با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

آمادگی برای انجام عملیات در فاو

درحالی‌که نيروهاي گردان در مرخصي به سر مي‌برند، در تاريخ 5/12/64 اعزام نيرو از استان تهران انجام شده و نيروهاي اعزامي پس از 2 روز به قرارگاه ثارالله واقع در دشت عباس رفتند تا دوره‌هاي آموزش تکميلي را در آنجا پشت سر گذارند.

در تاريخ 18/12/64، نيروهاي گردان به‌تدریج از مرخصي بازگشته و در موقعيت گردان حضرت علي‌اکبر در اردوگاه کوثر حضور يافتند. با توجه به شهادت، مجروحيت و تسويه‌حساب برخي از نيروهاي گردان در عمليات والفجر8، گردان براي سازمان‌دهی و انجام ماموريت، نياز به نيرو داشت لذا انجام سازمان‌دهی تا ورود نيروهاي اعزامي به تاخير افتاد. در طي اين مدت به دليل تشابه نام گروهان‌هاي گردان با ساير يگان‌ها، به پيشنهاد برادر رنجي، اسامي گروهان‌ها به نصر، فتح و ظفر تغيير يافت.

پس از گذشت 2 يا 3 روز از بازگشت نيروهاي گردان از مرخصي، دوره‌ي آموزشي افراد اعزامي به پايان رسيده و تعدادي از آن‌ها به گردان علي‌اکبر پيوستند. با ورود نيروهاي جديد، کار سازمان‌دهی گردان و توزيع نيروها در قالب گروهان‌ها و دسته‌ها صورت گرفت. با انجام سازمان‌دهی، برنامه‌ريزي براي حفظ آمادگي رزمي آغاز شده و فعاليت‌هاي آموزشي به مرحله‌ي اجرا درآمد. در اين دوره سازمان‌دهی گردان متشکل از 3 گروهان پياده و 1 دسته‌ي ادوات بود.

از سوي فرماندهي تيپ، محل ماموريت گردان در عمليات پيش رو، منطقه‌ي عمومي فاو بود. ازاین‌رو کادر گردان و گروهان‌ها براي شناسايي منطقه، به فاو عازم شدند.

در ساعت 8:30 صبح 28/12/64، درحالی‌که نيروها از برنامه‌ي صبحگاه بازگشته و مشغول صرف صبحانه بودند، چند فروند هواپیمای دشمن به اردوگاه کوثر حمله کرده و نقاط مختلف آن را بمباران کردند. نیروهای گردان بلافاصله پس از شروع بمباران در کنار خاکریز ضلع شمالی اردوگاه پناه گرفتند. اگرچه در جريان اين حمله، موقعيت گردان به سبب دور بودن از محل استقرار ساير گردان‌ها و واحدهاي تيپ مورد اصابت واقع نشد و آسيبي به نفرات آن وارد نگرديد.

پس از طي برنامه‌هاي آموزشي، برنامه‌ي ميدان تير در سطح گردان انجام شد تا آمادگي نيروها براي انجام عمليات ارزيابي شود. در اين ايام برخي از گردان‌هاي تيپ سيدالشهدا در فاو مشغول انجام ماموريت‌هاي آفندي و پدافندي بودند.

در نيمه‌ي فرودين ماه 1365،‌ گردان براي انجام عمليات آفندي در محور فاو مهيا و اقدامات لازم براي تجهيز نيروها و توزيع مهمات انجام شد. ولي پيش از حرکت، اين ماموريت لغو گرديد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن