص احتمال كمين ضدانقلاب و آمادگي برای مقابله با آن داده شد و پس‌ازآن در حوالی ساعت 6 بعدازظهر، حرکت ستون آغاز شد. مدت زیادی از آغاز حرکت نگذشته که در فاصله كمي از اردوگاه به سمت ستون نیروها از سوی ضدانقلاب تيراندازي شد كه نيروها بلافاصله به آن پاسخ دادند. نظر به غروب آفتاب و احتمال کمین بعدی، تصمیم به بازگشت گرفته شد و ستون به اردوگاه برگشت.

حوالي ساعت 15 روز 12/4/66، مجدداً نيروها با كاميون و با رعایت احتياط از اردوگاه خارج شده و به‌سوی منطقه‌ی عملیات حركت كردند. شب کامیون‌ها به منطقه ماووت رسيدند و در موقعيت صف مستقر شدند.

مسئولان گردان و گروهان‌ها در تاریخ 13/4/66، با استفاده از نقشه و رفتن به ديدگاه، نسبت به منطقه توجيه شدند. در بعدازظهر همان روز نيروها از عقبه به سمت نزديكي محل عمليات (ارتفاعات دوقلو) حركت کرده و شب را در محل يك باغ متروکه سپری کردند.

ساعت 1 بامداد 14/4/66، مرحله‌ی ديگري از عمليات تكميلي نصر4 آغاز شد و گردان‌هاي لشكر وارد عمليات شدند. 8 صبح نیروهای گردان علی‌اکبر به‌صورت دسته‌ای وارد عمل شده و این روند تا ساعت 2 بعدازظهر ادامه داشت. از ساعت 15 درگيري بسيار شديد شد، نيروهاي دشمن از يال ارتفاعات با سروصدا و هلهله‌كنان حمله می‌کردند و يك تانك نیز سنگرهای خودی را مورد هدف قرار می‌داد. تک‌تیراندازهای دشمن نیز خيلي فعال بودند و سعي مي‌كردند نيروها و تيربارهاي فعال گردان را هدف قرار دهند. ساعت 20 چند تيربارچی عراقي مسيرهاي تردد را به‌شدت زير آتش گرفتند و تخليه مجروحین و شهدا و انتقال تداركات و مهمات به‌سختی انجام می‌شد. در همین اثنا تيربارچي‌هاي گردان مسير تردد دشمن را زير آتش گرفته و متقابلاً آن‌ها نیز با قناسه و آرپي‌جي سعي داشتند تيربارچي‌ها را مورد هدف قرار دهند. در حوالی ساعت 9 شب، هفت یا هشت مرتبه نیروهای دشمن قصد پاتك داشتند که در هر مرحله با مقاومت نیروهای گردان مواجه شدند و به‌خصوص تيربارچي‌ها تلفات سنگينی را بر آن‌ها وارد کردند. ساعت 24 به علت تكميل نشدن پيشروي گردان‌هاي ديگر و كمبود مهمات، كار سخت شد. دستور تخليه مجروحان و شهدا صادر گرديد.

ساعت 6 صبح 15/4/66، با روشن شدن هوا هلی‌کوپترهای دشمن شروع به پرواز در منطقه و تيراندازي كردند. نیروهای پیاده‌ی دشمن تا ساعت 8 صبح علی‌رغم آنکه تلفات آن‌ها رو به افزایش بود، کماکان نسبت به انجام پاتک اقدام می‌کردند. با توجه به صدور دستور عقب‌نشینی، نيروهای خودی ضمن درگیری به‌تدریج نسبت به ترک منطقه اقدام کردند. در حین عقب‌نشینی امکان تخلیه‌ی برخی از شهدا وجود نداشت و پیکر مطهر تعدادي از آن‌ها در منطقه باقی ماند. سرانجام تا ساعت 10 صبح تمامی نیروها به عقب بازگشتند.

در تاریخ 18/4/66، با خاتمه‌ی ماموريت، گردان به پادگان امام علي واقع در سنندج بازگشت و فردای آن روز نیروهای گردان به مرخصی رفتند.

در تاریخ 5/5/66، نیروهای گردان از مرخصی بازگشته و بار دیگر به پادگان امام علي رفتند.

در تاریخ 17/5/66، نيروهای گردان تحت عنوان اردوي زيارتي ثامن‌الائمه با استفاده از چند دستگاه اتوبوس به مشهد رفتند. حضور نیروهای گردان در مشهد 4 روز به طول انجاميد و در تاريخ 22/5/66 به پادگان امام علي بازگشتند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
4 سال قبل

سلام،خدا قوت اگر خاطرات بالا مربوط به نصر ۴ میباشد تداخل منطقه دیگر با این عملیات دران زیاد میباشد

همچنین ببینید
بستن