با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

عملیات بیت المقدس ۶

اگرچه باگذشت یک هفته از سقوط فاو، احتمال حمله‌ی دوباره به آن منتفی شده بود ولی در این میان خبر آماده‌باش صد در صد و لغو کلیه‌ی مرخصی‌ها و تسویه‌حساب در تاریخ 10/2/67، شور جدیدی در بین رزمندگان گردان ایجاد کرد.

در غروب 13/2/67، خبر انتقال گردان به منطقه‌ی غرب کشور بین رزمندگان منتشر شد و فردای آن روز از ساعت 8 صبح، کار جمع‌آوری وسایل و چادرها شروع شد و تا بعدازظهر ادامه یافت. نیروهای گردان در حدود ساعت 3 بعدازظهر به‌وسیله چند دستگاه اتوبوس اردوگاه شهید اسدی را به مقصد میاندوآب ترک کردند.

در تاريخ 15/2/67، رزمندگان گردان پس از رسیدن به میاندوآب، در اردوگاه قائم استقرار یافته و در آن چادر زدند. فردای آن روز، کادر گردان نسبت به منطقه‌ی عملیات و طرح کلی مانور بر روی نقشه توجیه شدند.

در تاريخ 17/2/67، میدان تیر در سطح گردان در دره‌ای واقع در جنوب اردوگاه برگزار شد و عصر همان روز پس از توجیه فرماندهان گروهان‌ها، در هر گروهان نيز کار توجیه کادر انجام گردید.

برای ارتقا سطح آمادگی لشکر در عملیات، برنامه‌ی مانور آموزشی در خارج از محل اردوگاه پیش‌بینی شد. بدین منظور در تاریخ 19/2/67، نیروها پس از اقامه‌ی نماز و صرف شام به‌سوی منطقه‌ی مانور، رهسپار شدند و از ساعات اولیه‌ی بامداد 20/2/67، مانور گردان همراه با سایر گردان‌های لشکر بر روی ارتفاعی واقع در جنوب جاده‌ی میاندوآب انجام شد. این مانور با موفقیت اجرا شده و نیروها تا ساعت 6 صبح به اردوگاه بازگشتند.

در بعدازظهر 20/2/67، افراد ساک‌های خود را به تعاون تحویل دادند و فردای آن روز در حوالی ظهر سوار بر اتوبوس‌ها شده و ساعت 2 ظهر از دژبانی اردوگاه قائم خارج شدند. پس از عبور از بانه و سه‌راهی بوالحسن، ساعت 11 شب به اردوگاه تاکتیکی واقع در موقعیت صف رسیده و در محوطه اردوگاه مستقر شدند.

در صبح روز 22/2/67، فرماندهان گروهان‌ها و دسته‌ها برای بازدید از منطقه‌ی عملیات رفتند و پس از شناسایی عمومی در ساعت 1 ظهر بازگشتند.

ساعت 6 صبح 23/2/67، ابتدا کادر گروهان‌ها و دسته‌ها با استفاده از کالک و نقشه و ماکت نسبت به عملیات توجیه شدند. پس‌ازآن در ساعت 2 ظهر، توزیع مهمات بین نیروها انجام شد و در ساعت 5 بعدازظهر، تمامی نیروها توسط معاون گردان نسبت به طرح مانور و منطقه‌ی عملیات توجیه شدند. پس‌ازآن تعدادی از فرماندهان گروهان‌ها و مسئولین دسته‌ها برای شناسایی خط دشمن به همراه نیروهای اطلاعات عازم منطقه شدند.

در حوالی عصر 24/2/67، فرماندهان گروهان‌ها که برای شناسايي از نزدیک رفته بودند، بازگشته و پس از ساعاتی با توجه به اطلاعات جدید کار توجیه مجدد کادر انجام شد. ساعت 11 شب، بیدارباش اعلام شد و نیروها برای حرکت آماده شدند. با توجه به اهمیت ستون‌کشی، فرمانده گردان در ساعت 24 بامداد نسبت به حساسیت ستون کشی و نحوه آن برای نیروها سخنرانی کرد.

در ساعت 1 بامداد 25/2/67، نیروها از محل اردوگاه خارج شده و پس از رسیدن به جاده بر کامیون‌ها سوار شدند. ساعت 1:30 بامداد، حرکت کامیون‌ها با چراغ خاموش آغاز شد. حرکت ستون لشکر با توجه به تاریکی شب با کندی صورت می‌گرفت. پیش از روشن شدن آسمان، ستون از تپه‌های هرمدان گذشت و نیروها از کامیون‌ها پیاده شده و به‌سوی شیاری که بین یال جنوبی کلیجان و شیخ محمد قرار داشت، حرکت کردند. ساعت 5:15 صبح، نیروها به شیار مذکور که پوشیده از درخت بود، رسیده و با حرکت به‌ طرف شمال درون آن قرار گرفته و مستقر شدند.

حوالي 5 بعدازظهر 25/2/67، نیروها پس از 10 ساعت استراحت، حرکت خود را درون شیار ادامه داده تا بر روی گردنه بین کلیجان و شیخ محمد رسیدند. ساعت 7 شب، نیروها پس از صرف شام و کنار گذاشتن وسایل اضافه حرکت را به طرف نقطه‌ی رهایی آغاز کردند. نماز مغرب و عشا در حین راهپیمایی اقامه گردید. نیروهای گردان پس از عبور از سنگرهای خودی (قرارگاه رمضان) حرکت خود را به‌سوی شیار بین آستروک و شیخ محمد ادامه دادند.

ساعات اولیه‌ی بامداد 26/2/67، پس از رسیدن به تنگه، گروهان نصر و فتح به‌سوی قله‌ی ارتفاع شیخ محمد کوچک به ادامه مسیر پرداختند اما گروهان فجر در محل تنگه استقرار یافته و منتظر اعلام ماموریت ماند. حدود ساعت 4 صبح، نیروهای گروهان نصر و فتح که از یکدیگر جدا شده بودند، با دشمن درگیر شده و علی‌رغم آتش سنگین دشمن به پیشروی و تصرف سنگرهای کمین و خط پدافندی دشمن اقدام کردند. پس از ساعتی، دسته 1 گروهان فجر برای کمک به‌سوی ارتفاع اعزام شد. تا ساعت 6:15 صبح تقریباً تمامی سنگرهای دشمن پاک‌سازی شده و ارتفاع شیخ محمد کوچک به دست رزمندگان تصرف شد. دسته 2 گروهان فجر نيز که تا آن هنگام در دهانه‌ی تنگه باقی‌مانده بود، براي خارج شدن از زير آتش دشمن به دامنه‌ی ارتفاع آستروک منتقل شد.

در پی فتح ارتفاعات، انتقال تدارکات و مهمات برای پشتیبانی نیروها از ساعت 6:30 صبح با روشن شدن هوا توسط دسته‌ی ظفر آغاز شد.

حدود ساعت 9 صبح 26/2/67،‌ دسته 2 گروهان فجر که بر روی یال آستروک مستقر بود، به طرف قله پیشروی کرده و پس از درگیری با نیروهاي پراکنده‌ی دشمن، حدود 20 تن از آن‌ها را به اسارت گرفته و بازگشتند.کار انتقال تدارکات و مهمات برای پشتیبانی از نیروها و تخلیه‌ی اسرا، شهدا و مجروحین با استفاده از دسته ظفر که از اوايل روز شروع شده بود، کماکان تا پایان روز ادامه یافت. در حوالی عصر دسته 2 گروهان فجر نیز از دامنه‌ی آستروک به‌سوی ارتفاع شیخ محمد روانه شدند که در بین راه به سبب آتش باری دشمن در تنگه دو نفر مفقود و تعدادی مجروح شدند.

در اوایل روز 27/2/67، دشمن نیروهای خود را به دره‌ی کانی تو (بین آسوس و شیخ محمد) منتقل کرده تا نسبت به بازپس‌گیری ارتفاعات اقدام کند. محل استقرار نیروهای دشمن در این دره، دورتر از آتش نیروهای خودی بود. در پی احتمال پاتک دشمن از این دره، در ساعت 8 شب به‌ تمامی نیروها آماده‌باش صددرصد داده شد.

از ساعت 11:15 صبح 28/2/67، تحویل خط مقدم به تیپ 12 قائم آغاز شده و از ساعت 2 ظهر، نیروها به‌تدریج از ارتفاعات پایین آمده و به‌سوی عقب حرکت کردند. ساعت 3 بعدازظهر، رزمندگان گردان به سنگرهای قرارگاه رمضان رسیده و در آنجا مورد استقبال و پذیرایی نیروهای تدارکات قرار گرفتند. ساعت 5:30 بعدازظهر، پس از مقداری استراحت و گردآوری وسایل گردان، نیروها به ‌وسیله‌ی کامیون منطقه را به مقصد اردوگاه تاکتیکی صف ترک کردند. کامیون‌ها ساعت 8:30 شب به محل اردوگاه رسیده و نیروهای گردان در آنجا استقرار یافتند.

از ساعت 5:45 بعدازظهر 29/2/67، نیروها برای ترک اردوگاه تاکتیکی آماده شدند و پس از ساعاتی با استفاده از چند دستگاه اتوبوس منطقه‌ی عمومی ماووت را به مقصد اردوگاه قائم واقع در میاندوآب ترک گفتند. فردای آن روز،‌ ساعت 8:30 صبح، اتوبوس‌ها به‌تدریج وارد اردوگاه قائم شده و مورد استقبال تبلیغات لشکر قرار گرفتند. در عصر همان روز مراسمی در محوطه‌ی گردان به مناسبت گرامیداشت شهدای بیت‌المقدس6 برگزار شد که پس از قرائت قرآن و سخنرانی، برنامه‌ی سینه‌زنی و نوحه‌خوانی هم انجام شد.

در تاریخ 1/3/67، ساعت 8 صبح، نیروهای گردان در محل صبحگاه حاضر شده و به سخنان فرماندهی گوش فرا دادند. پس از ساعتی اتوبوس‌ها برای اعزام افراد به مرخصي آماده حرکت بوده و در ساعت 8 شب، محل اردوگاه قائم را به مقصد تهران ترک کردند.

در تاریخ 4/3/67، بازدید از خانواده‌ی شهدای گردان در سطح شهر تهران انجام شد و فردای آن روز نیز سرکشی به خانواده‌ی شهدای کرج، شهریار و رباط‌کریم با حضور تعدادی از رزمندگان گردان صورت گرفت. همچنين در تاریخ 14/3/67، رزمندگان گردان از خانواده دو شهید اهل شمیران بازدید کردند.

در تاریخ 16/3/67، با پایان یافتن مدت مرخصی، نیروهای گردان در محل پادگان ولی‌عصر (عج) جمع شدند. پس از ساعتی متوجه شدند که برنامه‌ی سفر به مشهد مقدس پیش‌بینی شده و افراد با سه دستگاه اتوبوس در ساعت 11 صبح به مشهد مقدس رهسپار شدند. صبح روز بعد، نیروهای گردان به محل استقرار خود واقع در حسینیه‌ی طبستانی‌ها در مشهد رسیده و به مدت 3 روز، تا روز 19/3/67 در آنجا مستقر شدند. در این مدت برنامه‌های دسته‌جمعی زیارت حرم مطهر امام رضا (ع)، رفتن به بهشت رضا (ع) و برخی نقاط زیارتی و تفریحی دیگر انجام شد. در عصر روز 19/3/67، نیروهای گردان اردوی مشهد را به مقصد تهران ترک کردند و فردای آن روز به شهرهای خود بازگشتند.

تمامي نيروها در تاریخ 21/3/67، در محل پادگان ولی‌عصر (عج) گرد هم آمده و با اتوبوس به اردوگاه قائم اعزام شدند. فردای آن روز نیروهای گردان به‌تدریج به اردوگاه قائم رسیده و تا قبل از ظهر در آنجا مستقر شدند.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن