با ما در ارتباط باشید : 09199726467

عملیات‌ها

آمادگی برای انجام عملیات در جبهه آبادان

در پی دستور ستاد لشکر مبنی بر انتقال سریع گردان به جنوب، در روز 19/4/67 در يك حركت سريع کلیه‌ی وسايل و چادرهای گردان جمع‌آوری و بار کامیون‌ها قرار شد. سرانجام در ساعت 4 بعدازظهر، کامیون‌ها و اتوبوس‌های حامل نیروهای گردان از اردوگاه مياندوآب به مقصد اندیمشک حرکت کردند. ساعت 10 شب، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها به‌تدریج به سنندج رسیده ولی ایست بازرسی مستقر در خروجی شهر، به دلیل مسائل امنیتی اجازه‌ی ادامه‌ی حرکت به آن‌ها را نداد و قرار شد نیروها شب را در پادگان توحید استراحت کنند. با روشن شدن هوا، حرکت اتوبوس‌ها به مقصد اندیمشک ادامه یافت و بعدازظهر نیروها به‌تدریج وارد اردوگاه گردان در موقعیت شهید اسدی (روبه‌روی دوکوهه) شدند. پس از استقرار نیروها، کار برپایی چادرها تا فرارسیدن شب به اتمام رسید.

در پی زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر سازمان‌دهی گردان که از صبح روز 21/4/67 در بین برخی مسئولین شنیده می‌شد، ساعت 10 شب در جلسه‌ای که با حضور فرماندهان گردان و گروهان‌ها برگزار گردید، فرمان تغییر سازمان‌دهی گردان از 6 گروهان سبک به 3 گروهان (نصر، فتح و فجر) صادر شد. ضمناً احتمال حمله‌ی قریب‌الوقوع دشمن در منطقه‌ی عمومی خرمشهر و آبادان مطرح گردید و احتمال حضور گردان در یک ماموریت آفندی قبل و یا حین عملیات دشمن داده شد.

ساعت 6 صبح 22/4/67، در جلسه‌ای که با حضور فرمانده گردان و فرماندهان گروهان‌ها، برگزار شد، سازمان‌دهی جدید اعلام و چیدمان مسئولین در گروهان‌ها و دسته‌های مختلف مشخص شد. 8 صبح همان روز، نیروهای گردان در قالب سازمان‌دهی جدید آرایش گرفته و ساعت 10 صبح تجهیزات موردنیاز را دریافت کردند. ضمناً از حوالی عصر نیز میدان تیر گردان به‌تدریج بین گروهان‌ها انجام شد که تا غروب آفتاب به طول انجامید. در روزهای بعد نیز برنامه‌های آموزشی از قبیل ستون کشی و… در سطح محدود بین گروهان‌ها و دسته‌ها ادامه یافت.

در پی پذیرش ماموریت جدید مبنی بر رخنه در مواضع دشمن در غرب اروند، در تاریخ 26/4/67 مقرر شد تا گردان برای آموزش غواصی و… به اردوگاه تیپ فرات در کنار سد تنظیمی دز انتقال یابد. در پی این ماموریت گروهان نصر برای انجام عملیات غواصی و دو گروهان فتح و فجر جهت رزم پیاده انتخاب شدند.

از ساعت 9:30 صبح 27/4/67، جمع‌آوری چادر گروهان‌ها به ترتیب نصر، فتح و فجر آغاز شده و از ساعت 2 ظهر گروهان نصر حرکت به‌سوی اردوگاه سد دز را آغاز کرد و حرکت گروهان فتح و فجر ساعاتی پس‌ازآن انجام شد. در حین انتقال گروهان‌ها، خبر پذیرش قطعنامه598 در اخبار سراسری منتشر شد که بهت و اندوه جمع کثیری از رزمندگان را در پی داشت. ساعت 8 شب، کار انتقال نیروها به پایان رسیده و بسیاری از نیروها برای شنیدن خبر پذیرش قطعنامه به حسینیه ناوتیپ فرات رفتند.

در تاریخ 28/4/67، علی‌رغم پذیرش قطعنامه و تأثیر آن بر روحیه‌ی رزمندگان، نیروهای گردان برنامه‌ی روزمره‌ی خود را از سر گرفتند. بدین منظور گروهان نصر کار آموزش و تمرین غواصی را در دریاچه‌ی سد تنظیمی دز آغاز کرده و گروهان‌های فتح و فجر نیز برنامه‌های آموزشی خود را از پی گرفتند.

در تاریخ 31/4/67، نیروهای گردان همانند روزهای قبل مشغول برنامه‌ی آموزش بودند که در حوالی ظهر خبرهایی مبنی بر حمله‌ی دشمن به جاده اهواز-خرمشهر در بین رزمندگان منتشر شد. این خبر از طرفی لغو ماموریت قبلی در خصوص رخنه در مواضع دشمن در آن‌سوی اروند و از طرفی دیگر احتمال انجام ماموریت جدید مبنی بر مقابله با حمله‌ی دشمن را در برداشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن